Över sex miljoner svenskar använder sig i dag av den svenska betalningstjänsten Swish. Det är något som bland annat fått SJ att införa möjligheten att betala med Swish, när man köper sin tågbiljett via nätet eller SJ:s app.
Tekniska problem
Siffror från Swish visar att 140.000 företag och organisationer och 1.400 e-handlare var anslutna till tjänsten i oktober i år.
Swish för e-handlare lanserades egentligen förra året, men fick läggas på is efter tekniska bekymmer. I januari i år kom tjänsten igång igen, och sedan dess har betalningarna via Swish gått från cirka 45.000 per månad till nästan 1,8 miljoner per månad.
Klädkedjan Lindex var en av de första e-handlarna att införa Swish som betalningsalternativ när det kom.
Tittar på nytt
Över hälften av dem som använder SJ:s app betalar med Swish när de köper biljett. Vid köp över nätet swishar ungefär en tredjedel av kunderna.
– Jag tror vi kommer att ligga kvar på den höga nivån som vi har i dag. Sedan tittar vi på andra typer av nya betalningsmedel som kommer. Vi är angelägna av att ha en bra mix, och ha enkla sätt att betala utifrån de sätt människor använder för att betala ute i samhället, säger Jenny Gejke, ansvarig för utveckling av SJ:s digitala kanaler.
Mer fuskande
För Skatteverket innebär den ökade Swish-användningen också mer fusk. Vissa företagare undviker nämligen att slå in överföringarna i kassan, och undgår på så vis moms.
– Vi ser en hel del uppsåtligt fusk med det här, och det ökar i takt med att det här breder ut sig. De som är oseriösa är inte sena på att nappa på det här. Så vi håller på att titta över kassalagstiftningen, vi måste anpassa regelverket efter att kontanter försvinner allt mer, säger Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket.