Förklaringarna till förseningarna är två: ett större inflöde av ansökningar och förberedelser för ett nytt handläggningssystem.
– Vi digitaliserar vår verksamhet och byter ut vårt handläggningssystem till ett nytt och modernt som kommer att snabba på handläggningstiderna. Men just nu måste vi prioritera annorlunda än vanligt, säger Andrea Gleerup, som är chef för enheten för betalningsförelägganden.
Det som prioriteras ned är begäran om betalningsförelägganden som enskilda och företag skickat in manuellt, antingen via myndighetens e-tjänst eller på blankett.
Just nu ligger mellan 25 000 och 30 000 ansökningar och väntar på att registreras.
– Vi jobbar på, och plockar äldsta datum hela tiden för att komma ikapp, säger Andrea Gleerup.
Ingen prognos
Vanligtvis brukar handläggningtiden ligga på 14 dagar, men just nu är den alltså mer än fem gånger längre: 80 dagar.
Enligt Andrea Gleerup har myndigheten räknat med en försenings-puckel i anslutning till systemskiftet, men hon har ingen prognos för när man kommer att vara ikapp.
– Det beror på hur det går med implementeringen av det nya systemet.
Vad säger ni till en företagare eller privatperson som nu måste vänta flera månader på att ni ska registrera deras ärenden?
– Vi uppmanar dem att i första hand försöka få betalt på frivillig väg. Det är alltid det bästa sättet. Om det inte går så finns det ju möjlighet att sälja sina fakturor till inkassobolag. Vi jobbar på så fort vi kan.