Vad innebär sammangåendet mellan Geely och Volvo Cars?
– Volvos kinesiska ägare Geely tar ett fastare grepp om sitt dotterbolag Volvo Cars i och med samgåendet. Varumärket kommer sannolikt vara intakt men förhoppningen hos ägaren är antagligen att ett större bolag lättare kan hantera den stora omställning som bilindustrin står inför. Den innebär ett historiskt skifte mot elbilar, självkörande bilar och så kallade mobilitetstjänster, där delar olika slags bildelningstjänster spås vara framtiden och det individuella ägandet av bilar väntas minska.
Varför gör man en sådan här satsning?
– Geelys huvudägare Li Shufu verkar ha gjort analysen att det inte kommer att finnas lika många bilföretag i framtiden. Att växa genom sammangående och att bredda sig genom att bli mer av ett transportföretag, snarare än ett bilföretag, är modellen. Li Shufu har tidigare varit öppen med att fordonsjättar måste samarbeta för att inte bli uppätna av andra företag och Geely har växt genom uppköp.
– Geely äger inte bara Volvo Personvagnar (Volvo Cars), utan är även storägare i lastbils-Volvo (AB Volvo) och största ägare i tyska Daimler, som tillverkar Mercedes. Geely äger också aktier i sportbilstillverkaren Lotus och start-upen Terrafugia, som försöker tillverka en flygande bil. Dessutom har Geely tecknat ett avtal med kinesiska China Aerospace Science and Industry Corporation om att tillsammans bygga supersoniska tåg.
Varför vill man börsnotera Volvo?
– Efter alla uppköpen är Geely skuldsatt och det skulle innebära välkomna pengar. De planerade att börsnotera Volvo för sig själv redan i slutet av 2018 men ställde in det under det handelskrig som seglade upp mellan Kina och USA. Med ett första preliminärt handelsavtal i hamn verkar det nu bedömas som ett bättre läge till en börsnotering framöver tillsammans med Geely.
– Många svenskar känner säkert starkt för Volvo som varumärke, det är ett av de största svenska industriföretagen och det är troligt att de stora svenska pensionsfonderna blir storägare. Sedan tidigare har Folksam, AMF och Första AP-fonden gått in med pengar i Volvo Cars med så kallade preferensaktier. De kan sedan omvandlas till vanliga aktier i samband med en eventuell börsnotering. Volvo har varit en framgångssaga under Geelys ägande, men det har funnits en oro för att Volvo Cars domineras av en kinesisk ägare som dessutom har nära samarbeten med den kinesiska staten.
– Financial Times har tidigare räknat på en eventuell börsnotering av Volvo Cars och uppskattat att om femton procent av Volvo Cars värde säljs ut motsvarar det 4,5 miljarder dollar, omkring 45 miljarder kronor. Det skulle i så fall göra det till den största aktienoteringen till värdet efter Telias utförsäljning 2000.