Spela klippet för att höra Amir Alimohammadi berätta om olyckan som hände just efter att tvillingbröderna hade tagit apotekarexamen. Foto: Privat/TT

Amin dog vid järnvägen – fem år efter olyckan har bristerna inte åtgärdats

Publicerad

UPPDRAG GRANSKNING · Kompisgänget var i Åre för att fira sin examen, när deras bil blev påkörd vid en obevakad järnvägsövergång. Trafikverket konstaterade att det fanns brister vid övergången – men fem år senare har de bristerna fortfarande inte åtgärdats.
Amir Alimohammadi förlorade sin tvillingbror Amin i olyckan.

Februari 2014. Ett kompisgäng från Uppsala har just läst sista terminen på apotekarlinjen. Tillsammans åker de till Åre för att fira examen och åka skidor. Efter ett par dagar i backarna bestämmer sig tre av killarna för att hyra en bil och ge sig av till en skoteruthyrning.  

Med i bilen finns Amir Alimohammadi, hans tvillingbror Amin och en vän som kör. På vägen tillbaka från skoteruthyrningen måste de passera en obevakad järnvägsövergång i Björnänge, öster om Åre. Där går någonting fel.

Förlorade sin tvillingbror 

Bilen blir stående på övergången när ett tåg kommer allt närmare. Vännen som sitter i förarsätet lyckas ta sig ur bilen och klarar sig från fysiska skador. Amirs tvillingbror Amin omkommer omedelbart vid olyckan. Själv vaknar han upp på sjukhuset, han har blivit förlamad i höger arm. 

–  Jag kommer ihåg att jag bara tittar rakt upp men kunde inte röra nacken eller någonting, berättar Amir och fortsätter: 

– Så fick jag tag på en hand och trodde att det var min tvillingbror, det kändes som det. Sedan insåg jag att det var min egen arm som blivit förlamad och inte hade någon känsel.

Enligt den person som var räddningsledare i samband med olyckan hade boende i området redan tidigare uppmärksammat Trafikverket om den farliga övergången. 

Konstaterade brister inte åtgärdade 

Några veckor efter olyckan konstaterade Trafikverket i sin rapport att korsningen måste förses med vägskydd eller flyttas till en säkrare plats. Det har nu gått fem år, och det har fortfarande inte hänt.

Vid olyckstillfället hade övergången inte ens de skyltar som visar att det är en järnväg. Det har Trafikverket nu satt upp. Men den saknar fortfarande bommar, arbetet med att bygga om övergången är planerat att påbörjas i mitten av juni i år.

– Att inte vi har möjlighet att göra det tidigare, det beror på att vi måste bygga när det är varmt ute för annars så rör sig en sådan här förändring, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket. 

Men olyckan, dödsolyckan, var ju för fem år sedan. Vad är det som har dröjt så? 

– Från början fick vi ingen entreprenör som ville åta sig jobbet att göra detta. Då sköts det på framtiden, så vi fick göra en ny upphandling. Och det är det vi har lyckats ro i land nu, så att vi kan åtgärda det, säger Bengt Olsson.  

Men fem år?  

–  Ja, det tar tid att hantera med den demokratiska processen. Sedan kan man ju diskutera om det är det rätta sättet att det ska vara på. 

”Det känns lite som en käftsmäll” 

De senaste fem åren har minst 10 personer dött i Sverige vid järnvägsövergångar med säkerhetsbrister. Lika lång tid som passerat sedan olyckan vid den obevakade järnvägsövergången i Åre, där Trafikverket själva konstaterat att säkerhetsbrister måste åtgärdas – utan att ha gjort det. 

Amir Alimohammadi tycker att det är för lång tid. 

– Det tycker jag är bedrövligt. Det känns lite som en käftsmäll. Det är ändå en dödsolycka. Det borde vara någonting de tar på fullaste allvar vid det laget. Fem år senare känns inte heller särskilt rimligt att man då gör någon åtgärd. Det borde ha gjorts omedelbart, säger han.

Uppdrag gransknings reportage Järnvägens dödsfällor sändes i SVT1 onsdag 6 februari 20.00 – det finns att se på SVT Play.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet