Jan Nylander Foto: SVT

Analys: Jan Nylander: ”En strimma av hopp för gamla Saab”

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

Det finns inget annat stort företag i Sverige som gått igenom lika många kriser i modern tid som Saab Automobile vars konkursbo togs över av Nevs. Men ändå ser jag en liten strimma av hopp för att gamla Saab likt fågeln Fenix ska kunna resa sig ur askan och bli ett livskraftigt bolag. Men resan dit är lång och riskfylld.

Kommer ni ihåg Victor Muller som fick köpa Saab Automobile från det amerikanska företaget General Motors och alla de turer som följde när den holländske affärsmannen med alla medel försökte hålla liv i den svenska nationalklenoden. Då fanns det ändå en försäljningsorganisation som kunde sälja bilarna, en ny bilmodell, en bilfabrik som tillverkade bilar och ett bilmärke Saab som var välkänt i stora delar av världen.

Allt detta saknas när Nevs nu fått in nya friska miljarder kronor för att driva verksamheten vidare. Bilfabriken i Trollhättan står still. De försäljare som en gång sålde Saab har nu gått vidare till andra bilmodeller och det viktigaste: alla de kunder som en gång i tiden ägde en Saab har troligtvis köpt en annan bil. Dessutom kan de inte köpa en Saab längre. För Nevs har förlorat rätten att använda Saab som varumärke.

Vad vet kineserna som inte vi vet?

Så uppförsbacken är enorm när nu ledningen i Nevs ska få ordning på bolaget. Och jag blev mycket förvånad när jag fick reda på att kinesiska banker och investerare är beredda att skjuta till hela 20 miljarder kronor. Vad vet kineserna som inte vi vet?

En förklaring fick jag när jag besökte Kina och den plats där Nevs nu börjat uppföra sin nya fabrik i kuststaden Tianjin. Vi kom från Peking och hade i flera dagar utsatts för den kinesiska vardagen. Det låg en gulaktig tät dimma av smog över staden som gjorde att jag kände mig orolig för varje andetag jag tog.

Myndigheterna har insett problemet och infört ganska tuffa restriktioner. Det går inte att ta bilen till Pekings stadskärna varje dag och för att få köpa en bil krävs att man deltar i ett lotteri för att köpa den nödvändiga registreringsskylten. Allt för att komma åt det trafikkaos som drabbar den som försöker ta sig runt i Peking.

Slipper restrektioner

Det är därför som Kinas regering nu bestämt sig för att satsa så hårt på elbilen. Den som köper en elbil slipper många av de restriktioner som drabbar vanliga bilägare och den kinesiska staten ska dessutom satsa gigantiska summor på att bygga ut laddningsstolpar över hela landet så att infrastrukturen finns på plats.

Med tanke på de enorma miljöproblem som finns i Kina tror jag att utvecklingen mot elbilar kommer att gå snabbt. Men frågan är om Nevs kommer att lyckas slå sig fram i den enorma konkurrens som finns i bilvärlden.

Större sug efter elbilar

Visserligen påstår ledningen att det nu finns 20 friska miljarder kronor från Kina men det är inte första gången som kinesiska investerare satsat i Saab Automobile och Nevs. Kommer ni i håg Hawtai, Pang Da, Youngman och Qingbo Investment som alla misslyckades med att få Saab och Nevs på fötter.

Så det blir en tuff resa som väntar men det som talar för att Nevs ändå har en liten chans att lyckas är att det nu finns ett större sug efter elbilar. Allt fler inser att bensin- och dieselbilarnas tid snart är ute. Frågan är bara hur snabbt det går och om Nevs då finns kvar.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.