Uppdrag gransknings Lena Laurén och Josephine Freje. Foto: SVT

Ur chatten: ”Varför namnger ni inte dömda förare?”

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Efter reportaget chattade Josephine Freje och Lena Laurén – här är alla frågor och svar.

Christina Wulff: Bra att ni granskar detta. Är själv färdtjänstkund. Många av chaufförerna är otroligt oförskämda o faktiskt lata. Det är ett fåtal chaufförer som kliver ur bilen o hjälper in oss i bilen. Trots min ålder 62 år har jag blivit muntligt antastad av chaufförer. Känner mig inte trygg eftersom jag dessutom har framsätesplacering.Ofta pratar chauffören i mobilen under hela färden. Spelar hög musik etc. Har framfört dessa klagomål till Färdtjänsten,men det blir ingen skillnad. umera ringetr jag min son i sambandmed att jag kliver in i bilen om jag upplever chauffötren som obehaglig.

Josephine Freje:  Ja, du är inte ensam. Har fått tips från hela landet med personer som varit med om obehagliga saker. Ledsen att du också är en av dom. Tack för att du titta!

jeanette: min dotter har blivit utsatt av taxichaförer på 020 och taxi kurir jag blir så uppröd när man ringer kundtjänt så rycker man på axlarna dom säger att polisanmäl

Josephine Freje:  Flera har berättat om sådant bemötande, tipsa gärna mer på josephine.freje@svt.se 

Victor: Vilken lag stopar er på UG att namnge de dömdas chaförer? domen är väl en ofentlig handling? -> Häng ut dom så de känns ordentligt!

Josephine Freje:  Hej, ingen lag alls. Det handlar om journalistiks etik. Det är inte enskilda förare utan dom som låter sådana här personer köra som är det som jag granskar.

Taxichaufför: Skulle vara bra om ni kollade upp hur kommun o västraffik hanterar sina upphandlingar när det gäller färdtjänst o sjukresor. Dom går bara på det billigaste priset och tar ingen hänsyn till om chaufförerna omfattas av kollektivavtal eller inte. Detta utnyttjas sedan av beställningscentralerna som kan lägga väldigt låga anbud då i stort sett alla chaufförer kör på procentlön och i princip kan tjäna hur lite som helst per timma. Anbuden i år var lägre än för 4 år sedan och vad är det som har blivit billigare? Tycker kommun o västraffiks agerande påminner väldigt mycket om hur Mac Donalds hanterade sina lokalvårdare. Tar bara det billigaste priset och bryr sig inte ett dugg om oss chaufförer som skall utföra körningarna. Beställningscentralerna tar ju ut en fast avgift av varje bil så de drabbas inte av de låga anbuden!! Tycker det är självklart att vi som de flesta andra i samhället skall ha rätt till ett kollektivavtal med minimilöner-tjänstepension o.s.v. men det tycker tydligen inte kommener o västraffik. Tror ju också att detta påverkar kvaliten på chaufförerna, man får vad man betalar för.

Josephine Freje:  Det står i kommunens avtal att billigast vinner. Det förvånar mig att inte ”kvalitet” finns med som krav...

svenne: Taxileg vad har det för betydelse när man som färdtjänstresenär ofta åker taxi och ser ofta att fotot på det sk ”legget” överensstämmer inte med chauffören. Kollas det aldrig av berörda taxibolag eller polis och om det verkligen är chauffören så kräva nytt foto så det liknar personen.

Josephine Freje:  Då ska du skriva ner förar ID numret på 6 siffror och genast kontakta polisen/taxibolag eller mig josephine.freje@svt.se

kvinna/ ung f-tj kund: Varför reagerar EJ Färdtjänsten när man ringer och klagar på förarens ”kladdande o sexanspelningar ” ?? Svaret man får är ”sköt du ditt så sköter vi vårt”! Jag har ringt om att jag blivit antastad, jagad från bilen av chauffören och då hade jag kryckor men dom hade jag ej en chans o använda utan fick kasta dom för o fly för mitt liv o klarade mig den här gången. JAG ÄR LIVRÄDD OCH ÅKA FÄRDTJÄNST MEN SKA DET VARA SÅ???

Josephine Freje:  Helt sjukt, berätta gärna mer på josephine.freje@svt.se Vilken stad hände det i?

Ulf-David: Det är billigaste som kör. Nu slänger F-tjänsten i Sthlm ut Norrtälje och Värmdö Taxi med mångårig kunskap om Färdtjänst. 020 och Taxi Kurir hade lägre anbud

Josephine Freje:  Dom tar över i de flesta städer, Skandinaviens största taxiorgansiation.

kvinna/ ung f-tj kund: Skitsnack att dom EJ vet om vad som händer i färdtjänstbilarna. Jag har ring och klagat ett flertal gånger om en massa ”sex-kladdande-jagande mm. MEN INGEN BRYR SIG!! Jag är ju bara en sjuk person som lever på samhället enl tex färdtj-taxikurur så INGEN REAGERAR!! Enl färdtj-tidningen SÅ ÄR 98% NÖJDA MEN DET ÄR SKITSNACK!!

Josephine Freje:  Förstår din ilska! Det är ju faktiskt lag på att kommunen ska säkra god kvalitet av färdtjänsten. Så du har rätt till att känna dig trygg.

Christina Wulff: Vad har Färdtjänsten för ansvar i denna fråga ? Jag känner mig inte alls trygg med att åka Färdtjänst. Eftersom man lämnar ett tel.nr när man beställer bilen som chauffören har tillgång till för att kunna meddela ev förseningar så har det medfört att jag har blibvit uppringd på kvällen för att bli utbjuden eller att han pratar snusk. Mycket mycket bra att ni tar upp detta problem.Mörkertalet är oerhört stort.

Josephine Freje:  Kommunerna har alltid huvudansvaret för färdtjänsten, enligt färdtjänstlagen §3

Thomas o Lena Möller: Bra ”grävt”! Dock ett oproffsigt, ålderdomligt språk: handikappade, rullstolsbunden etc. Vi använder idag personer med funktionshinder, rullstolsburen etc.

Josephine Freje:  Hej, jag utgick från vad de medverkande flickorna och föräldrarna tyckte var bäst att använda.

Orättvis: Hej, Varför använder ni bara låtsas utländskt namn. Kan ni inte använda både svenskt och utländskt låtsas namn? Snart kommer inga att åka med chaufförer med utländskt utseende.

Lena Laurén:   Den absoluta majoriteten av förarna har invandrarbakgrund. IPå de förarlistor vi kollat i storstäderna är det ca 70-90% som har namn som inte är helsvenska.. Att det då också är flest personer med just invandrarnamn som får återkallat taxilegg på grund av brott är inte ett dugg konstigt. Det finns ingen överrepresentation. Vi skulle inte kalla någon som heter Åke för Muhammed, och inte heller tvärtom, 

Lisa S: Bra reportage, det som händer är oacceptabelt. Har ni kontrollerat med upphandlande myndighet vad det står i skall kraven?

Josephine Freje:  Som förarkrav finns inget om regelbundna kontroller mot brottsregister. Däremot specifka krav om att inte ha för mycker perfym på sig och att vara propert klädd...

Camilla: ...som mamma till ett funktionshindrat barn som behöver hjälp av färdtjänst, vill jag bara skicka ett stort tack till era program om taxi/färdtjänst! Jag är självklart alldeles mållös av det jag har fått se och höra, men tack för att det nu kanske blir ordentlig översyn över detta. Jag kommer att ringa kommunen där jag bor och fråga vilken kontroll de har, redan imorgon!

Josephine Freje:  Ja gör det! Och håll mig gärna uppdaterad med hur det går, här är tips för att gräva själv också http://blogg.freje.se/#post44

Christiansson. Kinna.: Ang. Taxileg.: ställ ut leg på bolaget där de jobbar så är det säkrare.mvh Christiansson kinna

Lena Laurén:  Kanske ett förslag. Fast man kan väl byta bolag. Någon kanske tänker ett extra varv nu.

Robin: Braaa där hela redaktionen !!!!

Lena Laurén:  Tack för deeeeet!

Christina: Bra granskning! Själv blev jag som personlig assistent antastad när jag körde ner min brukare för rullstolsrampen. Chauffören tryckte sitt kön mot min rygg och gick bakom mig och viskade äckliga ord i mitt öra. När jag tog upp det med min chef på kommunen sa hon att jag kunde slå honom nästa gång och hon skulle bara titta bort..alltså inget stöd där heller.

Josephine Freje:  Fy bubblan, berätta gärna mer på josephine.freje@svt.se Jag läser allt, även om jag har många mail att svara på.

Tore: Kan man inte införa fingeravtrycksläsare vid inloggning i bilarna? Då vore ju problemet löst.

