Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Euro NCAP har för första gången testat säkerheten på skåpbilar, och resultatet var nedslående. De utgör en klart större fara i trafiken än personbilar, både vad gäller olycks- och skaderisken. Foto: TT arkiv/TrafikverketVisa alla (2)
Visa alla (2)

Klart sämre säkerhet i skåpbilar än personbilar

Uppdaterad
Publicerad

Antalet skåpbilar har ökat i takt med näthandeln, och med dem också farorna i trafiken. Det riskerar att få konsekvenser inte minst nu i juletid då leveranserna av klappar, paket och matkassar pågår för fullt under stark tidspress.

– Skåpbilar är oftare inblandade i olyckor än personbilar och vi har sett att de inte alls håller samma standard säkerhetsmässigt, säger Rikard Fredriksson, trafiksäkerhetsanalytiker på Trafikverket.

För att få grepp om bristerna har Trafikverket och NCAP för första gången testat 19 olika skåpbilar som tillsammans svarar för nästan 98 procent av försäljningen i Europa. Inte en enda modell uppnår toppbetyg. Fem av dem har så låg säkerhet att de får omdömet ”rekommenderas ej”.

Oskyddade trafikanter

I Sverige rullar drygt 430 000 skåpbilar, betydligt fler än för bara några år sedan. Skåpbilar är höga, saknar bak- och sidorutor och skymmer därmed sikten för cyklister, gångtrafikanter och bakomliggande bilar. Dessutom har chaufförerna inte sällan bråttom.

– Hypotesen är att yrkesförare ofta upplever stress och därför riskerar att inte upptäcka exempelvis en fotgängare som springer ut i gatan i tät stadstrafik och mörker, säger Rikard Fredriksson.

Konsekvenserna kan bli ödesdigra. År 2015-19 omkom 78 personer i Sverige i olyckor med skåpbilar, och i nästan hälften av fallen var det en oskyddad trafikant som miste livet.

Tragedier som i flera fall hade kunnat undvikas om skåpbilen varit utrustad med förarstöd som autobroms och avståndsvarnare för fotgängare, tror Trafikverket. Hjälpmedel som är vanliga i nyare personbilar men som för skåpbilar inte ens går att köpa som tillval.

I flera av de testade modellerna ingår inte ens basala säkerhetsdetaljer som krockkuddar och bältespåminnare på passagerarplats i standardutrustningen.

Saknas tryck på tillverkarna

Att skåpbilar dessutom har sämre vägegenskaper förklarar varför de oftare är inblandade i mötesolyckor, där föraren förlorat kontrollen över bilen och krockat. De är också tunga, vilket ökar risken att personer i den mötande bilen skadas eller till och med dödas.

Varför är just skåpbilar så eftersatta säkerhetsmässigt?

– Det har inte funnits något tryck på tillverkarna att öka säkerheten. En personbil har inte gått att sälja utan toppbetyg i Euro NCAP, medan skåpbilar inte ens blivit testade. Dessutom är det i första hand priset som styrt vilka bilar transportföretagen köpt in. Säkerhet har kommit långt ned på listan, men det hoppas vi att det här testet kan ändra på.

Förarstödssystemen, (som syftar till att lindra eller undvika krock), har betygsatts i fem nivåer. I testerna ingick test av auto-broms, filhållningssystem, hastighetsassistans, förar-monitorering och bältespåminnare.

För varje bilmodell har man valt ut den bäst utrustade bilen som gått att hitta i det land där den testas. Det är väldigt få bilar som erbjuder systemen som standard, och det varierar mellan olika länder.

  • Platina: 0 bilar fick högsta betyg
  • Guld: 3 bilar fick näst högsta betyg
  • Silver: 5 bilar fick silver
  • Brons: 6 bilar fick brons
  • Ej rekommenderad: 5 bilar fick lägsta betyg

Euro NCAP (European New Car Assessment Programme) är ett trafiksäkerhetssamarbete mellan några Europeiska länder, däribland Sverige, biltillverkare samt frivilliga organisationer. Målet är att säkerhetsklassa nya personbilar och göra det enklare att jämföra fordon säkerhetsmässigt. Klassningen baseras på praktiska krocktest med olika former av simulerade olyckor.

 
Märke och modellProcentsatsMedalj
Volkswagen Transporter

65%

Gold
Ford Transit

63%

Gold
Mercedes-Benz Vito

61%

Gold
Ford Transit Custom

58%

Silver
Mercedes-Benz Sprinter

52%

Silver
Peugeot Expert

44%

Silver
Volkswagen Crafter

44%

Silver
Opel/Vauxhall Vivaro

42%

Silver
Citroën Jumpy (Dispatch)

37%

Bronze
Toyota PROACE

35%

Bronze
Peugeot Boxer

33%

Bronze
Citroën Jumper (Relay)

32%

Bronze
Iveco Daily

30%

Bronze
FIAT Ducato

28%

Bronze
Renault Master

16%

Not recommended
Nissan NV400

12%

Not recommended
Renault Trafic

11%

Not recommended
Opel/Vauxhall Movano

8%

Not recommended
FIAT Talento

5%

Not recommended

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Euro NCAP har för första gången testat säkerheten på skåpbilar, och resultatet var nedslående. De utgör en klart större fara i trafiken än personbilar, både vad gäller olycks- och skaderisken. Foto: TT arkiv/Trafikverket
Här krocktestas skåpbilen: ”Dom ligger efter säkerhetsmässigt” Foto: Trafikverket