Analys: Vaccinet ingen kur för SAS och flyget

Publicerad
Analys ·

Det går utför för SAS – igen.  Nyheterna om att vaccin mot Covid19 är på väg har visserligen satt fart på börskursen – men inte på bokningsläget, vilket ju är väsentligt viktigare i sammanhanget. Trots 12 färska räddningsmiljarder från ägare och långivare letar SAS efter nya sätt att förstärka kassan.

Kristina Lagerström

Ekonomikommentator

”Vi gläds” var de första orden från VD Richard Gustafson i SAS förra kvartalsrapport, den som gällde maj, juni och juli. Men den glädjen, över att ”efterfrågan långsamt återvänder” är som bortblåst nu.  I dagens kvartalsrapport är det dysterhet som gäller. Det är allt glesare mellan passagerarna, förlusterna har ökat till 3,2 miljarder kronor, och 70 procent av SAS marknad har coronarestriktioner. Det senaste dråpslaget kom efter kvartalets slut, när norrmännen inte längre skulle flyga inrikes.

Lockrop till nya ägare

Det kan i och för sig inte uteslutas att den stora kontrasten mellan budskapen då och nu inte bara speglar verkligheten utan också har att göra med SAS då, i augusti, ännu inte hade fått klart med den stora och livsviktiga räddningsplanen, den som skulle ge SAS 12 nya miljarder att ta sig ur krisen med.

Att locka ägare och långivare att satsa ännu fler miljarder på ett evighetskrisande flygbolag, för tillfället nästan helt utan verksamhet, blir ju lite lättare om man inte får hela projektet att verka totalt dödsdömt när man beskriver läget. Men besked från SAS om framtiden är ändå, trots allt vi vet om omfattande smittspridning och tilltagande nedstängningar, oväntat dyster.

Tyst om framtiden

Att det kommer gå dåligt nästa kvartal är ingen överraskning, men däremot att ledningen säger så lite om framtiden efter det. Ledningen känner sig säker på att det finns ett uppdämt resebehov, vilket man såg i somras. Men frågan är vad det säger om SAS möjligheter att överleva.

De skandinaver som har råd att åka till solen på vintern och nu inte kommer iväg, känner sig säkerligen uppdämda så det räcker. Särskilt om de nu till slut har fått tillbaka sina pengar för inställda flyg tidigare i år – SAS uppger att man ökat takten på de långsamma betalningarna och nu har 900 miljoner kvar att betala tillbaka.

Men semestersugna skandinaver räcker inte för att få SAS på fötter. Det behövs också affärsresenärer. Och nu, nio-tio månader in i pandemin har nya, vassa konkurrenter till SAS dykt upp: med namn som Microsoft Teams och Zoom.

Att industrin går så bra på många håll indikerar möjligen att det faktiskt går att göra affärer utan att resa, på ett sätt som kanske få trodde innan pandemin bröt ut. Företagsinterna resor går också att dra ner på. Det finns det många exempel på att stora företag med verksamhet på många ställen har lyckats med tidigare när de har krisat.

Räkna med nya ägarpropåer

I dag säger SAS att återhämtningen kommer pågå fram till 2022, att resandet därefter ska vara ”normalt” och att man ska komma upp nivåerna före covid-19 ytterligare några år efter det.

Det känns nog inte helt stabilt för SAS ägare.  I och med förlusten som redovisades i dag har SAS redan börjat bränna de tolv räddningsmiljarderna. Besked kom också idag att SAS letar ännu fler miljarder att stärka kassan med.  Det handlar om att sälja flygplan och låna pengar av norska staten bland annat.

Svenska och danska staten, som i den här krisen tvingades satsa flera miljarder var och gå upp till 21,8 procents ägarandel vardera, kan nog trots detta  komma att få nya propåer så småningom.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.