Lena Laurén:  Åh, påhittiga tittare. Ni borde vara remissinstans!

jeanette: i stockholm finns det chaförer som kör som är skitstövlar min dotter har färdtjänst gud vet vad som händer under resan vad hon blir utsatt henne och andra för sexuella saker jag är så uppröd

Josephine Freje:  Usch, ja detta sker över hela landet. Här är tips för hur du själv kan kolla föraren som kör din dotter: http://blogg.freje.se/#post44

Anhörig: Kontroller eller inte, det kommer alltid finnas skit i alla brancher. Min morfar har kört taxi och färdtjänst i 35 år utan att ha gjort någonting , ändå hängs han ut som en av ”dom”. Är detta verkligen rätt?

Lena Laurén:  Självklart är de allra allra flesta hederliga. Inom taxi som i andra branscher. Det är de andra man behöver komma tillräta med

Jonas: Hur många av dom dömda taxiförare är invandrare?

Josephine Freje:  Branschen som totalt har en majoritet av ”invandrare”, så ingen överrepresentation. Se mer av val av namn på förarna här: http://blogg.freje.se/#post43

Taxi förerskan: Herre Gud, vilket skitsnack från alla 3 just nu! Dom vet och har vetat hela tiden men dom är inte intresserade för dom vill betala så lite som möjligt och då får dom också förare därefter. Som sagt, ingen ”normal” människa vill jobba för 98.-/tim före skatt. Och det är brist på förare.

Josephine Freje:  Kände viss frustration i det här arbetet faktiskt, är som en cirkel som bara går runt och runt och runt

Jeanette G: Man skulle ju kunna KRÄVA utdrag ur polisregistret även för taxichaufförer för att få lov att köra just barn o ungdomar. Det får ju vi inom skolan,barnomsorg lämna. Nu måste de bara göra något drastiskt för att föräldrar och barn finner trygghet.

Lena Laurén:  Jo men det gör de. I samband med anställning, när en ny förare börjar. Men vad händer om de begår brott efter det? Det är det som är problemet

hans: Om detta skulle hända dersa egna barn tror jag inte att dom skulle lägga ner ärendena

Josephine Freje:  Intressant tanke.

Fd andställd Taxi Kurir G: Som tidigare anställd på taxi kurir så kan jag säga att det finns företaget har mycket i sitt bagage, skulle vilja kalla detta bolag för väldigt oseriöst..

Lena Laurén:  Har du fler tips, maila! lena.lauren@svt.se

Ulf: När man ser hur taxistationerna arbetar med papper o pärm så förstår jag att man inte har koll på ngt

Josephine Freje:  Verkar finnas enkla tekniska lösningar, men inget har hänt på den fronten.

Nybohof: Hej, det som jag inte förstår, genom att det inte framgår i programmet, är dömda. Menar ni då att personen i fråga har avtjänat ett straff, och vad jag förstår är väl den som har avtjänat ett straff fri att leva och verka i samhället? Vad mer är det en person som har varit dömd och avtjänat straff inte kan göra i sådant fall i samhället? Hoppas att ni förstår frågan. Jag är den första att skriva under om att det vimlar av RÖTÄGG inom taxinäringen.

Josephine Freje:  Hej, ja alla ska ha rätt till en andra chans. För att vara taxichaufför ska du dock vara lämplig, eftersom du har kontakt med många utsatta grupper. Fulla tjejer på väg hem, handikappade barn etc. Så du ska genomgå en lämplighetsprövning enligt lag.

Ingela: kontokort med pengar på funkar, inga pengar på kortet så funkar det ej. Ska det vara så svårt med förarkort som funkar på samma vis. Dra kortet och kör om du är godkänd. Finns det nåt fel så säger kortet stopp??? Bara en ide...

Josephine Freje:  Bra ide ;)

Kerstin Sandberg: Hur kommer det sig att förarna som begår dessa förfärliga handlingar och inte förlorar sitt körkort när de döms. Det gör man ju om man kör för fort ett antal (3?) gånger eller om man kör onykter t ex

Lena Laurén:  Antar att man får straff för t ex ofredande om det är det man gjort, medan man förlorar körkortet om man kör illa. Dvs vid trafikbrott, inte andra brottmål

Toivo: När en taxichafför blir anmäld/fälld ska utdömas kraftiga skadestånd på taxibolagen där han arbetar

Lena Laurén:  Ännu ett förslag för någon utredare att ta ställning till

Anna: Inom skolverksamhet efterfrågar man ju utdrag ur straffregistret när man anställer personal – finns det inget liknande inom taxibranchen?!? Hur svårt kan det vara? Tack för ett bra men skrämmande reportage.

Josephine Freje:  Jo vid anslutande av nya förare, ibland. Men det handlar ju mest om alla dom som begår brott EFTER dom börjat jobba som taxichaffisar. Därför måste kommun och taxibolag har återkommande rutinkollar för att kunna lova trygghet.

Mikael: Tack för ditt jobb! Du är en väldigt bra reporter.

Josephine Freje:  Tack, det värmer! Jobabr med bra kollegor.

Orolig mamma: Tack för att ni tog upp detta! Helt otroligt att barn/ungdomar inte skall kunna vara trygga i en taxi/färdtjänst bil. Samhället, taxibolagen, transportstyrelsen, taxiförbundet och kommunerna måste ta sitt ansvar Nu! Inget mer får hända våra utsatta barn!

Lena Laurén:  Alla parter verkar ju angelägna om att komma tillrätta med problemet, hoppas programmen påskyndar detta.

Markus: Hej! Undrar varför ni döljer de riktiga namnen på våldtäktsmännen? Förstår att fokus är på taxibolagen och inte enskilda förare men om ni nu vet om namnen på dessa farliga personer varför då inte slå två flugor i en smäll och åtminstone använda deras rätta namn och vart de kör? Finns det någon lag som hindrar er att göra det?

Josephine Freje:  Nej ingen lag som hindrar, handlar om journalistisk etik. Dom har dock fått sparken nu. ”Kaleb” blev spärrad IDAG.

Yrkeschafför: Kan man inte införa digitala färdskrivare i taxibilar (samma som finns i lastbilar)? Då går det inte att köra utan förarkort.

Lena Laurén:  Nu får vi snart börja samla alla förslag och skicka till departement och taxibolag

hej: ni behöver inte såga taxi kurir eller 020 de andra bolag är inte bättre

Lena Laurén:  Det finns säkert mycket mer att titta på

Göran: Måste bara säga du var grym! VDn för Taxi Kurir kan ju jobba vidare med sina maskor..

Josephine Freje:  Tackar! Ja hade jag jobbat på P3 fortfarande hade jag klippt ihop alla typ 30 gånger då jag fick det svaret ;)

Freesurf: Ni gör ett bra jobb, men måste kännas trist att alltid få höra att from nu skall vi vara grundligare...

Josephine Freje:  Jag kanske inte va så proffsig när jag sa ”är inte det ett klassiskt skitsvar” haha. Men jag är så himla trött på det svaret. Har ju träffat de här utsatta tjejerna och känner verkligen med dom och deras föräldrar.

hasse: ut med namn på förarna så allmänheten får reda på Namnen

Josephine Freje:  Gräv själv.

Peter Johnsson: Tack för ett riktigt bra reportage!! Detkommer att dröja innan jag åker taxi igen

Josephine Freje:  Här är tips om du är orolig för att åka taxi: http://blogg.freje.se/#post44

Martin: I programmet ligger tyngdpunkten på att berörda aktörer måste få information, men det hjälpte ju inte ett dugg ens när de visste. I det läget lät de ju bara chauffören köra andra handkappade barn istället. Jag tror att det som saknas är som vanligt i Sverige, nämligen att ingen ställs till svars och straffas.

Lena Laurén:   Förarna får ju ett straff när de döms. På så vis sonar de ju sina brott. Däremot kan man fråga sig om lämpligheten i yrket prövas korrekt.

Nisse: Ett älskvärt ämne men har redaktionen koll på fackliga regler, PUL och andra förhindrande regelverk för att hålla reda på allehanda pervon i vårt samhälle? Det är inte särskilt enkelt att vara smidig, smart och mänsklig med dessa förhindrande omständigheter

Josephine Freje:  Det finns enkla vägar som inte behöver vara integritetskränkande. Det verkar mer handla om vilka från de inblande parterna.

Carola: Tar dom utdrag ur brottsregistret på dom innan dom får köra för taxibloaget? Annars tycker jag att det ska införas som det görs inom barnomsorg, vaktbolag

Josephine Freje:  Ja dom säger att dom gör det. Men nu såg vi ju hur det låg till med Taxi 020...

Taxibolag: Skulden vilar tungt på upphandlare, de ”orkar” inte ta striden för kvalité, de gör det enkelt, lägst pris vinner, läger man in kvalitetsparametrar, då överklagar alltid någon annan, därför enklast med lägst pris på efterfrågad kvalité, sen kollas inte det efteråt i verkligheten om lovad kvalité uppfylls.

