Flygexpert menar att SAS bör lägga ut en hel del av sin trafik på underleverantörer. ”Helt obegripligt att man inte gjort det ännu”. Foto: Scanpix

Flygexpert: SAS måste lämna olönsamma flyglinjer

Uppdaterad
Publicerad

Den mest akuta krisen för SAS har blåst förbi, men ännu är inte stormen över. Förändringar i linjenätet och ännu fler nedskärningar är några av de åtgärder som tros vara på väg, enligt experter.

– SAS primära uppgift är att se till att bli lönsamt och spara pengar, då tappar man väldigt mycket på att flyga omkring med materiel som inte är optimalt för det här. De måste lägga ut en hel del av trafiken på underleveratörer med lägre personalkostnader och mindre flygplan, som andra bolag i Europa gör. Det måste hända vad de än säger, säger Jan Ohlsson, flygexpert och chefredaktör på Travelinsider.se till SVT Nyheter.

Ett flygbolag som SAS, som befinner sig i sån desperat situation, måste enligt Jan Ohlsson se över på vilka plan man kan spara pengar.

SAS

Fler turer – kortare väntetid

Enligt honom är en hel del av SAS flyglinjer olönsamma för att bolaget flyger med jetplan som drar stora mängder bränsle och kostar mycket i underhåll. Han förväntar sig stor förändring i linjenätet, men vilka turer det handlar om har han svårt att säga.

– Det är nog på europalinjerna man behöver rensa, men det är jättesvårt att börja där.

Att göra sig av med de olönsamma linjerna och släppa in underleverantörer skulle också kunna leda till fler turer och kortare väntetid. Men att ingenting har hänt hittills tror Jan Ohlsson beror på att det skulle innebära att en stor del jobb försvinner.

– Det är helt obegripligt i mina ögon att man inte gjort detta ännu. För fem år sedan hade det nog handlat om prestige. Men facket är ju givetvis emot detta, för det innebär ju att jobb försvinner. Å andra sidan är det dumt att tänka så, för ska skattebetalarna garantera lån på detta så blir det fel, för det är ju samma konstruktion på den nya affärs- och sparplanen som den ser ut just nu, det handlar om en mycket blygsam vinst.

Svårsålt

Regeringens huvudfokus ligger fortfarande på att sälja sin del i bolaget. Med avslutade fackförhandlingar och en godkänd sparplan tror finansmarknadsminister Peter Norman att det kommer bli lättare att sälja flygbolaget.

– Nu får vi börja om igen, kontakta eventuella köpare och se var vi hamnar. Min bedömning är att det kan gå lite lättare, säger han till Dagens Industri.

SVT:s ekonomikommentator Peter Rawet är däremot tveksam.

– Visst är det lättare att sälja om man har lägre kostnader. Men intresset har varit svalt tidigare och att tro att exempelvis Lufthansa skulle vara intresserade nu i början av en lågkonjuktur är enligt min mening lite naivt. Titta på Brittish Airways som köpte spanska Iberia där tusentals jobb nu slaktas. Nej, jag tror att flygbolagen är försiktigare nu.

Vad tror du blir nästa steg för SAS-ledningen?

– De har ett ultramaraton framför sig för att nå ner till Ryanairs nivå. Den akuta hjärtattacken är över, men de här besparingen är bara grundläggande för att kunna överleva så att man har råd att göra fler nedskärningar, säger han och fortsätter:

–Man kommer kanske också behöva tänka på att tillfredsställa folk genom fler direktflyg om man ska bli konkurrenskraftig. Folk accepterar inte flygbyten i Europa, säger han.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SAS

Mer i ämnet