• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Södertälje i Södertälje kommun, Stockholms län. Det brinner i en industrilokal med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Stockholm.

Swedbank Roburs vd Tomas Hedberg. Foto: TT

Roburchefen: Ingen ersättning för ”falsk” aktivitet

Uppdaterad
Publicerad

Swedbanksparare som lämnar in klagomål för ”falskt” aktiva fonder kan inte förvänta sig någon ersättning. Det säger Swedbank Roburs vd Tomas Hedberg till SVT i dag.

Aktiespararna har nu tagit ett första steg i en ersättningsprocess mot Swedbank Robur – som man menar har tagit miljarder för mycket i avgift från småsparare som inte har fått den aktiva förvaltning de betalat för.

Men utan att tveka svarar Swedbank Roburs vd Tomas Hedberg ja på frågan om fonderna har förvaltats aktivt. Och lika tveklöst svarar han nej på frågan om kunderna har betalat för mycket för fonderna.

– Jag har vid flera olika tillfällen uttryckt att jag inte är nöjd med den aktiva förvaltningen, och det är ju en del i att köpa aktiv förvaltning att det finns en möjlighet men också en risk. På så sätt vill jag se en förbättring och det är det jag har försökt ge uttryck för, men jag har samtidigt också sagt att de här fonderna är aktivt förvaltade.

Klumpigt uttalande

Men i en intervju i Svenska Dagbladet i november sa Tomas Hedberg bland annat att Swedbank Robur inte ”gett oss själva chansen att ha en bra avkastning” vilket kan tolkas som att han tycker att förvaltningen inte varit tillräckligt aktiv.

– Det är ju bara att konstatera att det är ett klumpigt uttalande, där jag har försökt att beskriva ett skeende, som har fått väldigt stor effekt. En effekt som jag i viss mån är lite förvånad över eftersom det jag ville uttrycka var just att jag inte är nöjd och det försökte jag formulera på ett klokt sätt. Jag känner att det skulle varit mer uppseendeväckande om jag kanske hade sagt att jag var nöjd.

”Erkännande” startade process

Att Aktiespararna lämnat in klagomål till just Swedbank motiverar man med att ”chefen för Swedbank Robur själv erkänt att man inte ens hade försökt att leverera den riktiga produkten”.

– Det var därför vi började med Swedbank, säger Aktiespararnas vd Carl Rosén.

– Det är ju en väg som aktiespararna har valt att uttrycka som jag upplever bygger på det klumpiga uttalande jag nämnt, säger, Tomas Hedberg.     

Chefen för Swedbank Robur berättar att man har en rutin där klagomålen och individuellt besvara dem.

Ingen ersättning att vänta

Men de kunder som nu lämnar in klagomål kring ”falskt” aktiva fonder kan inte räkna med ersättning från banken.

– Vi gör en individuell bedömning i varje fall men vår utgångspunkt i det här är ju att den fond vi har erbjudit tycker vi också är den fond som folk har köpt så vi ser ingen grund för det idag. Vi har ingen juridisk process i dag utan vi har nu fått in kundklagomål och vi börjar med att ta hand om dem. Varje kund som känner sig missnöjd är ju ett misslyckande för oss och det tar vi på största allvar, säger Tomas Hedberg.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.