Lena Laurén:  Det låter som om du har erfarenhet av att sådant kan prägla upphandlingar

Hans Schöblom: Jag vill framföra mitt TACK för ett utmärkt reportage till Josephine Freje ( och hennes kollegor). Det var nästan outhärdligt, att höra om vad dessa flickor fått utstå. Nu är det många i kommunerna och i Taxi-branschen som fått vad dom förtjänar. TACK !

Josephine Freje:  Tack själv!

Anna: Det här är ju tyvärr inget nytt problem för ca 7 år sedan blev flera flickor i min sons klass utsatt av en chaufför . Vi föräldrar blev då lovade kontroller både från beställaren och utföranden . Tydligen slinker det här typerna igenom ändå.

Lena Laurén:  Hoppas att et gick bra i ert fall.

Paula, Stockholm: Hej! Vilka bra program gräv-Josse! (Brunschrapporten r.i.p). Jag har själv ett funktionshinder och är förpassad till färdtjänst varje dag till mitt arbete, och kan fullständigt hålla med om att det verkligen inte känns tryggt att åka färdtänst. Eftersom det underlättar att ge ut sitt telefonnummer för att föraren ska kunna ringa upp om han blir sen, så har ju även de hemska förarna också telefonnummer och hemadress. Väldigt ofta saknas förar-ID i bilarna, och man vågar inte fråga om chauffören glömt det hemma... Ibland är man faktiskt rikitgt rädd. Tack för ett strålande reportage, och jag hoppas på en uppföljning av er, ganska snart.

Josephine Freje:  Åh tack, saknar mitt ”Gräv-Josse” namn ;) Om du inte sett det i chatten finns tips för oroliga taxikunder här: http://blogg.freje.se/#post44

Patrik E: Bra jobbat Josephine!

Josephine Freje:  Och alla som varit med på redaktionen!

Andreas (Varberg): Tidningar o Tv är så bra på att granska Politiker o Kändisar i media ,är dt inte snart dax att lämna ut bilder på dessa avskum åxå.

Lena Laurén:  Själv föredrar jag nog att arbetsgivarna håller koll.

ISMAIL: NI SKA VETA ATT DET FINNS MÅNGA SERIÖSA TAXICHAUFFÖRER I GÖTEBORG

Josephine Freje:  Självklart!

Christian Karlsson: Ett tips att åka säker. Gör en app som kan knappa in föra nr och då ska man kunna se om det är in draget. Kan inte vara så svårt att göra. Hoppas att ni bygger vidare på mitt tips. Med vänlig hälsning, Christian Karlsson

Josephine Freje:  En app verkar faktsikt va på gång... Inte från oss dock. Blir lite konstigt om vi både gör inslag och ger den tekniska lösningen... Men jag har fått mail om personer som jobbar med detta nu.

Linnea: Såg programmet och upptäckte att det inte fanns en enda kvinna med bland taxi-chefer och förbund och styrelser och vad det nu var. Bara män och DE HÅLLER VARANDRA OM RYGGEN naturligtvis. Men när vi kom till London; en rapp kvinna som presenterade deras utomordentliga rutiner. Sån känsla fick jag: gubbar håller varandra om ryggen, så är det bara!!!

Josephine Freje:  Ja, det var inte det lättaste att få fram kvinnor att intervju när det gällde ansvarsbiten...

Ove: Frånsett det självklara och tydliga behovet av bättre allmän ordning & reda i ämnet Taxi och legitimatione, Så finns tekniken att med fingeravtryck ha koll på både person identitet så man vet att tänkt person sitter vid ratten. Kvittera med finger i bilen , annars ingen körning, som ett alkolås men i detta fallet ”knäppgöksspärr” och trygghetsfaktor.

Lena Laurén:  Ett förslag som fler kommit med. Tack.

Mats Andersson: Har kört taxi mellan 1987-2007, de 3 första åren var det ett bra jobb med hög status, efter avregleringen har det blivit total katastrof. I avregleringens spår följer överetablering, kriminalitet och riktigt låga löner, kan man inte återreglera branschen ?

Lena Laurén:  Ingen aning, antar att sådana diskussioner inte förts på allvar på senare år?

sofi: Har man verkligen rätt till en annan chans, själv tycer jag att man förbrukat den om man gjort ngt sådant som dessa chafförer. tycker att en lagstiftning borde vara på plats, när det gäller andra oskyldiga människor skall ej behöva drabbas av detta

Josephine Freje:  Det är ju så dubbelt det här. Självklart ska man få en andra chans, samtidigt handlar det ju om säkerhet för väldigt utsatta grupper i samhället. Och en lämplighetsprövning ska ju göras innan man får taxilegg. Upp till lagstiftare och medborgare att bestämma hur man vill ha det.

Ingemar Eriksson-Vennman: Varför tittade ni inte på orsaken till förfallet inom näringen? Avregleringen är den helt dominerande orsaken till tillståndet i branschen i dag men det undvek ni helt. Varför?

Lena Laurén:  Vi tittade på hur systemet fungerar. Men det finns säkert fler progarm att göra, som alltid!

Mayasan: Jag vill bara säga att jag har arbetat på Limhamns Taxi och vi har kört förståndshandikappade barn och haft världens bästa chaufförer. Detta gör att alla får dåligt rykte

Josephine Freje:  Tyvärr är det så här varje gång vi granskar en bransch, alla schysta i den branschen känner sig påhoppade. Vi måste dock kunna ta upp sådana här missförhållanden. Se det som att det blir färre rötägg i kåren och fler jobb till alla bra chaffisar...

Anna: Taxi Kurirs VD verkade allt annat än tillmötesgående och förstående. Bara det skrämmer mig en aning.

Josephine Freje:  Han ställde i alla fall upp... Det är mer än andra gjorde.

Danne: Ar det inte tjanstefel fran kommuntjanstemannens sida att inte bedriva fullgoda kontroller? Sadan inkompetens och likgiltighet kan inte tolereras. Tycker inte ni pa UG att de borde avskedas?

Lena Laurén:  Jag tycker att de ska skärpa sina system. Nu är ju problemet påtalat i vårt ptogram också, så de får säkert analedning att bättra sig.

Upprörd farmor: Tur att ni finns och granskar dylikt. Man blir så upprörd så det finns inga ord. Vad är det för jäkla typer som ger sig på barn och handikapade? Hoppas det blir nolltolerans efter er granskning. Tack för att ni finns.

Josephine Freje:  Tack för att ni tittar!

nadir: ni ser vad händer när kommunen förhandlar eller upphandlar priset på färdtjenst.det betyder att biligaste är inte de bästa dvs.inte bästa för kunden..mvh

Josephine Freje:  Dom har nu skrivit NYTT avtal med Taxi Kurir i Göteborg. EFTER intervjun...

Paul Henriksson: Skulle man ine kunna ha ett typ plastkort man stoppar i taxamätarn som registrerar förare och liksom alkolås går inte bilen att starta

Josephine Freje:  Bra idé, finns säkert 1000 lösningar på detta. Dock har inget gjorts.

Viking: Om man går på åkaren som har chaufförer som kör deras bilar som ingår i det stora bolaget med fasta höga bötesbelopp typ 50000 – 100 000 så lär det inte bli några stora problem att ej godkända förare får köra skulle det vara egna åkare så ta in taxiskyltarna på bilen då blir det svarttaxi om de skulle fortsätta köra. Jag är så jävla upprörd,,,det finns väl krafter som kan fixa dessa killar så att de aldrig mer kan köra en bil,,,

Lena Laurén:   Det låter som obehagliga krafter du tänker på. Fler sådana är nog det minsta vi behöver i samhället

Anna: Vill bara säga tack för att ni börjat titta på den ruttna taxibranschen i Sverige. Här finns mycket att gräva i. Blev påkörd av en taxi, han smet. Bolaget ansågs sig inte ha med det att göra, inte polisen heller verkar det som. Med en mor som åker färdtjänsti Stockholm får jag höra hårresande historier men hon vågar inte anmäla. De vet ju var jag bor. Skäms på er taxibolag!

Josephine Freje:  Intressant, ja jag kan hålla på i flera år och granska den här branschen. Finns att gräva i så att säga ;)

B: Problemet blir uppenbart om en person av något skäl blir felaktigt dömd för ett sexuall/våldsbrott... Hur ser ni på det? Ps. Det är ändå fruktansvärt att detta ens kan hända Ds.

Josephine Freje:  Ja då är det ju skit. Då får jag granska det istället. De fall vi har tagit upp är dock enligt min mening klockrena fall på korrekta domar.

sofi: Tycker erat program är bra vilken tur att det finns, visstee inte om detta, kul att janne fått en bra medarbetrare josephine, ung och duktig det bådar gott, det är mycket man inte förstår och tror. bra att det kommer upp till debatt

Josephine Freje:  Tack! Så ung är jag dock inte, hela 29 år tro det eller ej ;)

Billy: För t.ex f-tj kunder, skulle det inte gå att, som kund, få möjlighet att välja förare, jag vet att det inte ska behövas, men jag menar, finns den möjligheten?

