Under Volvos presskonferens i dag var vice ordföranden Hans-Olov Olsson ovanligt brutal när han talade om varför VD:n Stefan Jacoby fått sparken med omedelbar verkan.
Det har senaste halvåret varit uppenbart att dem två varit på kollisionskurs med varandra. Och då Jacoby för några veckor sedan fick en stroke var det många som trodde att det skulle vara en ursäkt för styrelsen att göra sig av med honom.
Ny VD ska få upp lönsamheten
Det hade varit enkelt att motivera VD:bytet med Jacobys hälsoproblem. Men Hans Olov-Olsson sa uttryckligen att så inte var fallet. Det handlade i stället om att en ny chef behövs för att få tillbaka Volvo till lönsamhet igen och att företaget måste lyckas bättre på sin andra hemmamarknad Kina.
Många lättade
Och även om Håkan Samuelsson inte kan bilindustrin på samma sätt som Stefan Jacoby är det många inom Volvo som ändå är lättade över valet. För Håkan Samuelsson har under de två år han suttit i styrelsen skattat sig ett gott renommé och har hela tiden stått bakom Volvos nya strategi att genom gigantiska investeringar i nya bilmodeller lyfta företagets försäljning till 800 000 bilar.
Krävs stora investeringar
Problemet är bara det är en kostsam process där först krävs stora investeringar som senare ska resultera i ökade vinster. Och frågan är förstås hur ett företag som redan blöder har förmågan att klara det.
Och även om Håkan Samuelsson på dagens presskonferens sa att den långsiktiga strategin ligger fast så var hans första och viktigaste uppgift att få Volvo att visa vinst i gen.
Omöjlig uppgift enligt experter
Med tanke på att försäljningen i Europa faller kraftigt och är det en svår uppgift för alla bilföretag. Men för Volvo är det förstås ännu svårare. För redan har arbetet med nya bilmodellerna satts i gång. Miljarder har investerats i den nya plattform som ska komma om två år.
Men problemet är att de stora investeringarna ligger under de kommande åren. Det är då Volvo måste få fram de pengar som i nuläget inte finns. Och att få den ekvationen att gå i hop är svårt, vissa bilexperter säger omöjlig.
Risk för uppsägningar
Vad som väntar Volvo är därför att den nye VD:n mycket snabbt drar i handbromsen. Och även om det i dagsläget inte är aktuellt med några uppsägningar så är det svårt att se hur Volvo kan klara en kraftigt vikande försäljning utan det. Och spåren förskräcker.
För under den tidigare ägaren amerikanska biljätten Fords ledning gjorde Volvo en storsatsning med ett helt nytt modellprogram som skulle lyfta försäljningen.
Förlorade 20 miljarder
Då pratade man om 600 000 bilar, men en finanskris kom emellan och Volvo förlorade över 20 miljarder kronor under några år när man genomförde ett mycket smärtsamt bantningsprogram. Nu finns det ingen storägare som kan klara en sådan smäll och då återstår det bara att spara sig ur krisen och det måste ske snabbt.