Tillverkning av en Saab 9-3 Aero Sedan i National Electric Vehicle Sweden AB, Nevs, fabrik i Trollhättan. Foto: TT

Kina ska bli störst i världen på elbilar

Uppdaterad
Publicerad

Kommunistpartiet i Kina satsar nu på elbilar där målet är att Kina ska bli störst i världen om fem år. Det är en av anledningarna till att ett kommunalt kinesiskt bolag köpt in sig Nevs som tog över Saab Automobile. Och i Trollhättan utlovas nu ett teknologiskt genombrott för elbilen.

Kinas kommunistregering har utsett kuststaden Tianjin som ett flaggskepp för satsningar på den nya teknologin. Och ett exempel på det är den nya forskningsstad som byggs där i en förort och som kommer att få 100.000 innevånare om några år. I denna förort ska Nevs bygga en fabrik och ett utvecklingscentrum.

Arbetet har precis påbörjats och om två år ska de första elbilarna börjar rulla ut från sammansättningsfabriken. För elbilar utgör en viktig pusselbit i Kinas satsning på framtiden.

Det är därför som stadens utvecklingsbolag THT som också ägs av Kinas forskningsministerium gått in som delägare i Nevs.

”Ska bli nummer ett”

– Kinas regering har mycket stora planer för elbilar, säger Wang Wei som är vice styrelseordförande i THT. I slutet av år 2020 räknar vi med att det säljs fem miljoner elbilar i Kina. Vi ska bli nummer ett i världen.

I den kommande femårsplanen kommer kommunistpartiet att satsa mycket på elbilsteknologin.  Det handlar det om försöka göra något åt den dåliga miljön i Kina men framför allt vill Kina bli ledande i världen på det man ser som en av framtidens viktigaste industrier.

Det är därför som stadens politiker valt att köpa sin sig i Nevs trots att bolaget gått igenom en rad kriser de senaste åren.

– Vi har inte hållit på så länge i bilindustrin att vi kan komma i fatt på egen hand. Det var därför som vi behövde hitta en utländsk partner, säger Wang Wei som är vice styrelseordförande i THT.

Utveckling av batterier 

I Trollhättan håller nu Nevs ingenjörer på att utveckla den nya teknologin för elbilar där mycket handlar om batterierna som ska driva bilen.

– De nya bilarna kommer att formas runt batterierna. Det kommer att bli ett batteri med hjul på som du kan köra, säger José Vidal som är batteriteknologichef på Nevs.

Dagens elbilar är mycket dyra och den främsta anledningen är att batteriet som står för ungefär hälften av bilens kostnad. Det är därför som många forskare nu satsar så mycket för att få ned kostnaden.

Och det har hänt mycket i labben. Där provas en ny generation av batterier som kommer att ge elbilen helt nya möjligheter att konkurrera om bilköparnas gunst.

Ger subventioner

– Vi arbetar mycket nära med utvecklingen av de nya batterierna som kommer innebära snabbare laddningstider på ett par minuter. Bilen kommer dessutom att kunna köras sex hundra till kanske tusen kilometer på en laddning, säger José Vidal som är batteriteknologichef på Nevs.

Det dröjer dock tre till fem åren innan den nya tekniken kommer att finnas i elbilarna och då börjar det stora slaget om bilkunderna i Kina.  Och myndigheterna där gör allt för att se till att elbilen ska bli en försäljningssuccé.

– Regeringen och alla lokala myndigheterna inklusive Tianjin kommer att ge stora subventioner till alla i Kina som vill köpa Nevs elbilar, säger Wang Wei som är vice styrelseordförande i THT. Så med hjälp av dessa subventioner hoppas vi att Nevs kan bli en storsäljare

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.