Paradisläckan: del 3

Uppdaterad
Publicerad

Läs manuset till Paradisläckan: del 3, en granskning av avancerad skatteplanering och skatteparadis.

Det är den 19 juni 2010, klockan är 15:51 när kronprinsessan Victoria och prins Daniel säger JA till varandra.

Präst:

Paradisläckan

– Ni har nu ingått äktenskap med varandra. Och bekräftat detta inför gud och denna församling. Ni är nu man och hustru.

Kyrkan är fylld av dignitärer – och allmänhetens intresse enormt. Tusentals journalister rapporterar på plats och efter vigseln trängs nära en halv miljon människor på gatorna för att hylla brudparet…

Spänningen inför vigseln har varit stor, insatserna höga.  Bröllopet är viktigt för det svenska kungahuset – som under en lång tid dragits med vikande förtroende hos allmänheten.

Men förväntningarna infrias. När brudparet på småtimmarna smiter ut bakvägen från festen – står det klart att bröllopet varit en succé.

På Arlanda väntar en exklusiv privatjet – en Falcon 7X. Ombord kan brudparet pusta ut. Den långa bröllopsdagen är över.

Men det är nu vår historia börjar.

För det är något som inte stämmer. Planet sägs tillhöra en rik miljardär – och bröllopsresan beskrivs som en privat gåva.  Men vi hittar samma plan – en Falcon 7X med registreringsnummer VP-BEH i den gigantiska Paradisläckan bland skattesmitare, skatteplanerare, ekobrottslingar och anonyma bolag.

Anonym synk:

– ”Det kan vara viktigt för dig att veta att det är väldigt få människor som har överblick.

– ”Det ska vara svårt liksom… att tränga igenom… Det är väldigt få som har hela bilden.”

Hemlighetsmakeri, brevlådeföretag å skatteparadis. Och så Sveriges tronföljare – kronprinsessan Victoria. Hur hänger det ihop?

Telefon:

Margareta Thorgren

informationschef vid hovet

– Margareta Thorgren!

– Hej, Joachim Dyfvermark, Sveriges Television. Jag håller på och tittar på ett privatjet som kronprinsessan åkte med på sin bröllopsresa?

– hmmm

– En Falcon 7X…

– Hmmm

– Med registreringsnummer VP-BEH

– Hmmm

– Jag försöker egentligen bara få så mycket information som möjligt om planet hon använde.

– Kronprinsessparet reste på sin bröllopsresa i ett privatplan, och det var ett plan som Bertil Hult har ställt till förfogande för att kronprinsessparets resa skulle kunna genomföras.

– Bertil Hult är en god vän till familjen och utifrån det som privatperson har han ställt detta plan till förfogande för kronprinsessparets bröllopsresa.

Det här är Bertil Hult, grundare av språkresekoncernen EF – Education first – och en de rikaste svenskarna i världen. Och nära vän med kungafamiljen.

Superentreprenören som började sälja kläder från Östeuropa till skånska turister, och som sedan mitten av 60-talet byggt upp ett språkimperium som enligt EF själva har verksamhet 116 länder – med över 40.000 anställda.

Han sägs vara god för över 35 miljarder kronor, en doldis som sällan ger intervjuer, men som beskrivs som en lyxlirare – känd för sina storslagna fester med inhyrda artister som Janet Jackson, Elton John och Rod Stewart, å sina lyxyachter – och exklusiva jetplan.

Telefon:

Margareta Thorgren

informationschef vid hovet

– F: Det är ju beskrivet som att det var Bertil Hults privata plan, vi har då en lång rad dokument som visar att den som står som registrerad ägare, är ett brevlådeföretag i skatteparadiset Bermuda.

– Hmmm…

– F: Kände ni till det?

– Nej, det är inte uppgifter som är kända för oss överhuvudtaget.

Bromma flygplats, i Stockholm. Här ska Bertil Hult ha en hangar till sina två jetflygplan.

– Hej!

– Jag är på jakt efter att prata med någon som...där Hults plan står. En VP-BEH.

