Chatt om tandvård och spöken

Uppdaterad
Publicerad

Efter programmet om tandvård och spöken chattade reportern Kristina Hedberg och programledaren Karin Mattisson med er tittare. Här är alla frågor och svar.

Tandläkare Per: Tack för det första relevanta tandvårdsreportage jag tagit del av under mina 25 som legitimerad tandläkare.

Kristina Hedberg: Oj – tack – det var roligt att höra. För alla ansvariga tandläkare därute gäller det väl nu att se till att felbehandlade patienter inte behöver betala dubbelt – utan reparera misstagen med hjälp av de försäkringssytem som faktiskt finns. Tack igen, för uppmuntrande tillrop.

moderator: Nu startar chatten. Ställ korta frågor och ha tålamod. Kristina och Karin svarar så fort de kan. Axel Gordh Humlesjö – Moderator

Stina: får tandläkaren fortfarande jobba kvar?

Kristina Hedberg: Än så länge: ja

andy: Har ni nån lista över dess kliniker so é så kallade lågpris kliniker ?

Kristina Hedberg: Nja, det finns ingen sån officiell kategori egentligen. Vi har klassat de som marknadsför sig tydligt med lägre priser som ”lågpristandläkare”. Det syns tydligt på nätet tex.

moderator: Vi har haft lite tekniska problem. Karin Mattisson börjar snart svara på frågor. Axel Gordh Humlesjö – Moderator

Charlotte: Hej! Finns det någon möjlighet till att få uppgifter vilka tandläkare som varnats av HSAN och Socialstyrelsen?

Kristina Hedberg: Javisst – det är offentliga uppgifter. Du kan själv begära ut information om din tandläkare hos HSAN.

olle: Det där med usla tandläkare skulle nog kunna klaras av redan vi utbildningen. jag jobbar som tandtekniker och ser mycke ofattbara behandlingar, att bli tandläkare är en lång utbildning men det är svårt att misslyckas då du i stort sätt får tenta om om o om igen. taktlösa kan sällan lära sig att dansa, har man tummarna i handen så går det sällan att lära sig ett hantverksyrke.

Kristina Hedberg: Det låter oroväckande om legitmationen inte ens från start är vad den utger sig för att vara – en kvalitetsstämpel.

Per Lagergren: De allra flesta tandläkare tar ansvar för både sina patienter och sina behandlingar.Det är snarare ansvariga myndigheter som brister i sitt uppdrag.

Kristina Hedberg: Det har du helt rätt i. De flesta av alla miljontals behandlingstillfällen som sker varje år blir inte ett ärende för HSAN, eller ett reportage i UG. Hälsan tiger still som det ju heter.

Ella: Finns det offentliggjort någonstans villka tandläkare som står ”under tillsyn” så att jag som patient kan kolla upp min tandläkare – för min egen rättssäkerhet!!

Kristina Hedberg: Ja, du kan fråga hos HSAN (hälso och sjukvårdens ansvarsnämnd) – som i och för sig är under avveckling – men Socialstyrelsen, som tar över uppdraget, är också en offentlig myndighet.

Maggan: Att påstå att riktia människor spökar borde gränsa på förtal

Karin Mattisson: det tycker många som hör av sig, förtal av avliden.

Petri: Hej! Kan ni inte ta upp min upplevelse? Med företaget Citydental AB. Den kommer att få er att baxna.. Jag ställer gärna upp kanske till och med live!! Tack och Bock!! För att ni finns.. Ta väl hand om er nu// Kram..

Karin Mattisson: hör av dig till vår mail, kolla webben granskning.se tack

Sofia: Mycket bra reportage, tack för att ni finns och uppmärksammar viktiga saker. En sak är säker, det är värt att gå till folktandvården och ha friskvårdsavtal. Jag har förresten en fråga, jag är inte så insatt i vad som händer när man har blivit felbehandlad som dem i reportaget, får de ersättning för hela den summa som det stod att en sanering skulle kosta?

Kristina Hedberg: Tack. Ja, alla tandläkare måste vara försäkrade. Det kan man tydligen strunta i, men regeln är sådan. Om något går snett ska tandläkaren egentligen själv upplysa om att ”det här behöver du inte bekosta själv, jag har en försäkring som täcker detta”. Om du som patient istället söker hjälp på annat håll, bör den nya vårdgivaren upplysa dig om försäkringen. Om tandläkaren struntat i försäkring finns det ett offentligt skyddsnät som ska träda in, men i praktiken har dessa inte alltid ersatt patienterna fullt ut.

Karin Mattisson: Hej! Kan man se vilka tandkliniker som är ökända resp.utmärkt kvalite?.

Karin Mattisson: Hej, nej det går inte, men många efterlyser ett öppet kvalitetsregister som finns inom forskning – kanske kan bli nåt!

Gabriel Karlsso: Har ni ifrågasatt vad som krävs, för att en tadläkare skall kunna förlora sitt legg?

Kristina Hedberg: Ja, det är väl lite det vi gör med kvällens program. Svaret är dock inte helt glasklart.

Lasse: Det finns många bra t ex Polska tandläkare som jobbar i Sverige, både privat och inom folktandvården. Varför inte skicka en av dem ”undercover” till någon av lågprisklinikerna som patient på undersökning, bara för att se vilka behandlingar som föreslås? (Bra reportage, förresten.)

Kristina Hedberg: Ja... jag förstår inte riktigt hur du menar. Självklart finns det bra polska tandläkare, men varför skulle de få annorlunda besked/vård än de patienter vi redan träffat?

