Bombardier-härvan

UPPDRAG GRANSKNING · Läs manuset till Bombardier-härvan, en uppföljande granskning av teknikbolaget Bombardiers misstänkta mutor.

Stockholms tingsrätt för en månad sen. En 37-årig rysk säljchef på Bombardier riskerar fem års fängelse för grovt givande av muta.

Se hela reportaget här

Det är en mycket känslig rättegång. Vi räknar 18 advokater i salen. Och flera av dem är inte här för den åtalades skull, utan bevakar varje ord som sägs för Bombardier – den åtalade ryssens arbetsgivare.

Tomas Forsberg Åklagare riksenheten mot korruption:

Vårt påstående är ju att Bombardier har gynnats genom att betala mutor. Och det är det rätten har att pröva.

”37-åringen”:
Jag vill bara säga att jag inte gjort något olagligt. Och jag har inte lovat någonting till någon.

För det multinationella företaget Bombardier står mycket mer på spel. I rättegången säger 37-åringen att han stämt av det han gjort med Bombardiers jurister och chefer:

”37-åringen”:
Jag har bara utfört mina arbetsuppgifter och jag har gjort mitt jobb. Allt som jag har gjort har jag stämt av med juristen, med mitt jobbteam och ledning.

Cristina Bergner 37-åringens försvarsadvokat:
Vår syn är att vi anser att det här inte är styrkt.  Och att han ska frikännas.

Reporter:
Varför då?

Cristina Bergner 37-åringens försvarsadvokat:
Därför att vi anser att utredningen inte är fullständig och vi anser att det är inte styrkt hans inblandning i det här.

Reporter:
Ni nämner att 37-åringen har agerat på order uppifrån, hur menar ni då?

Cristina Bergner 37-åringens försvarsadvokat:
Det är en så pass stor upphandling att det här kan han inte besluta om själv eller agera ensam i.

Reporter: Försvaret pekar på att affärerna skulle ha skötts högre upp i Bombardier.

Tomas Forsberg, Åklagare riksenheten mot korruption:
Noterar det och det är kanske så att det skett på det sättet.

Louise Brown, antikorruptionsrevisor:
Jag tycker synd om honom ärligt talat. I dem här fallen är det väldigt lätt att peka finger. Man får en syndabock. Men man måste se till hela strukturen i organisationen.

Louise Brown är antikorruptionsrevisor och sitter i Transparency Internationals styrelse. Hon tycker åklagaren lägger ansvaret på fel nivå.

Louise Brown, antikorruptionsrevisor:
En 37-åring är inte en lastgammal person. Han var 32 när det ägde rum. Han har fått ett enormt ansvar.  Han har fått en fullmakt att agera.  Han har kommunicerat tillbaka till ledningen som valt att inte trycka på stoppknappen. Det finns många fler aktörer inom Bombardier som varit tydligt inblandade.

Åklagaren menar att det handlar om ett bolag, Trans-signal, i Azerbajdzjan som fick minst 600 miljoner kronor, som mellanhand i affären om signalstationer åt järnvägen. När Uppdrag granskning skickade en fotograf till hemadressen till den ende registrerade  ägaren av Trans-signal i våras fann vi en enkel bostad, kossor och höns.

I rättegången kopplar åklagaren Trans-signal till en anställd på Järnvägen som ska ha riggat upphandlingen. Men domen blir ett nederlag för åklagaren  37-åringen frias helt.

Ur Rapport 11 oktober:
God eftermiddag. Den chef i teknikföretaget Bombardiers svenska kontor som åtalats för mutbrott frias helt av Stockholms tingsrätt.

Tomas Forsberg Åklagare riksenheten mot korruption:
Vi ska se var det här landar och vi ska se hur utredningen ser ut i dag i övrigt gällande de andra personerna. 

Kommer ni ihåg alla advokaterna på rättegången? Några av dom jobbar för tre högre chefer på svenska Bombardier som det fortfarande pågår en förundersökning mot. Cheferna gav 37-årigen fullmakt att förhandla åt företaget men undertecknade själva avtal. När vi går igenom förundersökningen mot 37-åringen ser vi att Bombardier gjort flera snarlika affärer.  Det här handlar inte bara om Azerbadjzan – utan affärer med en handfull forna Sovjetstater  bland annat Mongoliet, Kazakstan och Turkmenistan

Reporter:
Vad ser ni för mönster i Bombardiers övriga affärer i forna Sovjet länderna

Tomas Forsberg Åklagare riksenheten mot korruption:
Inga kommentarar

Reporter:
Har ni följt pengarna?

