Swish bröt mot Bankgirots regler. Foto: SVT

Swish bröt mot kraven –meddelade inte om ny tjänst

Uppdaterad
Publicerad

Swish och de ägande bankerna lanserade en ny tjänst utan att meddela Bankgirot, något de är skyldiga att göra. Händelsen som hade kunnat drabba Swishanvändare, tvingade Bankgirot att skriva ett särskilt meddelande till Riksbanken.

SVT har tidigare berättat om turerna kring att betaltjänsten Swish saknar tillstånd hos Finansinspektionen och därmed inte står under någon direkt tillsyn av myndigheten. I stället är det ägarna av tjänsten, det vill säga bankerna, som är ansvariga för att Swish följer de lagar och regler som finns.

I början av året skickade några av bankerna ut nya villkor för Swish till sina kunder, där den nya tjänsten ”Swish utbetalningar” finns med.

”Du som privatperson kan få en utbetalning direkt från ett företag till ditt Swish-anslutna bankkonto.”

Så förklarar Getswish pressansvarige Pär Ekroth den nya tjänsten i ett mejl till SVT.

Ingen dialog fördes

Men när tjänsten lanserades meddelade varken bankerna eller Swish det till Bankgirot. Detta tvingade Bankgirot att skriva en underrättelse till Riksbanken.

– Vi ställer krav på att de som deltar i vårt betalsystem, det vill säga bankerna och Getswish AB, ska informera oss om att ”nu har vi för avsikt att ansluta den här typen av betalningar till BiR” (Betalningar i realtid, se faktaruta nedan), så att vi kan meddela Riksbanken om det kommer ske nya flöden i BiR, säger Annica Strahner, kommunikationschef på Bankgirot, och fortsätter:

– I det här fallet har bankerna och Getswish AB inte informerat Bankgirot om att de ska börja skicka den här typen av betalningar, och därför fick vi retroaktivt meddela Riksbanken.

Den nya tjänsten innebär att mer pengar än tidigare kommer föras ut från bankernas konto hos Riksbanken, och hade det inte upptäckts i tid kunde det fått konsekvenser för användare av Swish.

– Skulle banken inte ha ett tillräckligt saldo på sitt konto, stoppas utbetalningen, det vill säga att du som kund inte kan swisha till någon, säger Annica Strahner.

”Vi har en dialog”

Trots att ingen meddelade Bankgirot om den nya tjänsten, vilket kunde fått konsekvenser för Swishanvändare, uppger bankerna att det förs en kommunikation.

– Vi har en kontinuerlig dialog med de parter vi har affärsrelationer med, säger Carina Sesser-Nylund, presskontakt på Swedbank.

Även Nordea svarar att de för en dialog. Handelsbanken vill inte kommentera händelsen utan hänvisar till Getswish, som inte heller vill uttala sig.

Det här är BiR – Betalningar i Realtid

För att Swish skulle bli verklighet, var bankerna tvungna att komma på en lösning som gör att det går att skicka pengar direkt och snabbt mellan olika banker under kvällar och helger.

Bankgirot tog fram systemet betalningar i realtid, BiR, ett unikt system som endast Swish använder.

En överföring mellan två banker eller en inbetalning av en faktura tar i dag en till två bankdagar. Detta eftersom bankerna klumpar ihop alla betalningar som görs under en dag och skickar över dem i slutet av dagen i det som kallas Rix-systemet.

Riksbanken tillhandahåller Rix-systemet, som fungerar under tiden som Riksbanken har öppet – klockan 8-18 varje vardag. Alla betalningar som görs efter det skickas nästa dag.

Betalningar i realtid, Bankgirots nya betalsystem, blev verklighet i november 2012.

Systemet är en förutsättning för att betalningar ska kunna ske i realtid, dygnet runt, årets alla dagar.

Den första tjänst som kopplats till Betalningar i realtid är Swish som möjliggör sekundsnabba betalningar från ett bankkonto till ett annat med hjälp av mobilen. Swish är ett samarbete mellan flera banker.

Så här fungerar BiR:

• Riksbanken har beslutat om ett maxbelopp det vill säga ett tak för den likviditet som totalt sett får finnas på det konto, eller ”pott” som Bankgirot har hos Riksbanken. Maxtaket är idag generöst satt och har ännu inte uppnåtts.

• Bankerna sammanställer en prognos över hur mycket pengar de behöver ha på kontot, och skickar den till Bankgirot. Bankgirot informerar sedan i sin tur Riksbanken om dessa likviditetsprognoser.

• Prognoserna ligger till grund för den summa respektive bank avsätter in i potten.

• Om avsatt likviditet är något lägre än prognos görs ingen åtgärd avseende potten. Om däremot en bank försöker avsätta mer pengar för BiR och därmed medverka till att gå över maxbeloppet som Riksbanken satt kontaktar Bankgirot banken för att följa upp vad det kan bero på.

• Bankens konto i BiR kan inte övertrasseras. Har banken inte tillräckligt saldo på sitt konto i BiR stoppas utbetalningen (dvs som kund kan du inte Swisha till någon men du kan ta emot en Swishbetalning). BiR (Bankgirot) varnar banken innan detta inträffar och ber dem säkerställa likviditeten.

• Bankgirot levererar kontoutdrag flera gånger dagligen till respektive bank. Detta så att banken har underlag för att bedöma sina kunders användning av betalsystemet BiR och så att banken därmed kan planera sitt likviditetsbehov. Dessutom kan banken se sitt eget konto och aktuellt saldo i BiR i realtid och vid behov tillföra mer pengar, men bara när Riksbanken är öppen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.