Trots att föraren dömts för sexövergrepp mot tre unga flickor i färdtjänsten har han kunnat fortsätta köra handikappade barn och ungdomar. Foto: SVT

Sexdömd förare fick fortsätta köra barn och ungdomar

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Trots att föraren dömts för sexövergrepp mot tre unga flickor i färdtjänsten har han kunnat fortsätta köra handikappade barn och ungdomar.

”Jag känner avsky. Det är fruktansvärt” säger pappan till en av de utsatta flickorna.

(Sändes 25/1 2012)

Övergreppen i färdtjänstbilen började rullas upp efter att en flicka vi kan kalla Jenny blivit utsatt. Hon kom inspringande till sin mamma och skrek efter en resa med taxiföraren.

– Han hade tagit henne på brösten och gått in under byxorna, förgripit sig på henne. Frågat om hon tyckte det var skönt, men det tyckte hon inte. Jenny satt alldeles stilla och tyckte det var väldigt obehagligt, berättar hennes mamma Elisabeth.

Familjen gjorde omedelbart en polisanmälan och ringde till ansvariga för färdtjänsten i Göteborgs kommun. Därifrån fick familjen lugnande besked – kommunen skulle be Taxi Kurir, som har uppdraget att sköta färdtjänsten i Göteborg, att stänga av föraren.

Jenny var dock inte ensam drabbad visade det sig. När Elisabeth kontaktade föräldrarna till andra handikappade flickor växte mardrömmen.

– Sen visade det sig att han hade hållit på i flera månader och förgripit sig speciellt på henne som satt där framme, det hade blivit mycket bråk i framsätet, säger Elisabeth.

Tre handikappade flickor i en och samma taxi – och chauffören förgrep sig på samtliga. Flickorna tvingades se på när deras vänner grät och skrek efter hjälp.

Tack vare flickornas vittnesmål dömdes föraren i tingsrätten för övergreppen han utsatt dem för. Och föräldrarna vågade lova sina döttrar att mannen aldrig mer skulle köra taxi.

När Uppdrag granskning visar föräldrarna en lista över de färdtjänstchaufförer som är aktiva – då dyker den dömde förarens namn upp i alla fall.

– Jag känner avsky. Det är fruktansvärt. Att han får fortsätta, säger pappan till en av de utsatta flickorna.

Och när Uppdrag granskning besöker Taxi Kurirs kontor är föraren just då i tjänst och har en pågående körning.

Har han fått köra skolbarn efter domen?

– Nej. Vi har tagit bort möjligheten i systemet att han ska få köra skolbarn, säger Tomas Andersson, vd på Taxi Kurir.

Men det stämmer inte. Efter domen har föraren fått klagomål för sena hämtningar – från just en skola:

”Läraren ringer och säger att detta inte är första gången som föraren är sen” står det i klagomålet till kommunen.

– Vi vill inte ha förare bakom ratten i våra bilar som är dömda för den här typen, eller ens i närheten, av den här typen av brott, säger Tomas Andersson, vd på Taxi Kurir.

Så varför kör han för er idag?

– Man gjorde den bedömningen då. Vi gör vårt kontrollnät mer finmaskigt för varje dag, säger han.

Också kommunens löfte till de drabbade familjerna visade sig vara tomt. De lät nämligen föraren fortsätta köra färdtjänsten under polisutredningen – bara han inte körde någon av de tre utsatta flickorna.

Hur resonerade ni? Han är farlig för de tre tjejer han redan varit på, men inte för andra handikappade barn och ungdomar?

– Jo, det kan han självklart vara. Givetvis borde han inte kört överhuvudtaget, säger Peter Norling, chef för färdtjänsten i Göteborgs stad.

Jennys mamma, Elisabeth, blir upprörd när hon får veta hela bilden.

– Det är fruktansvärt. Finns inte ord för det. Ska man aldrig behöva sluta oroa sig? Det är så mycket med barn med autism, det är så mycket man oroar sig för. Någonstans måste det vara vita zoner, där man kan koppla av, där man kan lita på att det här fungerar, här behöver jag inte oroa mig, säger hon.

Taxi Kurir har, efter Uppdrag gransknings avslöjande, beslutat att omedelbart stänga av föraren som förgrep sig på Jenny.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.