Lena Laurén:  Frågan är ju fri. Ju fler aom ställer krav desto angelägnare blir det för bolagen att sköta verksamheten så bra det går.

ohlsson: Efterlys det tidigare tjänsteansvaret,varför försvann det? Ingen tar nåt ansvar idag för dom BEHÖVER ju inte det!! Tjänstemän ska ha avsked på grått papper när dom uppenbarligen inte sköter sina jobb,jag vägrar avlöna dessa med mina surt förvärvade skattepengar,inkompetens,flathet å ren dumhet verkar vara modellen inom alltför många områden i sverige idag.Tack UG,fortsätt!!

Josephine Freje:  Vi kommer aldrig sluta så länge vi andas :)

Klas Norèn: Hej Borde man inte kunna dra in tillståndet för företaget om dom missköter sig gång efter gång jag tror det skulle bli annan koll då ifrån företagen

Josephine Freje:  Jo, den som är åkare – och har bilar för taxibolag – måste ha licens för taxiverksamhet. Det är även straffbart (upp till 1 års fängelse) för åkaren att ha en förare utan taxilegg.

Robban: Finns hur många som helst, som knappt fått utbildning på att sätta fast rullstolarna eller ännu mindre hantera bårar.

Josephine Freje:  Jag har hört om hemska olyckor på grund av brist på utbildning och stress.

Taxichauffören: Hej! Bra program! Kolla gärna hur taxibolagen kör flera bilar från samma adress till samma adress fast dem egentligen bara kunde kört en bil. Som taxichaufför kan du köra handikappade utan någon som helst utbildning, vissa kan inte ens spänna fast rullstolar ordentligt (stor säkerhetsrisk) Tack.

Lena Laurén:  Tack själv. Måste upprepa att det finns mängder av fantastiska taxichaufförer, det är en liten minoritet vi gjort program om.

mathias: men i vissa städer räcker det med busskort för att kunna köra färdtjänst/sjukresor.. nåt ni visste om??

Josephine Freje:  Bara busskort? Nej det visste jag inte – fattar inte riktigt – förklara mer på josephine.freje@svt.se

Marie: Hej det kan ju inte vara så himla svårt att få det att fungera.. Det är bara att skicka ut ett lösenord till alla taxiföretagare så kan dom logga in på en sida och se dagens avstängda chaufförer

Lena Laurén:  Tar med detta förslag på listan!

Niklas Eklöf: Hej, Jag åker ofta Taxi i Göteborg med Taxi Göteborg 650 000 och deras reklam säger även om att ”med oss behöver du bara luta dig tillbaka så tar vi dig hem då vi hittar och det är vår styrka”. I 8 av 10 fall blir det diskussion med förarna då dessa inte alls hittar och det sista man vill är att sitta och guida taxi Göteborgs förare i Göteborg när man har annat att tänka på. Detta kan ni också enkelt kontrollera i en fortsättning då det är en enkel match. Tack för ett bra program.

Josephine Freje:  Ja, det där en bra grej. Finns ju mer att gräva i så att säga ;) 

Gunnar: Är inte det en fråga om otillbörlig marknadsföring att marknadsföra tryggheten när man inte kan erbjuda det. Kanske ett fall för marknadsdomstolen så att det kan kosta bolagen att ljuga?

Lena Laurén:  Det kanske någon vill pröva.

Chaffis: Grattis Josephine!!! Åntligen någon som fokuserar på det rätta frågorna! Förutsätter att du själv åker med fribilar eller svarttaxi framöver!

Josephine Freje:  Hahaha, nej här har du mina tankar om hur man åker säkert: http://blogg.freje.se/#post44

Åke Holmqvist: Bra och viktigt program men kan man inte på ett litet hörn beröra att en dom inte är en livstidsstraff Hur kan brottsling komma tillbaks

Josephine Freje:  Tänkte ta med detta också, men fick inte plats. Handlar ju om lämplighetsprövningar, inte en mänsklig rättighet att få köra taxi. Ex. Jamal har redan ett annat jobb.

Dennis Dominerar: Montera kameror i bilarna med direktlarm till polisen! Man kan ju koppla samman larmet med GPS?

Josephine Freje:  Kameror i bilar har i våldtäksfall visat sig inte räcka som bevis tyvärr. Det är ofta bara ett foto när dörren öppnas och ett när dörren stängs....

Fd chafför: Om ni bara visste ni bara skrapat på ytan

Josephine Freje:  Det finns så mycket här att gräva i så att vi hade kunnat fylla timmar, men måste ju börja någonstans eller hur?

taxikungen: tänker ni gräva vidare i den här branschen?

Josephine Freje:  Jag är sugen... tipsa gärna på josephine.freje@svt.se

Dennis Dominerar: Jag sitter själv i rullstol och har blivit utsatt berusade färdtjänstförare! Färdtjänsten skickar bara förlåt-brev typ! Ska det gå till så??

Lena Laurén:   Det kanske hände något efteråt, kanske blev det några konsekvenser för den föraren? Kolla upp det, kontakta färdtjänsten igen och kolla vad de gjort åt det. Du kan alltid tipsa oss om vad du får för svar.

Joebar: Det finns nog anledning att undersöka kommunala upphandlingar inom andra områden

Josephine Freje:  Absolut. Och vår nya satsning Kommunakuten är perfekt för detta!

Mayasan: Jag började köra taxi 1964 i Malmö då fanns det bara ett taxibolag och då var det kol på alla chaufförer. När avregleringen kom blev branchen fördärvad. Maysan

Josephine Freje:  Ja många chaufförer har hört av sig och sagt att avregleringen var slutet för taxikåren.

bagaren: Efter polisanmälan för vår sons räkning som blev sexuellt trakasserad i En av Botkyrkas Färdtjänsttaxi, lade polisen själva ner fallet, på grund av att det kommer in så många liknande anmälningar och att det inte går att hantera alla. Vad gör man då?

Lena Laurén:  Tipsa oss! Maila gärna lena.lauren@svt.se

ohlsson: Tack UG för att ni finns,ni behövs!

Lena Laurén:  Tack för att du tittar!

Zitas Törner: BRA Josephine!! Du är den första reporter som ryter i när det gamla ”vi ska nu ändra på våra rutiner.. det föll mellan stolarna.. ”-skvalet kommer från folk som borde kunna komma på något vettigare att säga. Men dom är väl ställda mot väggen. Man blir i alla fall mörkrädd att sådana här förhållanden kan få finnas. Tack för att du jobbar så hårt.

Josephine Freje:  Tack! Ja jag kanske inte har lärt mig att bita mig i tungan än ;)

Ilsken: Helt otroligt att såna människor får ha sina rättigheter/integritet, dom har förbrukat den! Folk som begått sex brott ska inte ens få komma i närheten av barn, handikappade m.m. i sitt jobb!

Josephine Freje:  Det är ju intressant hur det funkar i andra branscher, verkar va bättre koll där. Men vem vet, får granska det också innan jag uttalar mig.

Pappa till ”Frida”: Jag pratade med Peter Norling i samband med den fällande domen i hovrätten. Han lovade då att det skulle skapas rutiner så att fällda chaufförer inte skulle få köra färdtjänst. Det är 4-5 år sen nu. Så mycket verkar inte ha hänt.

Lena Laurén:  Intressant. Kanske kan programmet funka som blåslampa.

Anna: Jag tyckte kommentaren om att du fick ”ett riktigt klassiskt skitsvar” var helt lämplig i sammanhanget – äntligen någon som säger det som alla tänker. All byråkrati och generaliserande uttalanden tycks vara ett smidigt sätt att värja sig för det faktum att bakom varje fall finns en människa – att en enda person utsätts är för mycket, redan vid den första rapporten borde de berörda agerat!

Josephine Freje:  Va bra! Visste inte om det var ”rätt” att ta med den frågan.

Ulf: Jag tycker ni ska följa upp rutinerna som alla lovade skulle förbättra och finmaskera.. Kanske ska branschen micromaskera sina rutiner om inte man hittar ordet kvalitet

Lena Laurén:  Japp. Vi kanske får följa upp så småningom.

Lasse: Varför var det bara ett bolag som blev ”uthängt” när verket handlade om flera bolag eller åtminstone ett annat. Men då nämndes inga namn på företaget?

Josephine Freje:  För att inga andra bolag ställer upp... Och för att jag hade tillräckligt stort missförhållande på Skandinaviens största taxibolag – som har färdtjänst i kommuner över hela landet.

Anna: där är mer! det som ni har tagit upp är endast en liten nål i en hösäck! jag vet detta eftersom jag jobbar i denna branch!

Josephine Freje:  Kan tänka mig det! Tipsa gärna på josephine.freje@svt.se Du kan va anonym.

gudrun: Glöm inte att det finns underbara taxiförare, rensa bort de som förstör för de söm sköter sig

Lena Laurén:  Håller med. Har försökt  att påtala det emellanåt i svaren. Det är en liten grupp som står bakom de händelser vi gjort program om.

