Konsumentvägledare Carina Brehmer arbetar i Linköping och har många gånger kommit i kontakt med konsumenter som haft problem med att få ersättning från den obligatoriska byggfelsförsäkringen. Hon har aldrig personligen hört talas om någon som fått ut från försäkringen och de hon träffat har varit chockade och besvikna över att deras husdrömmar gått i kras, samtidigt som de gjort stora ekonomiska förluster:
– De som jag har haft kontakt med säger att ”det var ingen idé, vi fick ett avslag”. De ställer sig frågan vad de egentligen har betalat för och vilka som egentligen får ut på försäkringen.
”Lever ett helt eget liv”
Det stora problemet som hon ser det är att det finns en lång rad undantag i försäkringsvillkoren, som gör att det är svårt att få hjälp av försäkringen.
– Försäkringen lever ett helt eget liv, utan koppling till konsumentens vardag, det är väl det som gör att man kan ifrågasätta om den har ett berättigande, när den inte funkar i verkligheten. Vem gynnar den? Det är ju inte konsumenten i alla fall, som det var tanken att den skulle hjälpa.
– Man har byggt bort byggfel i byggfelsförsäkringen, det som du och jag tycker är byggfel, gemene man och inte något specialtänk kring vad byggfel egentligen är.
Meningslös försäkring
Ett av skälen till att villkoren ser ut som de gör, tror Carina Brehmer kan bero på att konkurrensen är för dåligt, eftersom det bara är två bolag som dominerar marknaden.
– Normalt sett så brukar det finnas en konkurrens på marknaden, där flera erbjuder en försäkring, och här är det en väldigt smal marknad och det gör, tror jag, att villkoren också lever sitt eget liv.
På frågan om det är en meningslös försäkring svarar Carina:
– Ja, den fyller inte sin roll idag, det gör den definitivt inte.
Men den är obligatorisk?
– Ja... och där tuffar det på... år efter år..., avslutar Carina Brehmer.