Tre frågor som företag bör ställa sig innan de ger sig in i aktivism

Uppdaterad
Publicerad

Enligt forskaren Martin Söndergaard är företagsaktivism sällan ekonomiskt lönsamt.

Men företag kan välja att bli aktivistiska ändå.

Martin Söndergaard är forskare på Handelshögskolan i Stockholm och har tittat på hur företagsaktivism tillämpas på bland annat svenska bolag. Han konstaterar att det sällan är lönsamt.

– Man vill kanske öka jämställdheten i samhället för utsatta grupper. Men frågan är om politisk aktvism är rätt väg att gå, vi kan åstadkomma det målet på massa andra sätt. Till exempel genom att arbeta internt med rekryteringsprocesser, säger han.

Här är tre frågor som företag bör ställa sig innan de ger sig in i aktivism.

1. Är aktivism rätt spår? Det finns många andra valmöjligheter.

2.Hur skapas trovärig aktivism som företaget kan stå för?

3. Hur säkerställer företaget att aktivismen leder till det önskade målet?

Se klippet där Martin Söndergaard intervjuas om företagsaktivism här ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.