Ingemar Eriksson-Vennman: Taxibranschen avreglerades och lönsamheten sjönk till noll. Överetablering och prispress har fört med sig att det är hart när omöjligt att försörja sig. 60-timmars arbetsveck är mer regel än undantag. Med så dålig förtjänst så blir det svårt att få seriösa förare. Man får vad man betalar för gäller även i den här branschen. Ser ingen annan utväg än återreglering. De här problemen existerade knappast innan avregleringen. ”Ingen” vill köra Taxi (kolla platsbanken) så bolagen släpper på allt vad förarkontroll heter...

Josephine Freje:  Och nu söker många bolag extremt många förare, verkar konstigt nog va stor förarbrist. Såg att det finns över 70 000 personer med taxilegg dock i Sverige just nu.

mamma: det är mycket som behöver granskas när de gäller de handikappade, de har kanske inte själv förmåga att veta alla rättigheter och föräldrarna orkar inte bråka om allt t.ex har de en bra daglig verksamhet ett bra boende en bra fritid

Josephine Freje:  Några av de barn och ungdomar som jag varit i kontakt med har autism som gör att de aldrig nämner något som är obehagligt. De skulle inte ens säga till sina föräldrar om de slagit i tån. Än mindre prata om något så fruktansvärt som sexuella övergrepp.

Malmö-kvinna: Längesedan jag slutade åka taxi. Vågar inte sätta mig ensam i en taxi i Malmö. Tyvärr har det blivit så, o jag är inte ensam...

Lena Laurén:  Tråkigt. De allra flesta är ju schyssta. Men nu lovar ju branschen skärpning.

evelina: Blev uppmärksam på en färdtjänstbuss när jag satt i min egen bil vid en hamburgerkiosk i Sigtuna, den 17 jan föraren parkerade precis bredvid min så jag såg att det satt barn i den, föraren gick ut och beställde samtidigt som han köpte en tidning och väntade sen i bilen.jag åkte strax därefer men blev väldigt illa berörd av att barnen säkert fick vänta tills dess han var klart med sina privata ärenden.

Josephine Freje:  Det låter inte bra alls. Ta regnr och bilnr nästa gång du ser något sådant, och kontakta kommunen! Dom bör agera, det är lag på det.

mathias: Men hur svårt kan det vara?? varje taxibolag har en skyldighet att anmäla sina taxiförare till taxiförbundet tex.. sen när dom får in att ett taxilegg har dragits in då skickar dom papper till taxibolaget och säger att denna chafför får inte köra taxi längre.. sen MÅSTE alla taxibolag kolla upp varje taxiförare när dom ska ”anställa”

Josephine Freje:  Ja hur svårt kan det va?

Cilla: Bra inslag josephine, gör inget om du blir ännu tuffare och står på dig än mer, det behövs!

Josephine Freje:  Haha okej då kör jag på då!

Patrik E: Vi säger till våra tonåringar att ta en taxi hem om det ej går buss t.ex. Det skall vara, som Mamman i reportaget säger, en vit zon. Tack för ert reportage och Taxibranchen måste lösa detta! Jag hämtar barnen själv tills dess!

Lena Laurén:  Schysst av dig att köra och hämta.

Bengan: Varför frågade du inte om varför ett system som i London kan införas? I New York tror jag alla måste ha sitt leg väl synligt i bilen, ett första steg innan fingeravtrycksläsare införs! Man kan då se om föraren är den som syns på legget och anteckna numret om man upplever nåot onormalt. Legget bör självklart adminstrerat centralt och kan då enkelt återkallas.

Josephine Freje:  Det infördes efter hemska fall av våldtäkter. Deras system, med 2 legg gör ju att den som äger bilen direkt får reda på när legget är återkallat. Ett 2-legg system i Sverige, ett till växlen/bolaget borde va en enkel lösning.

Urban Osterman: Jag tycker att UG är ett bra program, Tack för det. Men är det inte beklämmande att i stort sett i alla UG:s olika program är det ju så att efter ni har granskat något så skall dom 'skärpa sej'. Det betyder ju i så fall att vi skall ha 10 UG-redaktioner som tar upp olika saker. För det verkar vara det enda sätter för folk/organisationer att skärpa sej.

Lena Laurén:  Vi kanske får kolla upp om de verkligen gör det också, så´småmingom. Skärper sig alltså.

Gun-Britt Pettersson: DET ÅR SÅ NÄR DOM TAR DET BILLIGASTE Gun-Britt

Josephine Freje:  Många har sådna avtal, alltså att billigast vinner. Nu har Taxi Kurir, efter intervjun, vunnit NYTT avtal med Göteborgs stad. Och vinner nya avtal över hela landet eftersom dom har bra priser.

taxi resande: Tack för ett mkt upplysande / skräckfyllt program. Fortsätt.

Lena Laurén:  Tack. Vi fortsätter göra UG och titta bakom kulisserna i olika världar

Chauffören: Väldigt intressant Josephine, dags för dem att se över sina rutiner. jobbar själv med färdtjänst och får ständigt en massa beröm av mina kunder, känner mig väldigt nöjd med mitt taxibolag efter att jag har sett detta. Tur att det funkar i vissa delar av Sverige iaf. Mvh Värmlands förmodligen yngste taxichaufför!

Josephine Freje:  Haha, ja det känns bra att veta att det funkar hos er. Hittat fall i Värmland också dock..

Fd chafför: Titta också på skolskjuts. Barn får men för livet för dom skjutsas med andra våldsamma barn. Kommunerna sparar stora pengar men jag vågade inte fortsätta köra. Prova själv köra en grupp barn och veta du ska släppa ombord en 16 årig yngling som ibland försöker slå sönder fönster och tar stryptag på dig när du kör. Jag har slutat köra taxi.

Lena Laurén:  Oj. Vilken vidrig situation. Är det verkligen så illa?

Alan: Först vill jag tacka er för ett bra program/granskning om taxi branschen. Men ni har endast tagit upp en del av de vanligt förekommande problemen i denna bransch. Problemen kring taxi näringen är lång större än så. För att nämna några, Alkohol, Narkotika, ”köttförsäljning” (Prostitution), utpressning, gängbildning, försäljning av kvarglömda saker-det finns även ett antal gamla ficktjuvar-som är ute och kör. Dessa är några av det vanligt förekommande saker som inom denna bransch. I inslaget nämndes det att man inte kände till vem som satt bakom ratten, jag instämmer i detta, det finns ganska många som ”lånar” ut sin legitimation till andra som är ute och kör. Allt detta förekommer i väldigt många taxi bilar. Vad inte förekommer är en tydlighet från taxibolagen om vad de ska göra åt dessa problem. I samband med dessa problem förekommer det även en hel del våld. Det görs en del Polis anmälningar om detta men det sker ingenting, Polisen menar på att de inte får tag i rätt person dvs. när de vill kontrollera vem som körde taxibilen den aktuella tiden får inget tydligt svar vare sig växel eller åkeri!!! Med vänlig hälsning /Alan

Josephine Freje:  Absolut finns det mer att gräva i. Men om jag försökte ta med allt det du skrivit om där i 2 st 15 minuter rep skulle det bli omöjligt att titta på. Gräver dock vidare.

Rose-Marie Larsson: Jag vill BARA TACKA ER ALLA för detta program, uppdrag granskning. Det är tur att NI FINNS och att vi blir informerade vad som händer i samhället, jag säger bara det stackars barn och föräldrar.

Lena Laurén:  Tack till dig och alla andra som tittar och gör det värt att jobba vidare.

Elvan: Otroligt bra, välgjort och chockerande program. Detta är ju inte klokt! Något måste göras! Vi är ju uppenbart många som upprörts och reagerat. Hur använder man detta för att effektivt påverka? Chatten är ett sätt, men det skulle vara intressant att veta hur många av de ansvariga som läser den. Med tanke på att de har mage att stå inför svenska folket och försvara sig krävs nog tuffare tag.

Josephine Freje:  Tack. Ja jag blev chockad själv när jag började inse hur systemet fungerar. Om du vill påverka är det näringsdepartementet som håller i frågan. Sen kan man ju tycka till på webben så klart, och länka till denna chatt.

Malmö-kvinna: Snart dax med tjejtaxi. En lösning på problemet kanske.

Josephine Freje:  Med tjejförare också då eller? Tjej-taxa är nu förbjudet enligt DO om jag kommer ihåg rätt.

A.P: Oerhört bra reportage, tycker att du Josephine gjorde det väldigt bra :)

Josephine Freje:  Tack, och det är tack vare en fantastisk redaktion!

Medföljare till äldre: Som medföljare till handikappad äldre har jag flera gånger sagt till, att förare ska stänga av eller åtminstone skruva ner volymen på radion. Vid ett tillfälle när vi skulle åka till kyrkogården så förstördes vår sinnesstämning av den skräniga musiken. Vårt besök på kyrkogården började med irritation. Tråkigt. Det är ganska vanligt att föraren utgår ifrån att man inte har något emot att radion är på.