– Ja, det är ju hangar 6 där nere. Det är en grind men kör inte fram för långt där. Utan ställ dig precis… det svänger 90 grader sen där uppe.

– Ja, ja – tack!

– Yes.

Telefon

Flygtekniker

– Är det du som har hand om Bertil Hults plan.

– Jag jobbar som flygtekniker, har hand om och har hand om. Jag lagar dom när dom är trasiga.

– Ja… Jag försöker få fram så mycket information som möjligt om ett Falcon 7X, med registreringsnummer VP-BEH.

– Ja?

– Det beskrivs som Bertil Hults plan, men enligt den dokumentationen som jag har så ägs det av ett bolag på Bermuda.

– Det har jag ingen aning om, ägarstrukturen alls. Det kan jag vara helt ärlig och säga det har jag ingen aning om. Du får vända dig till EF antar jag…

När vi står och filmar på Bromma får vi plötsligt en överraskning… ut på startbanan rullar ett av Hults två plan, mitt framför ögonen på oss. Vi har med några minuters marginal missat chansen att ställa frågor till dom som – vid sidan av Bertil Hult själv – borde känna till planets bakgrund. Besättningen, de som flyger planet.

Vi har åkt till Luzern i Schweiz, här finns EF:s huvudkontor och vi är här för att försöka intervjua Bertil Hult, eller nån annan i ledningen för språkjätten – och passar samtidigt på att leta efter planets piloter. Bertil Hult använder två jetplan. Som enligt de vi talat med flygs av totalt 8 piloter, alla svenskar och bosatta här i Luzern.

När vi söker efter piloterna visar det sig att alla verkar bo här – på Morgartenstrasse, mitt i centrum.

Live:

– We are looking for a group of Swedish pilots, they are supposed to live here.

– Do you live in this building?

– No, in the work. Dentist.

– Oh you work here, the dentist. Have you worked here for a long time.

– 13 years!

– So you know the Swedish pilots?

– No

– Have you seen them?

– No

– Can I show you some pictures?

– no?

– no!

– No!

– No?

– Thank you

– Sorry

– Bye

Live:

(reportern går och letar)

– Nej, det var ett företag.

– Det var företag… och det var företag.

– Och på brevlådorna… vad har vi här då? Också företag. Nämen här titta. En, två tre, fyr, fem, sex piloter som bor ihop.

Det visar sig att nästan alla Hults piloter, 7 män i åldrarna 41-67, bor ihop i två lägenheter. Där uppe på 7 och 8 våningen, under taknocken. Några av dom har bott här i flera år – men det ingen av grannarna som känner igen dom.

Live:

– No…

– And what about these

– No…

– All these people seem to live seem to live together…

– WGin einem Haus

– What is it called

– WG

– A pilot-WG…

Vi ska snart återkomma hit till MORGARTENSTRASSE 3, det finns nämligen en förklaring – om än inte helt smickrande. Låt oss först gå tillbaka till kronprinsessans smekmånad.

Med hjälp av uppgifter som redan publicerats och piloternas egna bilder – som de lagt ut på Facebook – följer vi kronprinsessparets bröllopsresa.

På bröllopsnatten till den 20 juni 2010 lyfter dom med det exklusiva jetplanet från Arlanda och flyger västerut. Senare samma dag – efter några mellanlandningar – kommer de fram till Franska Polynesien i Stilla havet.

Här väntar Bertil Hults lyxyacht, den 52 meter långa Erica XII med besättning. Via en av piloternas facebooksida får vi bekräftat att VP-BEH står parkerad på söderhavsön Bora Bora. Och så får piloten en kommentar från en vän…

”Kunglig flight låter det som”

Bertil Hults gåva – den exklusiva bröllopsresan – tar slut när privatjeten landar på Bromma kvällen den 1 aug 2010. Smekmånaden är över – på flera plan. För här hemma har kritiken växt mot resan...

Peter Wolodarski

– Jag tror att alla unnade Kronprinsessan och hennes nya make en bröllopsresa, det var inte frågan om det. Men vad jag reagerade mot var dom här beskrivningarna av att dom hade fått en gåva som var värd långt över en miljon kronor.