Tomas Forsberg Åklagare riksenheten mot korruption:
Det kommenterar jag inte för det pågår en förundersökning i den delen.

I förundersökningen mot 37-åringen finns också avlyssnade samtal mellan vice vd Thomas Bimer och en annan Bombardierchef minuterna efter att Uppdrag granskning sänts i våras.

Thomas Bimer vice vd Bombardier Transportation:
Skönt det är över.


Bombardierchef:
Som att dra ut en... en... en ananas ur rumpan.


Thomas Bimer:
Ja, precis

Bombardierchef:
Jag hade förvänta mig lite värre och mer…

Thomas Bimer:
…blottande

Det finns uppenbart mer att granska i Bombardiers affärer och vi fortsätter följa pengarna i forna Sovjet och hittar nya tvivelaktiga mellanhänder.

Bombardier. En koncern som är byggd på Ingenjörskonst. Deras svenska verksamhet – signalsystem för tåg, är sprungen ur Ericsson. 2013 vinner ett konsortium med Bombardier i Sverige uppdraget att modernisera signalsystemet längs 50 mil järnväg från Azerbajdzjans huvudstad Baku till Georgien. Affären är värd över 2.7 miljarder kronor.

Uppdrag granskning kunde avslöja att ett brevlådeföretag i London, brittiska bolaget Multiserv som kontrolleras av kontroversiella Ryska affärsmän agerat mellanhand. När vi fortsätter granska Bombardiers försäljning via mellanhänder och skatteparadis ser vi ett mönster som alla pekar mot ryska makthavare inom järnvägen.

Och det är en tuff miljö där bankirer som ses som illojala – blir måltavlor.

Det är den 20 mars 2012. Övervakningskameror fångar en man i Londons tunnelbanesystem. En lejd mördare på väg till ett bostadsområde i östra London. 
När offret – en ryska bankir – kliver in i sin port rusar mannen fram, utrustad med pistol och ljuddämpare och skjuter. 8 skott träffar offret. Nu har det gått fem år. Trots en omfattande polisutredning gick attentatsmannen aldrig att spåra.

Och Bankiren överlevde. Och bor kvar – och Uppdrag granskning fick träffa honom. Och visa upp interna dokument om Azerbajdzjan- affären.
 Mötet sker på en restaurang i centrala London.  Uppdrag gransknings samarbetspartner Olesya från antikorruptionsorganisationen OCCRP tillåts spela in samtalet.

German Gorbuntsov, fd bankir:

Det är pengastöld. Simpel stöld.
Reporter:
Vart kan pengarna ta vägen sen?
German Gorbuntsov, fd bankir:
I fickorna, till de ”respekterade”.
 Bankiren känner inte till just den här affären med Bombardier, och vill inte namnge vilka som tidigare tagit mutor för kontrakt inom järnvägsindustrin – men han känner väl igen upplägget.

Grafik 1 (avtal)

Ett avtal där Bombardier i Sverige säljer utrustning till Multiserv. Och ett där Multiserv sedan säljer tillbaka utrustningen till Bombardier i Azerbajdzjan.

Och jämför man kontrakten ser man tydligt att de innehåller exakt samma produkter. Exakt samma antal.  Som ska levereras till exakt samma tågstationer. Totalt ska 46 stationer i Azerbajdzjan utrustas med Bombardiers signalsystem.

Med det finns en viktig skillnad mellan avtalen. Slutsumman. För Bombardier i Sverige säljer produkterna till mellanhanden för runt 126 miljoner kronor – som säljer tillbaka produkterna till Bombardier i Azerbajdzjan för drygt 104 miljoner. Amerikanska dollar.  Nära sjuhundra miljoner kronor. En prisökning på över 450% – eller i rena pengar: över en halv miljard svenska kronor.  För den ryske bankiren är det uppenbart vad det handlar om

German Gorbuntsov, fd bankir:

Man förstorar värdet på varorna fem gånger genom ett offshorebolag. Så penningtvätten så uppenbar att den inte behöver bevisas ytterligare.