Lena Laurén:  Det är ju bra att ni säger till. Smaken ärolika, en del vill ha musik, andra inte. Hoppas de lyssnar på er.

friåkaren/gotland: Äntligen, tack! Har 25 år i branchen och har sett hur statusen för taxibranchen har nått botten. Snälla ni, gräv djupare och kolla även upp den ekonomiska brottsligheten så ska ni få se hur många ”seriösa” taxibolag får finanserna att ”gå ihop”. En del av dom använder rena maffiametoder mot sina åkare.

Josephine Freje:  Jag är inte så pepp på ekonomigranskningar, men vet reportrar på redaktionen som är extremt duktiga på sånt. Så visst, alla tips mottages tacksamt.

Mariana: Mycket bra att detta kommer fram. Stort tack till er som jobbar med detta. Har själv en son som åker färdtjänst till skolan. Här är problemet ett annat. Färdtjänst samordnarna kan varken klockan eller kartan o så skiter dom fullständigt i om min son kommer i tid till skolan eller i tid hem. Han har två läkarintyg på att han får åka samt att han behöver hålla avtalade tider, pga sin skada men ingen bryr sig. Mig veterligen finns det inga barn utan funktionshinder som har rätt till skolskjuss som helt plötsligt får en helt annan tur runt hela kommunen innan dom kommer till skolan eller hem. Men så ser verkligheten ut för barn o ungdommar med behov. Ingen jämställdhet där inte. Dom får helt enkelt acceptera att dom inte kan passa några tider, varken till skolan eller efter skolan. Ja det finns mkt att ändra på vad det gäller våra barn o unga med funktionshinder o hur samhället ser på dom.

Lena Laurén:  Kämpa på och lycka till.

LennartHiller@hotmail.com: Tch för ett utmärkt program! Det är alltid så att alla skyller på andra och att ingen gör någor åt problemet -vi skall undersöka detta /vi skall se över våra tutiner! bla bla bla Mitt råd är att det görs en uppföljning om någon månad och att ni granskar taxi Stockholm på samma sätt som i Göteborg!! Vad gör transportstyrelsen med tanke på er information om taxi London . Tack igen för ett utmärkt program

Josephine Freje:  Tänker att jag väntar ett tag så att jag får ett ärligt svar på om det blivit bättring...

Aktoriserad Taxi Tekniker: Tjenna Josephine jag arbetar på en stor verkstad och arbetar till 90%om dagarna med taxi service och reparationer.Jag blev glad,imponerad,NÖJD av ditt grävande och djup dykande i taxi världens fel/brister.Jag fick nämligen en sommardag in en taxi på service med taxameternigång på 337kr och tickande.gick då och talade med en servicerådgivare/kundmottagare för att se om han skulle/kunde be föraren stänga av denna men då märkte jag på honom att han var uppsörd då förklarade han att chaufföen hade med sig en ca 75-80 äldre dam som han hastigt hade placerat i en stol i ”Väntaulan” medans vi byte div lampor på bilen(Tids krävande jobb på ca 45 min).Taxi chauffören hade inget legg men vi kontaktade bolaget TAXI 020.Bil nummret rapporterades och dom lät väldigt intresserade i ämnet men vi fick aldrig någon chans att följa upp ärendet..... Förhoppningsvis är i alla fall ett röt ägg utsparkad ur den branchen...

Josephine Freje:  Tack! Intressant. Ja det är ju svårt att veta vad som hände sen.

Hoppfull: Tack vare er så kommer Sverige att vakna!

Josephine Freje:  Tack! Det värmer hela redaktionen att höra sånt!

Fd chafför: Mmm, håller med. ”ett klassiskt skitsvar” var bland det mest uppfriskande jag hört på länge

Josephine Freje:  Haha, va bra att jag inte fega ur och tog bort det. Tog dock bort en svordom som slank ut på skoj i en av intervjuerna.

Anders: Vad gör ni med färdtjänst chafförer som är egena företagare och har bara en bil, vad jag vet så kör även mindre bolag. Är dessa ok

Josephine Freje:  Kan inte svara på det. Då finns ju inget bolag ens som kollar. Då ligger hela kontrollen på den enskilda, om det ser ut som i Göteborg där kommunen inte vet vem som kör. Men om det är en bra chaufför, så ja då funkar det ju.

Dani: Kanonbra program och bra att ni tar upp frågan. Förhoppningsvis så händer något nu och kontrollen verkligen skärps. Tyvärr så får dessa rötägg alltid mest uppmärksamhet men vilka alternativ har man? Ta en fribil, så en som tar typ 9000 spänn i jämförspris här uppe i Stockholm. Åker man med storbolagen så vet man att det finns någon som man kan kontakta och som kan hjälpa en om något skulle inträffa. Nu kommer den där jäveln Jamal istället att gå och köpa sig en fribil och fortsätta att våldta som om inget har hänt, och ingen kommer att kunna stoppa honom.

Lena Laurén:  Nä, det är troligen bättre trots allt inom storbolagen än bland friåkare och f a svarttaxi. Det har det skrivits om tidiagre. Men att det kunde funka sphär också bland de stora etablerade bolagen som s a s säljer trygghet, det överraskade oss,

Jouni Kursula: Fyy faan vad vidrigt. Ni smutskastar en hel yrkeskår på 30 min. Inte någonstans under hela programmet nämndes de som har ägnat hela sitt yrkesliv till att serva människor utan anmärkningar. Självklart ska alla rötägg straffas men jag accepterar inte att Ni pissar på Mig och mina kollegor som tjänat sitt leverne på detta i årtionden.

Josephine Freje:  Ledsen att du känner så. Jag har fått oerhört mycket positiv respons från taxichaufförer. I detta program hade vi ju också med shcysta chaufförer i programmet. Men jag måste kunna granska branscher utan att det betyder att man ”smutskastar”. Så här är det alltid, granskar vi mäklarbranschen är det dom som blir sårade. Men det handlar ju som sagt om några få som förstör för alla andra.

ThomClaessonas: Ett kanske mindre problem är att taxichaufförer inte hittar. Jag åkte taxi från Arlanda till Åkersberga. Föraren kom från Kuba och pratade spanska i mobiltelefon hela tiden. Jag fick avbryta honom när han körde fel. På skyltarna stod antingen Stockholm eller Norrtälje. De har för dålig lokalkännedom. Det är något helt annat i London och det påpekade ni också i programmet.

Lena Laurén:  Hoppas du kom fram till rätt pris till sist.

Vanja: Kanske det skulle fungera bättre om taxibolagen, hade enbart kvinnliga chaufförer som körde barn och handikappade. Tack för att ni tar upp ämnen som verkligen behövs i detta samhälle, man blir både berörd och ledsen över allt som går fel.

Josephine Freje:  Finns ju kvinnliga pedofiler också tyvärr :( Men ja, jag vet inte riktigt vad som är bästa lösningen. Det hoppas jag att taxibransch och ansvariga myndigheter/lagstiftare tar tag i nu.

Peter Bagge: Chatten är öppen ytterligare ca 20 minuter. Kom ihåg – skriv korta frågor så hinner fler få svar.

ylwiz: Hej! Vad bra att ni tar upp färdtjänsten. För flera år sedan blev jag sexuelt antastad av en chaufför när jag jåkte färdtjänst. Jag satt fram och han började smeka mig och ta mig mellan benen. Han ville inte köra hem mig utan tyckte vi skulle stanna efter vägen och prata lite. Han sa att det är såhär man träffar tjejer. När jag väl kom hem ville han inte lämna av mig utan körde in på en parkeringsplats längre bort från min bostad. Jag fick gå där ifrån i mörkret och jag är graft synskadad. När jag klev ur bilden kom han fram och sa: men en kyss kan du väll ändå ge mig, kom igen. Jag grät när jag kom hem inför mamma, vi ringde färdtjänsten och berättade allt. Dem beklagade och skulle ge honom en prick. Sedan skulle en kvinna höra av sig till mig men det gjorde hon inte. Jag borde ha anmält detta till polisen, men vågade inte. Jag vågar heller inte sitta fram längre. Tack för ett bra program och att jag inte är ensam.

Josephine Freje:  Fy vad hemskt! Jag är ledsen att du är en av många som behövt vara med om detta. Jag håller tummarna för att det nu blir bättre kontroll. Tack för att du tittar.

ThomClaessonas: Det är mycket bra att ni tar upp detta. Om transportstyrelsen rapporterar till taxiförbundet och att man där har en databas över över samtliga förare med tillstånd och uppgift om vem de kör för, så borde det gå att avstänga förare utan tillstånd. Eller är inte detta ett genomförbart förslag? Om man verkligen vill lösa problemet.

Josephine Freje:  Enklare kanske med 2 taxilegg (varav ett till växeln) som i London. Om man vill göra nått snabbt. Eller inte ha legg som är giltiga i 10 år. Vet inte var skon klämmer faktiskt, det finns många lösningar.