– Den svenska kungafamiljen, de fungerar som dörröppnare, så dom är bra för hans affärer. Och bara misstanken om att det finns tjänster och gentjänster i det här fallet en gåva som är värd så mycket pengar gör att det är olämpligt och en fråga om... är det här egentligen korruption det handlar om. Och det bör en blivande statschef hålla sig borta ifrån.

– F: Men kronprinsessan har ju rätt till ett privatliv också, hon kan väl bestämma vem hon vill åka med?

– Ja, hon får åka var hon vill. Det är hennes privatsak. Men hon bör betala för det själv

Flera polisanmälningar görs – misstankarna gäller korruption, men någon förundersökning blir det inte då Kronprinsessan enligt åklagaren är undantagen från lagstiftningen om mutbrott. Hovet pustar ut och försvarar resan med att den var en privat gåva från en privat vän.

Radio arkiv

Nina Eldh

dåvarande informationschef på Hovet

– Nina Eld är informationschef på hovet.

– Beslutet överensstämmer med hovauditörens bedömning och ärendet är nu utagerat vilket är tillfredsställande.

Misstankarna om mutor är avskrivna. Men det ska visa sig att turerna kring bröllopsresan – och Bertil Hult – inte är över…

När vi i läckan spårar Hults plan – som flög kronprinsessan – hamnar vi här – ironiskt nog – på Victoria Street 22 – på skatteparadiset Bermuda. Men Bertil Hult bor inte här, och inte är det nåt EF-kontor heller. Här finns istället juristbyrån Appelby, vars interna läckta handlingar är grunden till Paradisläckan. En byrå som har som affärsidé att hjälpa stora bolag och förmögna personer att undvika skatt. Och där en av kunderna sedan många år är Bertil Hult och EF.

Kartlägger man Bertil Hult och EF får man en lång lista med bolag – med säte runt om i världen – där EF bedriver sin normala verksamhet. Det är här Bertil Hults EF drar in pengar.

Men de tusentals sidor som rör Hult i paradisläckan avslöjar en alternativ struktur. Vi hittar över 25 bolag i olika skatteparadis, främst på Bermuda. Det är till stora delar en hemlig struktur. Omöjlig att se om man inte har tillgång till de interna dokumenten.

Här finns bolagshandlingar, styrelseprotokoll och i bolag efter bolag garantier om total skattebefrielse. Men hur var det då med Hults plan?

Jo, dom registrerades på Bermuda, av brevlådeföretag omgärdade av anonymitet och sekretess. Och administrerades härifrån Appleby. I läckan framgår av vem…

Telefon

Avdelningschef Appleby/Estera

– Good afternoon

– You are familiar with EF I suppose?

– Yes I am, Yes I am.

– Let me ask from a general perspective. Why would anyone have offshore companies leasing private jets on Bermuda?

– Send me an email then I can refer to your query?

– But is there a tax benefit?

– …………………. Because you are looking for information on a particular company, I would rather not answer.

Men det man inte vill prata om på telefon finns i läckan. Här avslöjas hur Appleby hjälpt andra nyblivna Jet-ägare att undvika skatt – i vissa fall handlar det om tiotals miljoner kronor – bara för ett enda plan. På den lilla ön Bermuda finns idag 813 plan registrerade. Fördelarna är många, här summerade av Appleby själva.

“Owners and operators may be in a position to take advantage of favourable tax treatment in their principal place of business from registering aircraft in Bermuda. There is no Bermuda income or profits tax, withholding tax, capital gains tax, capital transfer tax, estate or inheritance tax payable by a Bermuda company or its shareholders ordinarily resident in Bermuda.”

Telefon

Avdelningschef Appleby/Estera

– What company are you calling from?

– Swedish Television, I am a journalist at Swedish television.

– Oh television… I definitely can't comment then.

