Undvik reahetsen om du vill handra rationellt. Foto: TT arkiv

Lista: Ekonomipristagarens tips för smartare shopping

Uppdaterad
Publicerad

Som konsumenter beter vi oss ofta mindre klokt än vad ”rationella” ekonomer länge räknat med. Årets ekonomipristagare Richard Thaler tillhör den nya skolans ”beteende-ekonomer”, som studerar vilka psykologiska mekanismer som får oss att trilla i beslutfällorna som handeln är så bra på att gillra. Här är fem saker vi kan lära oss om beteendeekonomi för att shoppa smartare: 

  • Undvik rea! Om du är målmedveten och bara slår till på den där prylen du prisbevakat sedan tidigare och nu kan fynda den billigare -  grattis! Men att planlöst gå på rea är att bädda för att komma hem med saker som du egentligen inte behöver. Det gäller att inte lockas av ”transaktionsnyttan”, som det innebär att få köpa något billigare än vad som påstås vara ordinarie pris. Thalers tumregel är att ”om du inte skulle köpt det annars till fullt pris, köp det inte bara för att det är på rea!”. 
  • Se upp för det ”sluttande planet”: Thalers kompis Daniel Kahneman (ekonomipriset 2002) och Amos Tverskys forskning om ”förlustaversion” visar att vi upplever smärtan av en förlust starkare än glädjen av en vinst. Och visst smärtar det att bli av med pengar när man handlar, men deras forskning visar också att smärtan är värst i början. De första 100 kronorna svider mer än den extra hundralappen du lägger ut efter att först ha köpt något för 500 kronor. Har butiken väl fått dig på kroken med lockvaran (som kanske verkligen var billig) har man försvagat ditt psykologiska motstånd mot att öppna plånboken ännu mera och kan då sälja på dig grejer som de tjänar desto mera på.
Nobelpriset 2017
  • Stå emot ”3 för 2”. ”Inramningseffekten” gör att vi uppfattar det som att man får en grej ”gratis” och drabbas av känslan att gå miste om något – förlora gratisprylen – om man inte köper hela paketet. Eftersom ”förlustaversion” är en stark ekonomisk-psykologisk drivkraft, kan vi lätt spendera mer än vi tänkt oss. Rätta till perspektivet genom att tänka att det egentligen handlar om 33% rabatt om du köper tre istället för en. Fråga dig själv: ”behöver jag verkligen tre?” och ”är detta verkligen en besparing när jag gör av med 100% mer pengar än jag hade tänkt mig?”
  • Stäng dina ”mentala konon” i tid. När vi handlar sorterar vi ofta våra utlägg i olika ”mentala konton” för att hjälpa oss hålla reda på hur mycket vi ska lägga på kläder, restaurangbesök osv. I dessa tider är det många som har ett ”julklappskonto” med en gräns för vad en julklapp ska få kosta. Om du nu råkat hitta brödrosten mamma önskar sig 100 kronor billigare hos den stora elkedjan, låt dig inte luras av att du nu har en hundring ”tillgodo”. Annars kanske du även råkar slå till på ett mobilskal i fyndkorgen för 99 kronor på vägen till kassan. Stäng dina mentala konton i tid, och spara pengarna istället!
  • Varning för ”öppet köp”-fällan! Låt dig inte luras av att ”det är bara att lämna tillbaka om du ångrar dig”. För det är inte lika smärtfritt som du tror. När du väl har fått grejen i din ägo kickar nämligen ”ägandeeffekten” in. Den innebär att du värderar det du har mycket mer än det du inte redan äger. Även om tröjan inte matchar kjolen så bra när du provar därhemma, så spelar nu förlustaversionen in och gör det plågsamt att lämna tillbaka den. Pengarna du skulle få tillbaka har tyvärr inte samma psykologiska dragningskraft på dig, så ett ”öppet köp” blir ofta ett behållet köp. 
”Black Friday” i Akershus, Norge. Foto: TT arkiv

Till sist, om du nu ändå trotsar Thalers råd och ger dig ut på mellandagsrean ”bara för att titta”, så stanna inte ute på stan för länge. Annan forskning har visat att den som tar många beslut efter varandra till slut råkar ut för ”beslutströtthet” och inte orkar reflektera lika mycket längre.

Ta åtminstone ett break och fyll på med energi för att ge hjärnan en chans att koppla på omdömet igen -  innan du slår till på det där oemotståndliga fyndet. Och skulle du då komma fram till att pengarna behövs till något bättre, trösta dig med att nästa rea inte är långt borta.

Nuförtiden är det ju i princip rea hela tiden i handeln.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nobelpriset 2017

Mer i ämnet