Förare i västsverige: Blir oerhört ledsen att se och höra sådant här i min bransch, jag trodde verkligen inte detta kunde ske eller skedde. Vad jag förstått så verkar problemet börja med avregleringen av branschen som var för över 20år sedan. Vad har hänt efter den? När jag började köra trodde jag det var stenhårda krav på uniform och bilar m.m. Det är det inte, detta pga att det finns ingen reglering och det tycker jag är oerhört tråkigt. jag klär mig som man bör men det finns chaufförer som inte bryr sig pga det här. Hoppas verkligen att det blir stenkoll på branschen så att människor kan lita på oss som kör, det kommer bli surt för alla oss seriösa ett bra tag framöver efter detta känns det som..

Josephine Freje:  Jag tror dock att tittarna kommer förstå att majoriteten av chaufförerna är bra människor som jobbar hårt. Och nu skärpts förhoppningsvis rutinerna, så att taxikunderna inte ska behöva ha den oron.

Kalla-mig-Janne: Paul Henriksson skrev: Skulle man inte kunna ha ett typ plastkort man stoppar i taxamätarn som registrerar förare och liksom alkolås går inte bilen att starta. Josephine Freje svarade: Bra idé, finns säkert 1000 lösningar på detta. Dock har inget gjorts. Josephine...det är EXAKT så det fungerar idag – man loggar in i systemet med ett litet plastkort (magnesremsa) och får på så sätt tillgång till taxametern och terminalen. Problemet är, som ”Jamal” säger i programmet, att ”alla som kör ser likadana ut”. Kort och gott: man lånar förarkort av varandra och jobar på så sätt svart. Ett annat alternativ är att man anmäler sitt förarkort stulet och får då istället ut ett tillfälligt kort (som ingen någonsin ber att få tillbaka) och kör på så sätt på ett kort som saknar namn och personnummer. Jag kan berätta MYCKEt mer, men då krävs det att jag vet vilken adress jag når er på ;-)

Josephine Freje:  Nej, alltså – idag loggar du ju in med ditt Taxi Stockholm, Taxi Kurir eller Taxi 020 kort. Om ditt taxilegg från staten (det i rutan) är spärrat är inget som inloggningssystemet märker. Nu kan du logga in utan problem med ogiltigt förar ID nummer.

alfredo: Skrämmande reportage. Transportstyrelsen verkar sakna ledning och ansvarstagande. Polisen gör som vanligt ingenting mera än att avskriva ärenden på löpande band. Vad gör justitsieministern mera än att starta utredningar som aldrig leder till resultat. Det här samhället är på väg att gå under om man inte avbyråkritiserar statliga myndigheters förfaranden. Sätt till en avbyråkratiserings minister som orkar med hårda nypor reda upp i röran. Oämpliga och lagförda förare borde få näringsförbud inom sitt yrkesområde. Själv åker jag bara med svenska förare som jag känner annars vet man aldrig var man hamnar. Hur kan det komma sig att flera förare kan använda varandras leg som nämndes i reportaget?

Lena Laurén:  Om de är svenska eller utländska lär inte ha någon betydelse. Men att åka med någon man känner verkar ju vara en trygg lösning..

taxichaufför: Varför kan inte trafikverket ha en lista på nätet med giltiga förarnummer, sen kan arbetsgivarna kontrollera att deras förare finns med.

Josephine Freje:  Tror det är en fråga om integritet. Taxibolagen vill ju ha just detta, direktåtkomst till dessa uppgifter. Så vi får se om dom hittar en lösning med balans.

Taxi förerskan: Gör så att taxilegen inte går att förfalska så lätt! Ska väl inte vara så himla svårt, eller? Då får vi bort alla som inte klarar examen!

Josephine Freje:  Som det ser ut idag behöver du inte förfalska ditt taxilegg. Säg att du blir dömd för ett brott och vet att du kommer förlora taxilegget. Ja då ”tappar du bort” ditt kort och får ett nytt och har 2. Ett som du lämnar in. Så funkar det idag.

Orättvis: När kommer ni och granska er själva. Ni har säkert också gjort ngt dumhet och självklart gör ni det fortfarande.

Josephine Freje:  Om media gör dumheter vill jag gärna ha tips om det – maila på josephine.freje@svt. se

Jocke: Först vill jag tacka för programmet. Och jag vill säga att flickorna och föräldrarna som medverkade är modiga och hjältar. Men jag önskade att deras berättelser togs på ytterst allvar.  Jag har själv en 6åring dotter som inte är som andra barn. Hon åker med taxi till skolan varje dag. Efter programmet är jag fruktansvärt rädd men väldigt arg. Tänk om min lilla dotter råkar ut för det här?!  Jag litar inte ett dugg på alla dessa ansvariga människor! Ohh så ont det gör i magen.   Att det ska krävas UG för att uppmärksamma och diskutera lösningar kring dessa fruktansvärda händelserna.  Fy skäms!

Lena Laurén:  Hoppas du fått draghjälp av programmet så att du kan kolla med färdtjänsten att de har koll. Du kan läsa mer om hur du kan gå tillväga på Josephine Frejes blogg http://blogg.freje.se/#post44  

AnnaLena L: Min dotter blev antastad av en taxichaufför. Gjorde polisanmälan, som lades ned. Skickade ett mail till Taxi Kurir om vad som hade hänt, hon har ännu inte fått något svar ifrån dom, händelsen inträffade i början av okt. 2011. Min dotter är numera livrädd att överhuvudtaget anlita Taxi. Vad göra?

Josephine Freje:  Fy, ja många sådana här fall läggs ner – tills det blir ännu ett offer. Om det var genom färdjänst ska du vända dig till kommunen. Annars gå till lokal media om Taxi Kurir vägrar ge respons. Kan ju finnas reklamtioner på sånt här innan.

Per Bodén: Man blir förbannad och besviken när man ser ert reportage om färdtjänsten. Att detta får fortgå trots att förare har blivit anmälda och dömda är under all kritik. Detta är en utsatt grupp som måste kunna lita på färdtjänsten. Att se hur systemet fungerar gör en mörkrädd.Och dom ansvariga skyller på att det inte finns dom rätta verktygen att lösa problemet smidigt. En anmälan tycker jag skulle räcka för att chaffören skulle bli av med taxilicensen. En stor eloge till dom tjejer som ställde upp i programmet och berättade om detta fruktansvärda som de har varit med om. Tjejerna skulle utan tvekan få min röst vid nästa omgång av tv:s ”Vardagshjältar” om dom skulle blir nominerade. Dom har vittnat och belyst ett stort problem som nästa gång kan drabba oss alla som sätter oss i en taxi med ”fel” förare bakom ratten. Nu återstår att se vad dom ansvariga vidtar för åtgärder. Tack för att ni finns och belyser dom olika mörka sidorna i Sverige.

Lena Laurén:  Kan också passa på att tacka dem som medverkade och berättade i våra reportage!

Tobias Cederström: Tack för ett underbart program och ser till att man vaknar till ordentligt! Har sett båda avsnitten och detta är något man aldrig funderat på. Kommentaren om att det var skit-svar ni fick passade absolut in. Ett mycket stort tack återigen för SVT:s absolut bästa program!

Josephine Freje:  Tack, riktigt kul att höra!

Kvinnlig pensionär: Jag kunde aldrig tro att TaxiKurir och Transportstyrelsen m.fl. kunde brista så gruvligt i sina kontroller av taxiförare!!! TACK Svt för att ni satt UG-luppen på taxibranschen och färdtjänsten. Och Josephine Freje – en för mig ny bekantskap; ditt sätt att ställa frågor till undanglidande kommun- och taxiansvariga var jätttebra! Envetet och lugnt ställde du dina frågor, och ett ord som ”skitförklaring” t.ex. var både välfunnet oxh rätt. Ditt sätt att lakoniskt betona t.ex.”grovmaskigt” i samband med en urdålig förklaring lyfte på ett nästan tragikomiskt sätt fram hur tomt på innehåll mannens svar var. Och Janne J. är som ALLTID lika äkta och fantastisk. Tack Josephine, Janne och hela UG-redaktionen för ett mycket angeläget program – som sändes innan ännu fler utsatta människor hinner bli skändade och förnedrade.

Josephine Freje:  Det värmer! Tack!

tjej: Det enda vettiga skulle ju vara att samköra registren, men det är alltså inte tillåtet pga PUL. Varför intervjuade du inte ansvarig politiker?

Lena Laurén:  Vi försökte men fick tyvärr inte ihop någon intervjutid med ministern inför programmet.

Anna: detta är mycket bra det ni gör men vi som tar vårt jobb på allvar och sköter oss vi skäms nu jag gör i alla fall, skäms så mycket.

Josephine Freje:  Om du är förare, och inte har gjort något fel, har du inget att skämmas för. Det är ju de stora bolagen och kommunen som ska skämmas i så fall.