Kommer ni ihåg lyxyachten, som kronprinsessan fick låna. ERICA XII, 52 meter lång – med plats för 10 passagerare utöver de 7 i besättningen. Inte heller den ägs direkt av Bertil Hult eller EF.

Den ägdes först av ett brevlådeföretag på skatteparadiset Bermuda och administrerades av Appleby, nu har den flyttat till ett brevlådeförtag på Malta. Som med sina låga skatter blivit en populär flaggstat för lyxyahter.

Spåren leder oss hit, till ett bolag som servar sina kunder med bland annat skatterådgivning – för yachter. Men när vi vill ställa frågor om hur yachter beskattas här blir det stopp.

– I wonder about a company wich is called Private SY Erica ltd

– I dont know…

– It´s a yacht

– I´m sorry

– It´s this address… So…

– There are more offices but I will have to ask you to leave…

– Ok, yes yes sure

– I am going to ask you to leave…

– Ok, sorry thank you

Men det ska visa sig att Bertil Hults upplägg i skatteparadis handlar om mycket mer än bara plan och båtar.

Dokumenten i Paradisläckan avslöjar nämligen hur pengar flyttas från EF:s operativa bolag till bolagen i skatteparadis. Vi ser avtal där brevlådeföretagen sedan lång tid tillbaka tagit betalt för royalites, serviceavtal och licenser.

På så sätt minskas vinsten – och därmed skatten – för de EF-bolag som finns i länder med högre bolagsskatt.

Rekonstruktion

Anonym synk

– Jag tror att många är medvetna om att det var aggressiv skatteplanering.

– Men det är inget man talar om på företaget… det sitter i väggarna, man ifrågasätter inte.

Uppdrag granskning kontaktar ett 20-tal svenskar som arbetar eller har arbetat med Hults bolag i skatteparadisen. Många vill inget säga. Men en handfull personer väljer ändå att berätta, anonymt i rädsla för repressalier. Citaten ni hör är ordagranna, här upplästa av en statist.

Rekonstruktion

– Man vill inte att folk här ska veta hur stort bolaget är, och hur mycket pengar bolaget gör. Det ska vara hemligt.

– Alla känner väl till att bolaget försöker betala så lite skatt som möjligt. Är det skatteplanering, eller är det fusk? Det kan jag inte bedöma riktigt.

Ett exempel. Bolaget Signum international i skatteparadiset Luxemburg, äger rättigheterna till några av EF:s varumärken, och har vinster på hundratals miljoner kronor de senaste åren.

Bolaget ägs i sin tur av brevlådeföretaget Blue Bear ltd på Malta, som i slutänden ägs av Bertil Hult själv. Genom en kedja av utbetalningar har Hult under de tre senaste åren tagit ut motsvarande drygt 300 miljoner kronor i aktieutdelning – bara i den här strukturen.

Torsten Fensby

Skatteexpert

– F: Vad är syftet med en sån här komplex struktur?

– Enkelt, syftet är att få ner skatten så nära noll som möjligt. Det är ett extremt komplicerat upplägg som betyder att man kringgår en mängd olika regler i olika länder, man utnyttjar. Man spelar ut skattesystem mot varandra, man trixar på olika sätt, som gör att till slut så betalar man inte någon skatt alls, med undantag av lite nominell beskattning här och där.

Torsten Fensby, en av Sveriges mest erfarna experter på skatteflykt, har sett en lång rad liknande upplägg som handlar om att flytta pengar från länder med hög skatt, till länder med låg skatt.

Torsten Fensby

Skatteexpert

– Jag är inte säker på att han ägnar sig åt nånting som är olagligt. Däremot att han vill dölja detta bottnar nog i att.. utifrån en moralisk… ööö utifrån debatt som har förts de sista tio åren när det gäller den aggressiva skatteplaneringen…

– F: Är detta en aggressiv skatteplanering?

– Ja, det är klart att det är en aggressiv skatteplanering.

– Education First?

– It´s the first elevator on the right side.

– Third elevator, thank you.

