Båtolyckan följdes av fyra år med rättegångar

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Lisette Pettersson fick livshotande skador när familjens lilla eka rammades av en motorbåt. Fyra år senare kämpar hon fortfarande mot försäkringsbolaget trots att domstolen slagit fast att båtföraren orsakade olyckan.

Den 24 juli 2006 dörjar Lisette Petterssons familj makrill i Tångesund utanför Lyrön på Västkusten. Solen står högt. En svag bris krusar ytan. Då närmar sig en motorbåt, en Nimbus.

Familjens lilla eka ligger nästan helt stilla. Plötsligt girar motorbåten – och styr rakt mot ekan.

Kollisionen blir fruktansvärd.

MOTORBÅTEN KLYVER ekan och Lisette Pettersson som ligger i fören får ta emot smällen. Hennes skador blir livshotande, hon opereras flera gånger och ligger nedsövd i veckor. Hon har krossat bäcken, öppna frakturer på underbenen och fötterna – och omfattande inre blödningar.

– Hela båten var full med blod och benpipor som stack ut. Barnen skrek och var intrasslade i fiskelinorna. Jag trodde det var kört, berättar Christer Antonsson, sambo till Lisette och den som körde familjens eka.

Olyckan talas det om länge i trakten. Hur en motorbåt – helt oförklarligt – körde över familjen som var ute och fiskade.

– Det var helt ofattbart, när det var bara två båtar och hur mycket vatten som helst, säger Gunilla Sjöström.

MEDAN LISETTE Pettersson ligger på sjukhus och kämpar för att överleva börjar en rättsprocess som pågår än idag.

I oktober 2007 hålls förhandling i Uddevalla tingsrätt. Lisette är där, i rullstol. Föraren av motorbåten berättar för rätten att både han och hans svåger höll utkik framåt.

Han minns inte att han gjorde någon kraftig gir. Och han var nykter. Båda hade full uppsikt framåt – ändå såg dom inte ekan.

Han anser att han inte brustit i utkik, men erkänner att han inte sett ekan.

MEN FÖRARENS försvar hävdar att det är Christer Antonsson som gjort fel – att han borde väjt undan – och att det därför är han som orsakat Lisettes skador.

En enig tingsrätt går helt på åklagarens linje. Motorbåtsföraren döms till dagsböter för vårdslöshet i sjötrafik och vållande till kroppskada.

Hovrätten tar inte upp fallet och domen vinner laga kraft.

Därmed är ansvarsfrågan utredd och Lisette Pettersson förväntar sig att hon ska få ersättning.

Men skadeståndet ska avgöras i en ny rättegång. Och tiden går.

MOTPARTEN BEGÄR anstånd sju gånger, Lisette ligger ute med hundratusentals kronor. Skadeståndsrättegång hålls i Uddevalla tingsrätt i mars 2009. Och nu händer något oväntat.

Försäkringsbolaget Atlantica vill pröva om de överhuvudtaget ska betala något skadestånd, trots att tingsrätten redan dömt föraren för att ha orsakat olyckan.

– Man säger i första hand är det då Christer Antonsson som är ensamt ansvarig, i vart fall, och i andra hand att det är ett delat ansvar, att bägge två har ett ansvar, säger Lave Beck-Friis, advokat.

Det var ekan som kördes av Christer Antonsson som hade väjningsplikt och befann sig i en trång farled, hävdar försäkringsbolaget.

– Detta spel är värre snart än olyckan. Hade jag bara kunnat lagt det bakom mig så hade man kunnat leva normalt sen i alla fall, även om jag alltid kommer ha men för livet. Jag kommer aldrig kunna gå riktigt, säger Lisette Pettersson.

FÖRAREN HAR bara en tänkbar förklaring till varför han inte såg ekan – trots att han höll utkik – i en farled som är 450 meter bred och där inga andra båtar fanns.

Han förväxlade båten med musselodlingar.

Men samma tingsrätt fastställer – återigen – att föraren av motorbåten är ensam skyldig. Han vill själv inte medverka, men säger till Uppdrag granskning:

”Jag är otroligt ledsen för alltihopa. Det är hemskt att det tagit sån tid och att Lisette aldrig får sin ersättning. Försäkringsbolaget bestämmer alla juridiska beslut och domstolarna tar hemskt lång tid på sig.”

Atlantica driver processen utan förarens inblandning. Uppdrag granskning söker skadechefen Jonas Roberts vid flera tillfällen för en intervju, men de svarar bara via mejl:

”Sedan olyckan inträffade har vi arbetat för att utreda ärendet enligt gällande regelverk och så snabbt som möjligt.”

OCH ATLANTICA fortsätter att överklaga. Men hovrätten tar inte upp fallet, inte heller Högsta domstolen. Expertvittnet Jan Hellroth menar att det är en dom som kommer att förändra synsättet på sjövägsreglerna.

– Man bedömer att ekan gjort allting rätt och motorbåten fel helt och hållet. Hela regelsystemet går ju ut på att man ska undvika kollision och båda har skyldighet till detta. Det finns aldrig något läge där du är fritagen, säger Jan Hellroth.

Man har alltid gjort fel om man kolliderar till sjöss?

– Båda har alltid gjort fel om man kolliderar. Det spelar ingen roll om du gör allt rätt så har du ändå missat nåt för annars hade du inte kolliderat, säger Jan Hellroth.

LISETTE ARBETAR idag 75 procent. Och har därför sparat stora pengar – åt försäkringsbolaget Atlantica. Hon har skadeståndsanspråk på 1,4 miljoner kronor, baserat dels på trafikskadenämndens tabeller och dels på utlägg hon haft. Hon är utförsäkrad från Försäkringskassan.

Atlantica har hittills accepterat 117 000 kronor, men det mesta av utläggen bestrids.

Har ni tagit i i överkant och överdrivit?

– Nej, tvärtom får jag nog säga., att vi har inte tagit till en krona. Jag har ändå den inställningen att alla kostnader som jag har drabbats av på grund av olyckan ska jag ha ersättning för, säger Lisette Pettersson.

Det var Volvo Pentas vd som lånade ut sin tjänstebåt den där dan – en båt som ingår i företagets provbåtssystem.

NÄR DERAS EGEN personal ska köra de här båtarna är säkerhetskraven höga – då måste man ha en särskild utbildning – men när den här båten lånas ut till en privatperson och körs på fritiden så finns inga såna krav.

Försäkringsbolaget Atlantica, som ingår i Moderna Försäkringar, har drivit processen i flera år, med höga rättegångskostnader som följd. Och nu ska skadeståndets storlek avgöras i en ny rättegång som planeras till augusti.

Kunde du föreställa dig att det skulle bli en sån här process?

– Nej. Jag hade aldrig drömt om att det skulle ta den tid det tagit och ändå är vi inte i mål, säger advokat Lave Beck-Friis.

ATLANTICA SÄGER i en skriftlig kommentar till Uppdrag granskning att de nu tagit initiativet till en förlikningsprocess med Lisette Pettersson och Christer Antonsson.

Och Volvo Pentas vd Göran Gummesson svarar att ”Volvo Penta är inte motpart eller vållande i denna tragiska olycka.”

Reporter: Karin Mattisson

Text: Henrik Bergsten

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.