Främst personer som bor i storstäderna, Stockholm, Göteborg och Malmö gynnas av det nuvarande klimatbonussystemet för bilar enligt en Riksrevisionen Foto: Fredrik Sandberg/Pontus Lundahl / TT

Klimatbonus för bilar – en vinst för storstäderna

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen får hård kritik av Riksrevisionen för klimatreglerna för bilar. En rapport som offentliggörs idag visar att systemet gynnar storstäder och tjänstebilsförare.

Den som köper en bil med låga koldioxidutsläpp får en klimatbonus på upp till 60 000 kronor, och nästan ingen fordonsskatt alls.  För tjänstebilsförare handlar det om sänkta förmånsvärden, och sänkt skatt för arbetsgivaren.

Riksrevisionen har räknat på några olika klimatbilmodeller och kommit fram till att det totalt, inklusive alla typer av subventioner som sänkta skatter, kostar staten mellan 115 000 och 151 000 kronor per bil..

Men skillnaden är stor mellan tjänstebilsförare och privatpersoner. Riksrevisionens beräkningar visar att staten ger 40 procent mer stöd till en förmånsbil än motsvarande privatbil.

”Se över behovet”

– Det finns inget som pekar på att det skulle vara effektivt för klimatet att gynna en speciell grupp bilköpare på det sättet som det har blivit. Vi tycker att regeringen ska se över behovet av nedsättning av förmånsvärdet för miljöbilar,säger Cecilia Kellberg, revisionsdirektör på Riksrevisionen.

Det nuvarande systemet, som kallas bonus malus, har gällt sedan mitten av 2018. Riksrevisionen har granskat alla miljöbilspremier och andra åtgärder för att öka andelen miljöbilar sedan 2006. Granskningen visar att det är fem gånger dyrare att minska utsläpp på det sättet än med koldioxidskatt.

Regeringarna har inte heller följt riktlinjerna när de tagit in beslutsunderlag och räknat på konsekvenser. Inte heller inför införandet av det nuvaranade systemet.

Klimatbonus till storstäderna

– Det är allvarligt. Framförallt är det anmärkningsvärt att inte miljömässiga konsekvenser är fullt ut belysta när själva syftet är att man ska minska utsläppen, säger Cecilia Kellberg.

Rapporten visar också att 84 procent av den nuvarande klimatbonusen går till Stockholm, Göteborg och Malmö.

Bara 0,1 procent går till ”mycket avlägset belägna landsbygdskommuner”. Storstadsborna betalar också mer malus, alltså den extra höga fordonsskatten på bilar som släpper ut väldigt mycket koldioxid. Men netto gynnas storstadsborna ändå.

– Det går mer pengar till storstäderna även om man tar hänsyn till att det bor mer folk där. Den effekten har vi inte heller sett att regeringen har räknat på, säger Cecilia Kellberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.