Klockan 19, svensk tid, presenterade Apple sin nya trio telefoner vid namn Iphone 11. Det har gjorts försök att haussa upp lanseringen av de nya modellerna, men när det väl inföll uteblev de stora förändringarna det spekulerats om i förväg.
I stället var det nyheten om att de utmanar streamingjättar som Netflix och HBO med en egen streamingtjänst, Apple TV+, och lanseringen av en motsvarande tjänst för spel, som var störst.
Ras på globala marknaden
När innovationstakten sänkts har också intresset för de nya telefonerna avtagit.
På den globala mobilmarknaden tappade Apple mest under andra kvartalet i år, enligt IDC. De rasade med 18,2 procent, eller 7,5 miljoner färre sålda Iphones jämfört med samma period förra året, skriver Computer Sweden. IDC noterar dock att företagets utbytesprogram inte räknas i statistiken för nyförsäljning.
När den amerikanska techjätten gick förlorande ur matchen vann kinesiska Huawei. De ökade mest, med 8,3 procent, till en marknadsandel på 17,6 procent. Det mesta av tillväxten hittas dock i det egna landet, skriver Computer Sweden. Etta på topplistan för andra kvartalet ligger sydkoreanska Samsung, med 22,7 procent efter en ökning på 5,5 procent.
Priset sänks i USA
Något som däremot förvånande under nysläppet var att prisutvecklingen tycks ha vänt. I alla fall för instegsmodellen som kostar 699 dollar i USA. I Sverige är utgångspriset dock 9 195 kronor, enligt ett pressmeddelande från Apple.
Tidigare har prislappen för en Iphone ständigt ökat och i Sverige är trenden tydlig. Vi köper färre mobiltelefoner och vi behåller dem vi köpt allt längre, enligt analysföretaget IDC.
– Man har lagt in en massa prisdrivande funktioner som inte efterfrågats av konsumenterna. Att byta mobil har börjat kännas jobbigt och dyrt, säger Elias Nordling, reporter på sajten mobil.se, till TT.