Det är början av mars och vi står i entrén och väntar på den chef som för Bombardiers räkning skrivit under avtalet.  Han är en av de chefer som nu är misstänkt för brott i utredningen.

Reporter:
Men det här är en väldigt enkel fråga. Ni säljer produkter till Multiserv, 46 Ebilock…

Thomas Bimer, Vice VD för Bombardier Transportation RCS:
Som sagt var.

Reporter:

Sen säljer dom tillbaka till ert bolag för 104 miljoner dollar.

Thomas Bimer, Vice VD för Bombardier Transportation RCS:
Vi har svarat.

Reporter:

Det är en mellanskillnad på över en halv miljard, varför då? Du kan väl åtminstone säga… du har ju förhandlat med de här, vilka är det som ligger bakom? Vad gör dom?

Det vi inte vet då är att Mulitserv inte bara används i Azerbajdzjan och att det finns fler okända bolag med samma ljusskygga partners som agerar mellanhänder. I förundersökningen mot 37-åringen har även en telefonkonferens mellan Bombardiers chefer blivit avlyssnad.

Bombardierchef:
Multiserve is only a very small part of a bigger thing

Det finns alltså en rad andra mellanhänder, bolag i skatteparadis.

Bombardiers mellanhand i Mongoliet – Multiserv
Bombardiers mellanhand i Ryssland – Woltra Plus
Bombardiers mellanhand i Kazakstan – Ross Raven Overseas

Avlyssnade samtal i brottsutredningen visar att det finns en rädsla för att fler upplägg ska granskas.

Bombardierchef1:
We don't consider Ross Raven and General Solutions red flag. But then they will, they will start ask what is that, what kind of companies are that.

Bombardierchef2:
”I'm a bit paranoid that documents like this suddenly come out and then we talk about companies not wanting the medias even asking about

Reporter:

Who owns a company called Ross Raven Overseas?

Barbara Grimm, kommunikationschef, Bombardier Transportation Rail Control Solutions:
As you know there is court hearing ongoing.

Reporter:
But we also find companies in tax havens that are not in the legal process- Woltra Plus. Who owns Woltra Plus?

Barbara Grimm, kommunikationschef, Bombardier Transportation Rail Control Solutions:
As I have said, we are not commenting at the moment as the succedings are ongoing.

Det är ett gytter av bolag och betalströmmar när Bombardier gör affärer i forna Sovjet-stater.  Uppdrag Granskning kartlägger en rad affärer tillsammans med nyhetsbyrån TT och anti-korruptionsorganisationen OCCRP.

Sammanlagt rör det sig om omkring tre miljarder kronor i affärer med olika partnerbolag enligt Bombardiers dokument.

Miranda Patrucic OCCRP
Companies follow the similar pattern as Multiserv  they are registered in off shore jurstrictions. The shareholder are hidden behind layers of proxi. They follow the similar pattern of importing goods into russia and exporting it to countries like Mongolia.

Genom att analysera import och exportdata från Ryssland kan vi se att när Bombardiers signalsystem Ebilock säljs ifrån Sverige köps dem av det ryska bolaget Metropromsnab. Trots att det handlar om tung teknisk utrustning går affären utan någon synbar logik via en mellanhand Ross Raven Overseas på Brittiska jungfruöarna i Västindien.

Och Bombardiers andra produkter som tillverkas i Polen går via mellanhand Woltra Plus även det på Brittiska jungfruöarna.

Miranda Patrucic OCCRP:
Brittish Virgin Islands is a notorious off shore juristriction. It takes only one day to set up the company. But authorities ask no questions about owners or directors.

Reporter:
If you compare Brittish Virgin Islands to other tax havens how would you rate it?

Miranda Patrucic OCCRP:
It is one of the most notorious tax havens in the world.

När vi söker i dokument som avslöjats i läckan Panama-papers visar det sig att Woltra Plus och ett femtiotal andra företag i skatteparadis som  administreras av en kvinna ifrån en adress i Riga.  Vi får hjälp av Jānis från vår lettiska samarbetspartners på tv3 latvia att besöka kontoret.

Adressen leder till en rysk bank som beskrivs som en fabrik för brevlådeföretag och nyligen fått böta nära 800 miljoner kronor för penningtvätt i en fransk domstol.