Släkting: Spricker snart! Så arg är jag. Visste ännu för några månader sedan inte ens att sådana här vidrigheter kunde förekomma. Det blev vi dock varse om efter att en nära anhörig (ung tjej) efter en utekväll, på färden hem, var bara hårsmån ifrån att bli våldtagen av taxichauffören (jadå, helt vanlig ”vit” taxibolag). Trots att hon hamnade i någon slags halv chock av chaufförens sjuka beteende så lyckades hon ändå hålla ”huvudet kallt” och kunde rädda sig ur situationen. Hon har t.o.m uppgifter genom vilka det förmodligen skulle gå att spåra chauffören, men hon orkade tyvärr inte göra någon polisanmälan. TACK, tusen tack, att ni har börjat gräva i detta och hoppas att det går att få bort samtliga av rötäggen från branschen. Så fort som möjligt! Och till sist; ett stort tummen ner för kommuner, taxibolagen, polisen,mfl för slappheten och cynismen. Nästa gång kan det vara någon nära anhörig/vän till er själva som drabbas. Kunde man hoppas att ens den tanken fick er att ta ert ansvar och börja agera? Nu.

Josephine Freje:  Berätta gärna mer på josephine.freje@svt.se Det är så hemskt att inse att det jag trodde var ett stort problem, är ännu större.

Anna: av erfarenhet så skiter de vad de har för brott de vill bara ut bilen trafik annars förlora de pengar! så tänker dessa människor

Josephine Freje:  Det får stå för dig.

Ansvarig o upphandlare: Bra inslag. kontrollsystem måste utvecklas o vara lagliga. PUL är ett bekymmer. Sedan måste man vara säker på att oskyldiga förare inte drabbas.

Lena Laurén:  Självvklart ska man ju vara rädd om alla vanliga schyssta taxichaufförer så att de inte drabas av något slags kollektivt straff.

Fredrik: Det kan väl inte va så svårt för alla inblandade att få stopp på en förare som inte uppfyller kraven? Har man gjort sig skyldig till sexuella ofredanden som i det här fallet, så skall man bli av med taxileg och körkort för all framtid. De som är droskägare skall även bli av med bilen. Sånt här får inte förekomma om så bara en gång.

Josephine Freje:  Svår balansgång, finns ju en rättsprincip här också om att man förtjänar en andra chans...

F d taxiförare: Samhället har pissat på den här branschen sedan avregleringen 1990. Då går det så här. Synd att Uppdrag Granskning låser kikarsiktet på enkla prylar, och att Janne Josefsson vägrar ställa följdfrågor som går utanför ramen ”ställa Taxiförbundet och Transportstyrelsen vid skurkrollen”. Taxiförbundet och Lennart Hamnered har mer än någon annan slagits för bättre kontroller av branschen. Regeringar (både s och blå) har inte lyft ett finger. Hade någon lyssnat på TF för tio år sedan, skulle inte vi stått här idag.

Lena Laurén:  Hoppas att programmet hjälper till att skynda på.

Anhörig: Det är tråkigt att en hel branch hängs ut på detta sätt, med tanke på att procentuellt är det inte många missar om man ser på volymen. Sen är frågan om taxibolagen har rättigheter att stå över myndigheternas beslut, så som det togs upp ang förare i taxi kurir som blev friad från misstankarna? självklart är detta problematiskt eftersom det i detta fall upprepades, men undrar hur många som har blivit felaktigt anklagade? // anhörig till åkare i Stockholm

Josephine Freje:  Det är inte meningen att ”hänga ut en hel branch” utan att granska ett missförhållande. Det är taxibolag och kommuner som lovar trygghet. Alla inblandade har fått se sina citat innan publicering. Så jobbar vi här.

Birgitta: Detta måste ni bara följa upp! Så tama och mesiga uttalanden från Trafikverket, Taxiförbundet och kommunen, de kommer inte att göra nånting. Sen skulle det vara intressant om det gick att kolla upp dem som driver de här beställningscentralerna. Sen avregleringen inom taxibranschen på 90-talet har den lockat till sig många kriminella.

Josephine Freje:  Jag följer upp ;)

Alan: Fortsätt gräva-ni har mångas stöd. /Alan

Josephine Freje:  Tack, känns bra att veta!

Anders: Kört taxi i 27 år och aldrig har jag känt min yrkesheder så tilltufsad som nu. Bra att ni granskar. Känner att kontrollen av branschen haltar på många plan, och det här kan vara en början till något bättre. En slutsats man också skulle kunna dra är att man i många fall får vad man betalar för!

Lena Laurén:  Alla branscher är nog betjänta av att någon tittar på det som påstås fungera men kanske inte gör det. En av UG:s bästa grenar...

Micke: Jag tog taxileg förra året o körde taxi på dansbandveckan i malung. Min snittlön blev ca 60 kr/tim. Jag tog ett snack med min arbetsgivare o då förstod jag att ingen kan leva på en taxilön! Lönerna är så låga men företagen tjänar rätt bra så därför blir det nog ingen större koll på förarna bara bilarna rullar. Har varit o kollat på bloggsajter inom taxi så min snittlön var ingen tillfällighet. Jag är helt säker att vore det normala löner skulle det vara mindre rötägg o mera ”normala ” chafförer i taxibilarna. Kolla upp taxilönerna så får ni en chock. Tex i Malung hade förarna jour mellan 04-07 utan ersättning! Som sagt, jag är helt säker att dom låga lönerna är själva grunden i den sjuka taxibranchen! En GRYMT besviken fd. förare!!!

Josephine Freje:  Det skulle kunna bli en hel granskning bara på de dåliga villkoren för taxiförarna också. Kollar vidare på detta.

Larsa: Jag gillar att man avreglerade taxibranschen för ett antal år sedan, MEN det har skapat massor av problem som gör att oseriösa människor kommer in i yrket. Enda sättet att få upp seriositet och kvalitet är att de riktiga taxibolagen (de som driver beställningscentral) har riktig intern utbildning med egen certifiering och uppföljning av sina åkeriers chaufförer. Detta kostar dock pengar och jag är övertygad om att vi kommer få se ökade problem i Stockholm nu när Färdtjänsten tecknat avtal med företag som köpt avtalen med prisdumpningar på 20%. Man kommer inte ha råd att hålla kvalitetsnivån uppe på chaufförerna utan marginaler. Vid offentliga upphandlingar är det till syvende och sist bars priset som räknas . Kvalitet räknas inte och allt annat är skitsnack. Tack för ett bra program!

Lena Laurén:  Och tack för att du hör av dig med erfarenheter!

Taxi Förare: Hur tror ni att man kan betala så lite som möjligt och få det bästa kvaliten. Taxi Kurir och 020 får alla färdtjänst från o med 1 feb, bara för att de gav ca 20% lägre pris. Taxi Stockholm har i alla fall ett kontroll av förare som ska börja, Kurir har inte ens det, jag vet för jag har jobbat på båda.

Josephine Freje:  Ja Taxi Stockholm hade ju i alla fall kollat. Därför mer fokus på Kurir i min granskning.

Benny: stora bolag stora problem?

Josephine Freje:  Svårt att veta. Jag var tvungen att prioritera, och då kände jag att de största bolagen berör flest tittare.

L.G: Ibland kanske störst inte är bäst! Har jobbat för ett mindre taxibolag i många år och där har man stenkoll på sina chaufförer. Alla känner alla.

Josephine Freje:  Många chaufförer har hört av sig och har en oro, eftersom de större bolagen tar över och de inte har en chans att konkurrera.

Bjorn: Det är beklämmande att se hur flata tjänstemännen är inför problemet att barn som inte kan tala eller försvara kan bli utsatta för övergrepp.

Josephine Freje:  Det är just detta som har berört mig mest i denna granskning. Barn och ungdomar som inte ens kan berätta vad dom varit med om. Det är riktigt illa. Tack för att du titta.

Arne: Taxibolagen må ha sitt ansvar, MEN Transportstyrelsen???? Vad gör dem? Taxibolagen kan ju aldrig ställa frågor varje dag till alla förare: har du kvar ditt leg idag? Näe, Transportstyrelsen måste ta sitt ansvar och RAPPORTERA till taxibolagen eller Taxiförbundet om VEM som får sitt leg indraget!

Lena Laurén:  Med dagens system har Transportstyrelsen isvårt att göra det du föreslår. Då behöver de nya lagar/riktlinjer.

Josephine Freje:  TACK alla! Om ni har fler tips hör av er på josephine.freje@svt.se Jag läser allt, även om jag har en himla massa mail att gå igenom. Ha en fin kväll och tack för att ni var med i chatten!

Birgitta: Ni måste gräva djupare i det hela, det här är bara en droppe i havet, ni måste hjälpa oss

Lena Laurén:  Har du några förslag?

Lena Laurén:  Tack för alla inlägg, nu lägger vi av för ikväll!

Peter Bagge: Tack Josephine och Lena – och tack alla ni som tittat och ställt frågor. Därmed stänger vi för ikväll.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.