Vi är tillbaka i Luzern. Här längst upp i lyxhotellet på Haldenstrasse 4 finns hjärtat av Hults EF-imperium. Vi har i förväg sagt att vi kommer, och flera gånger bett att få intervjua Bertil Hult, eller någon i ledningen för EF.

– Hello, Swedish Television

– Welcome

– Thank you

– I told them that I would be coming, do you have any one from the financial department?

– Financial department… I can maybe check if someone is here who can meet you.  Because, from the from the finance team, otherwise…

– Yes, please

– If you don´t have a meeting I am sorry…

– ok

– Let me see.

– ok

– Let me check

– Thank you

– You can take a seat over there.

– Thank you.

Beskedet inför besöket har hela tiden varit detsamma. EF svarar på frågor via mejl eller via en talesperson i USA. Men vi vill visa några av de hemliga dokumenten, gå igenom sifforna med Bertil Hult, eller nån annan i ledningen som ansvarat för upplägget.

(Fredrik Manse, EF)

– Hello!

– Hi!

– Hi!

– And this is?

– I am Fredrik Manse, and who are you?

– Joachim Dyfvermark

– jaha

– Är du svensk?

– Jag är svensk.

– Vad trevligt!

– Vi har tittat på EF under ett par månader, dels den officiella strukturen, dels den som ligger i skatteparadis. Och de interna dokument som vi har kan jag av källskyddskäl inte skicka till er. Däremot så är jag är här nu och kan visa den som besitter den kunskapen och gå igenom detaljerna. Det är därför jag är här.

– Jag förstår, men tyvärr som Evangeline har svarat så kan dom hjälpa om du skickar frågor till oss. Och sen kan du få prata med Martha Doyle i Boston har jag förstått. Det är den vägen vi har valt att gå.

– Njut av Lutzern… solen skiner, det är härligt.

– Det låter som ni inte är intresserade att veta vad vi kommit fram till?

– Absolut, det… säkert men som Evangeline har svarat tidigare så ber hon att om du skickar frågorna så ska vi svara. Svara på dom frågorna.

– Tack.

– Thank you, sorry for disturbing.

– No worries, have a good day.

Vi gör som dom säger. Går ut i solen, skickar våra frågor, och ber än en gång om en intervju. Svaret kommer att dröja.

Kommer ni ihåg Bertil Hults piloter. Dom som bor ihop här på MORGARTENSTRASSE 3, bor – och skattar – här i Schweiz, där skatten är betydligt lägre än i Sverige.

TG: Pilot

Telefon:

– Hallå!

– F: Bor ni verkligen ihop, högst där uppe på Morgartenstrasse?

– Ja.

– Man kan ju tycka att det är lite konstigt att 7 medelålders karlar bor och jobbar ihop?

– Nej, det tycker jag inte är konstigt egentligen, så som vi jobbar. Vi reser väldigt mycket. Väldigt mycket.

Men det är fler än vi som anat ugglor i mossen. Svenska Skatteverket. Vi hittar 7 utredningar – en för varje pilot från adressen i Luzern – där Skatteverket kartlagt Hults piloter. Som handlar mat på Lidl och Ica. Lånar pengar i Sverige, köper bostäder och skaffar barn här. Skatteverkets slutsats: De bor och lever helt enkelt i Sverige och inte i Schweiz.

Nu har alla 7 piloter som påstod att de bodde i Luzern åkt på en skattesmäll – och ska betala svensk skatt och straffavgifter – och det handlar om miljonbelopp – per pilot. På väg upp för slottsbacken är dags att summera.

En av Sveriges mest framgångsrika affärsmän bjöd tronföljaren på lyxresa värderad till miljoner. Plan och båt var skrivna i skatteparadis, och en del av en struktur som beskrivs som aggressiv skatteplanering.

Och planet flögs av piloter som nu åkt på en skattesmäll.

Live:

– Slottsvakten

– Det var Sveriges Television här

– Ja, vi kommer ut och möter upp er.

– Tack

Margareta Thorgren

informationschef hovet

– F: Kronprinsessan har ju inte velat ställa upp på en intervju, men jag gissar att du berättat vad vi kommit fram till – vad säger hon?

