Foto: TT

Ny undersökning: Förtroendet för banker i Sverige rasar

Uppdaterad
Publicerad

Förtroendet för bankerna har rasat till den lägsta nivån sedan mitten av 1990-talet. Mest ökar missnöjet med Nordea och Swedbank, visar Svenskt Kvalitetsindex (SKI) undersökning.

SKI frågar sedan 1989 bankunderna hur nöjda de är och vid två tillfällen har förtroendet backat markant, under fastighetskrisen 1993 och i år. Andelen kunder som känner lågt förtroende har det senaste året ökat från 14 till 25 procent.

SKI:s vd Johan Parmler ser avsaknaden av personliga relationer som en orsak. Det personliga mötet kan stärka kundnöjdheten, men i dag sker bankkontakterna på de digitala plattformarna i stället för på bankkontoren, påpekar han i ett pressmeddelande.

Länsförsäkringar har nöjdas kunder

Alla banker i studien tappar förtroende, utom Danske Bank, som går framåt. Men Länsförsäkringar Bank är fortsatt den som har nöjdast kunder, trots en liten nedgång sedan förra året.

Mest rasar förtroendet för Swedbank och Nordea. Den sistnämnda hamnar under den gräns där ett företag anses ha stora svårigheter att motivera kunderna att stanna kvar, medan Swedbank balanserar på den gränsen.

Andelen kunder som tycker att de har haft anledning att klaga på sin bank men inte har gjort det har ökat rejält, från 3 till 12 procent.

FAKTA: KUNDERNAS BANKBETYG

Så här ser SKI:s förtroendeindex 2016 ut, med förändringen från 2015 inom parentes:

  • Länsförsäkringar Bank 74,4 (–3,2)
  • Sparbankerna 72,4 (–1,1)
  • Övriga banker 72,3 (–1,1)
  • Ica Banken 70,9 (–1,8)
  • Skandia 70,3 (–1,4)
  • Danske Bank 69,3 (+3,4)
  • Handelsbanken 67,6 (–4,9)
  • SEB 66,0 (–0,2)
  • Branschsnitt 62,9 (–5,2)
  • Swedbank 60,0 (–6,2)
  • Nordea 56,4 (–8,9)

Studien genomfördes genom intervjuer med 7 933 personer under augusti och september.

Källa: SKI

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.