Många analytiker har varnat för att det här är ytterligare ett steg mot att Facebook kontrollerar allt mer innehåll på nätet.
– Facebook kan självklart säga att det är frivilligt, och att de bara erbjuder nya funktioner. Men de har samtidigt lite av en monopolsituation, säger Lidne.
Går snabbare
Facebook används sedan länge flitigt till att sprida artiklar, och läsaren länkas då vidare till mediesajterna. Det nya som presenterades i veckan, benämt ”Instant articles”, är att texter och bilder publiceras direkt på nätverket. Vinsten för användarna är snabbheten, enligt produktchefen Michael Reckhow.
”Artiklar tar i dag i genomsnitt åtta sekunder att ladda, det överlägset långsammaste innehållet på Facebook. Med 'Instant articles' går det tio gånger snabbare”, skriver han i ett blogginlägg.
Än så länge är det bara en rad stora och välkända medier som ingått avtalet, bland annat New York Times och BBC News. Enligt New York Times ska medierna ha möjlighet att sälja annonser i artiklar, eller låta Facebook sälja annonser och ta 30 procent av intäkterna.
Om försöket faller väl ut kommer säkert fler att släppas in – även svenska medier på sikt, bedömer Annika Lidne.
– Problemet för medier i dag är att överhuvudtaget nå ut, särskilt till dem som är yngre, och särskilt med andra artiklar än söta katter i träd. Där kan det här vara en strategi för ren överlevnad, för att få en ny generation att ens läsa artiklar.
”Ständigt utbyte”
Jan Helin, Aftonbladets chefredaktör, ser fördelar men låter skeptisk till att kasta sig in i den här typen av samarbeten.
– Facebook vill ta den position som Aftonbladet har, som primär nyhetskälla. Den publisher som går in på Facebook bör tänka sig noga för. Litar man verkligen på att Facebook tänker finnas kvar i journalistiken?
Har ni fått frågan?
– Det vill jag inte kommentera. Vi har ett ständigt utbyte med olika medieaktörer.
Expressens chefredaktör Thomas Mattsson tycker att det är ”ett intressant initiativ”, men ser också risker.
”Kommer läsarna nu att sluta besöka mediernas egna appar, hur ser affärsmodellen ut och bidrar vi med data till en aktör som till sist gör övriga plattformar onödiga?”, skriver han i en kommentar till TT.