– Bertil Hult är en god vän till familjen och hans ekonomiska förehavanden har ingenting med kungafamiljen att göra eller något som hovet kan kommentera.

– Jag tycker det är bra att ni granskar personer och deras ekonomiska förehavanden absolut. Men den här frågan har ingenting med hovet att göra. Bertil hult är en god och privat vän till kungafamiljen och därför har det inte funnits någon anledning att granska en privat vän.

– F: Med det ni vet idag, skulle ni ha gjort det annorlunda?

– Det är ju en fråga man kan ställa sig men återigen, det är en god vän och att nyttja goda vänners färdmedel det är inget konstigt med det.

Det fanns dom som tyckte det – kritiken mot bröllopsresan 2010 var- som vi berättat – högljudd. Och att Victoria några månader efter bröllopsresan stod på scen och delade ut Bertil Hults eget pris – gjorde inte saken bättre.

Men frågan är om kungafamiljen drog några slutsatser av kritiken? Uppdrag gransknings kartläggning – som hovet bekräftat – visar att den svenska kungafamiljen fortsatt att låta sig bjudas på resor i Hults plan. Drottningen 2013 till Kuwait, samma år åkte kungen till St:Petersburg och 2015 till Lissabon.

Och så sent som i juni i år använde kungaparet Hults plan för att flyga (från bromma) till en fest som Bertil Hult höll i Moskva.

Margareta Thorgren

informationschef hovet

– F: Det blev en hel del kritik efter bröllopsresan 2010, trots det har kungafamiljen fortsatt flyga i Hults plan – hur tänkte dom då?

– Dom här resorna har ägt rum just i privata sammanhang och det är inget konstigt att man har privata vänner och att man kanske också reser för olika privata tillställningar.

– Finns inga problem?

– Vi ser inte det som nåt problem med att kungafamiljen har privata vänner. Men däremot så fort det handlar om officiella resor då är det en helt annan sak.

Efter intervjun meddelar hovet att kungaparet haft för avsikt att betala en av resorna  – den till Moskva i juni i år – men att de än så länge inte fått en faktura.

Luzern i Schweiz, här ska den medieskygga Bertil Hult bo. I över 3 veckor har vi försökt att få en intervju. Utan resultat. Istället får vi svar från EF via mejl.

Our worldwide structure reflects the activities which take place in the various countries where we are present, and the structure is not set up to “avoid tax” as you speculate.

EF skriver att Hults yacht och flyg inte varit registrerade på Bermuda av skatteskäl, att Hult betalt för alla resor han gjort privat, och att man skattat enligt gällande regler.

Men nån intervju blir det inte. Med någon från EF.

Vi får gå tillbaka till arkiven. 2013 porträtterade Uppdrag granskning Bertil Hult, och redan då ställde vi frågor om EF:s skatteupplägg.

Ur Uppdrag granskning 2013

Martha Doyle

talesperson EF

– What I can tell you is, we couldn't have grown to the size we are without running a reputable ethical business – as I say our structure has grown primarily out of the fact we are founded by one man and he moved around quite a bit and we have been growing with him.

Bertil Hult

Rapport 16/8 2006

Bertil Hult

– Jag ser ingen uppsida att prata på att berätta för människor om vår struktur och vad vi säljer för och vad vi tjänar. Vi ser inte att det kan gynna oss på något sätt. Vi kan däremot se att det kan missgynna oss, och då är det bättre att inte berätta det.

Bertil Hults Falcon 7X med registreringsnummer VP-BEH avregistrerades från Bermuda den 16 oktober i år. Hult uppges nu ha ett nytt plan. Den här gången registrerat i Danmark.

EF har valt att svara på Uppdrag gransknings frågor via mejl. I deras senaste svar har EF också sammanställt delar av den kommunikation som förekommit och bett om att Uppdrag granskning ska publicera sammanställningen. Här publicerar vi därför mejlväxlingen, eftersom vi bedömer att det kan vara av intresse för vår publik att del av den.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Paradisläckan

Mer i ämnet