Martin Ringqvist, kreativ chef på Oatly

Oatly tog in kritiserat riskkapitalbolag som delägare

Uppdaterad
Publicerad

Havredrycksföretaget har länge positionerat sig som ett klimatsmartare alternativ till mejeriprodukter genom aggressiva anti-mjölkkampanjer. En strategi som tycks fungera: det skånska företaget har sedan 2014 vuxit stadigt och slagit sig in på den globala marknaden.

Men när Oatly i somras tog in det amerikanska riskkapitalistbolaget Blackstone som delägare så ledde det till att caféer och konsumenter bojkottade havreprodukterna.

Investmentbolaget Blackstone har gjort sig kända för investerar som snarare är motsatsen till det Oatly vill symbolisera.

De anklagas för att skövla regnskog genom sitt ägande av flera bolag som omvandlar Amazonas till jordbruksmark och bygger en motorväg gneom regnskogen. Dessutom kristiserar EU Blackstone för renovräkning – det vill säga, för att de köper upp billiga hyresrätter, renoverar dem dyrt och höjer hyrorna så mycket att de boende tvingas flytta.

Ekonomibyrån

Men Oatly själva menar att valet av Blackstone är en strategi för att få fler riskkapitalistbolag att satsa på ”gröna” investeringar istället för ”bruna”.

Se Ekonomibyrån här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ekonomibyrån

Mer i ämnet