– Klubbar som Real Madrid, Paris Saint Germain, Bayern München och Juventus – folk kommer fortsätta betala för att konsumera dem. Men antalet klubbar som klarar av att hålla sig på den nivån kommer att minska ännu mer.
Veckans Ekonomibyrån handlar om fotbollens förvandling till underhållningsindustri med starka kommersiella och geopolitiska intressen. I Sverige gäller ännu så länge 51-procentsregeln, som gör det omöjligt för ett företag eller en privatperson att ta kontrollen över en klubb från föreningens medlemmar.
I många andra länder ser det helt annorlunda ut, där kan fotbollsklubbar bli uppköpta. Flertalet är dock inte särskilt lönsamma – speciellt inte sedan pandemin – och enligt Simon Chadwick är det ofta andra motiv än vinst som ligger bakom investeringarna.
– Vissa gör det för att de är supportrar eller för att få status. Andra för att tjäna pengar på tv- och sponsorintäkter eller för att sälja biljetter. Qatar köpte PSG för att profilera sitt land och utmana Förenade Arabemiraten, som äger Manchester City.
Rikast vinner – se hela Ekonomibyrån här.