Regionala flygplatser hotas att slås ut

Uppdaterad
Publicerad

De statliga flygplatsernas dominans hotar att slå ut mindre, oftast kommunala, flygplatser. Det säger organisationen Sveriges regionala flygplatser som varnar för att passagerarflyget kan komma att koncentreras till storstadsregionerna.

Det finns 40 flygplatser som har reguljär passagerartrafik i landet.

De två största flygplatserna, Arlanda och Landvetter, samt nio till ägs av statliga Swedavia. Ett företag som gjorde en vinst före skatt på närmare en halv miljard kronor förra året.

Den vinsten kan antagligen landets övriga 29 flygplatser bara drömma om. Majoriteten av dem ägs av kommuner och län.

”Ojämn fördelning”

Samtliga kommunalt ägda flygplatser som SVT har talat med säger att de går runt tack vare pengar från ägaren eller statliga driftsbidrag. Nio icke statliga flygplatser får ett direkt driftsbidrag. Därutöver får tio regioner pengar som de kan välja att ge till flygplatserna. 

Många av de kommunala flygplatserna drivs alltså med kommunala skattepengar som en tjänst till invånarna. Men även om dessa flygplatser inte drivs med samma vinstmål som Swedavia varnar Sveriges regionala flygplatser för utvecklingen.

–Man kan nog inte förvänta sig att det ska gå med vinst. Men just därför så blir det en ojämn fördelning när staten tjänar pengar på de stora flygplatserna, och konkurrerar med de mindre, säger Peter Larsson, vd på Sveriges regionala flygplatser.

Flygplatserna ”strategiskt utvalda”

Från statlig sida säger man att deras flygplatser alla är strategiskt utvalda och de ska garantera att landet har en bra infrastruktur.

–Sedan finns det också allt fler regioner och kommuner som har egna flygplatser som en service till sitt näringsliv. Frågan kanske snarare är, hur många flygplatser anses att ett land ska ha för att kunna fungera? säger infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.