Jānis Krēvics reporter TV3 Latvia:
Hej Vi är ifrån TV3, jag vill träffa (Oksana Utenkova pipljud) som är på Rietumu bank?

Kvinna i receptionen:
Hon finns inte på plats utan vi får ett telefonnummer till en presskontakt

Jānis Krēvics reporter TV3 Latvia:
Jag hittar henne inte.

Men kvinnan som adminstrerar Woltra Plus finns inte där.

Jānis Krēvics reporter TV3 Latvia:
Jag förstår tack så mycket.

Kvinna i receptionen:
Tack.

Louise Brown, Antikorruptionsrevisor:
Det är en affärsmodell som är designad för att kunna korrumpera. Ett fåtal aspekter som är tydliga. Man använder sig av mellanhänder för att ha en distans mellan sig och slutkunden.  Man använder mellanhänder för att minska transparansen möjligheten att följa pengarna.  Men också möjligheten att involvera politiskt känsliga personer som tar besluten i den här frågorna.

I en affär ska alla partners godkännas i interna processer sk due dilligence. Men vad visste Bombardiers ledning egentligen och varför var det ingen som drog i nödbromsen?

Bakom Multiserv står ryska affärsmän kända för affärer med ryska järnvägen. De står nära järnvägens tidigare chef, Vladimir Jakunin. Enligt intern information från Bombardier har dessa partners tillgång till nästan alla järnvägschefer i forna Sovjet.

Grafik mejl 3:
”Partners have access to Yakunin ”

”Also they have access to almost all heads of Railways of former USSR countries.”

”In all projects where Partners are involved they have scope and profit in supply chain. ”

Att Jakunin är en kontroversiell person, det står klart vid en snabb kontroll. Han står vid den här tiden på USAs sanktionslista mot Ryssland. I ett mejl från en av Bombardiers högsta ekonomichefer kan vi se att ledningen är mycket medveten om de tveksamma mellanhänderna.

Grafik mejl 4

”Is it not so that… more or less admitted that Multiserv is in his view owned by the management of the public sector companies involved in these trades and used as a vehicle to syphon monies from the Public sector into private pockets”.

Louise Brown, antikorruptionsrevisor:
Personer inom flera avdelningar i verksamheten på en hög nivå säger ja det här ser konstigt ut samtidigt säger man att det här är en bra marknad.  Väldigt tydligt finns det i klara ordalag innehåll ser man ser att pengarna kommer att slussas ner i fickorna på mellanhänderna som då är de som sitter på den politiska makten också.

Reporter:
The president of Bombardier Transportation he was informed about the setup in these countries?

Barbara Grimm, kommunikationschef, Bombardier Transportation Rail Control Solutions:
I mentioned to you. How many times do you want me to say.  It as a matter before the court and we cannot comment any further this time.

De tre misstänkta cheferna förnekar brott. Och Bombardier har avslutat samarbetet med Multiserv. Samtidigt står det klart att åklagaren misslyckats i den första rättegången – mot den försäljningschef som utpekats som fixare i Azerbadzjanaffären. Men åklagaren tror inte att sista ordet är sagt.

Tomas Forsberg Åklagare riksenheten mot korruption:
Det här är då en dom som har kommit och vad vi får se vad det här hamnar i slutändan det är alldeles för tidigt att dra såna slutsatser. Kom igen om några år och ställa den frågan får vi se.

Azerbajdzjan är på papperet en demokrati men i praktiken en diktatur, styrd med järnhand av president Aliyev. Och konsekvensen av Bombardiers sätt att göra affärer i svårt korrupta länder som Azerbajdzjan och andra forna Sovjetstater hindrar den demokratiska utvecklingen säger Louise Brown.

Louise Brown, antikorruptionsrevisor:
Man göder diktaturerna.  Genom att samverka med dem skapa ekonomiska förutsättningar för dem.  Fortsatt hämma möjlighetern att ifrågastta. Man stärker de som sitter på makten att de kan forstätta att styra.

Skylt:
Förre ryske järnvägschefen Vlademir Jakunin säger i ett meddelande att han inte haft några otillbörliga relationer med någon i den här affären.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Bombardier-härvan

Mer i ämnet