Harald: Tack för ert program. – Hur kan man driva så med människors känslor i ?Det okända?. En sådan kränkning bör förbjudas enligt lag. TV 4:s nonchalanta svar är upprörande. Hur kan de bestämma, när någon är färdig med sitt sorgearbete ? Det är kriminellt, att förvärra människors lidande genom att som främmande människa ringa upp dem och komma med befängda påståenden.

Karin Mattisson: Tack själv, det är en bra fråga för Tv4 och andra medverkande i det här programmet att fundera lite mera på, tycker jag också.

Johan: Inom snar framtid tror alla på spöken.

Karin Mattisson: Säger du det, varför då??

Lennart: MaudOlofssons utnämning är skrämmande ochvisa på hur dåligt insatta och kontrolleranepolitker tyvärr ofta är ! Skäms Maud eller? Fick ni komentr till detta ?

Kristina Hedberg: Nej, vi har i ärlighetens namn inte sökt en kommentar på just detta. Den historien låg lite vid sidan av vår huvudstory.

Lyssnare: Många som varit felbehandlade anmälar inte heller detta, utan går vidare till annan tandläkare , som jag har gjort, att som privatperson anmäla är också ibland mkts vårt och framför allt omständigt i Sverige, då man aldrig får konkreta svar på var man ska hänvända sig.

Kristina Hedberg: Du har rätt. Mörkertalet är nog väldigt stort.

moderator: Om ni har tips kan ni maila direkt till granskning@svt.se Ni kan också debattera tandläkare och spöken på granskning.se Axel Gordh Humlesjö – Moderator

Thommy: Vi förlorade vår dotter, 28 år gammal, i en trafikolycka för fyra år sedan, det äe årsdag nu på måndag. Hur kan så inkompetenta och insiktslösa människor som Giertz få göra känsliga program och uttala sig. Både jag och min fru har förlorat våra föräldrar och syskon och det går inte att jämföra med att förlora ett barn. det är för oss kanske värre idag än för fyra år sedan, så det berör oss väldigt illa att höra, att det borde ”gått över” efter 1-2 år. En offentlig ursäkt borde vara på sin plats.

Karin Mattisson: Ja, vem kan bestämma när andra människor har slutat sörja? Det kan ju ingen utomstående människa ta på sig.. Tack för din reaktion.

Lars Sjöholm: jag arbetar också som tandtekniker och har den erfarenheten att de tandläkare som borde gå på kurser aldrig går. Jag tror att det skulle kunna bero på att det är genant att vilja visa sin okunnighet. Att lösa problem är en enkel fråga för de duktiga tandläkarna och jag upplever de som mycket ödmjuka medan det är bra mycket svårare med de tandläkare som kanske inte är så skickliga.

Kristina Hedberg: Så är det säkert. Ett fenomen som nog går igen i många yrkesgrupper. Osäkerhet föder ofta en osund ovilja att ompröva sig själv och sitt kunnande.

sussi: vad hade du själv tyckt om du hade fått en hälsning av en nära och kära att den har det bra på andra sidan???

Karin Mattisson: Jag hoppas att mina nära och kära vilar i frid och om det finns en annan sida så lär jag få veta det tids nog!

L: Vart ska man vända sig när man blivit felbehandlad och tandvården inte gör något?

Kristina Hedberg: Om det är offentlig tandvård finns det patientnämnder inom alla landsting. Börja där. Privattandläkarna har en egen förtroendenämnd, som funkar på liknande sätt. De tandläkare vi granskat har inte varit medlemmar där – då återstår tandläkarens försäkringsbolag – och HSAN/Socialstyrelsen.

Marie-Louise Ha: Skall vi bara blunda för att det finns en andevärd?

Karin Mattisson: Hej, nej det är verkligen upp till var och en att tro eller att uppleva kontakt med andar, men det här programmet handlade ju inte om just den frågeställningen.

inga-lill: Det finns tandläkare som tar fruktansvärt mycket betalt och som gör dåliga jobb – de borde också granskas. Exempelvis görs onödiga lagningar för att kunna ta mer betalt.

Kristina Hedberg: Absolut. Högpristandläkare gör också fel. Men – i förhållande till sin marknadsandel – lite mindre fel, visade ju vår granskning.

malin: jag personligen har blivit behandlad på rena tand i malmö, och har därefter fått mycket problem med tänderna. hur kan man göra för att gå vidare med detta?

Karin Mattisson: Det går att göra anmälningar till både Socialstyrelsen i Malmö och till hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd om man tror att behandlignar gått fel!

Lyssnare: Om inget annat kommer det väl att spöka för de som borrat upp hela och friska tänder ? Huha Huha

Karin Mattisson: Ja kanske det..! Hua!

Lyssnare: Tycker att SVT gör fel som blandar två olika debatter i samma chatrum!

moderator: Vi har tyvärr inte möjlighet att ha två chattrum öppna samtidigt. Hoppas det går bra ändå. Axel Gordh Humlesjö – moderator

Tandläkare Per: Det är en mycket stor skillnad mellan att bli anmäld och att bli prickad i HSAN. Anmäla har alla patienter möjlighet/rätt att göra. Prickad/fälld blir tandläkaren om HSAN hittar något att anmärka på. I HSAN handlar ofta kritiken om hur tandläkaren skriftligt dokumenterat även om behandlingen varit utan anmärkning. När Socialstyrelsen är inkopplad är problemen av en helt annan dignitet

Kristina Hedberg: Många av erinringarna i HSAN är mycket riktigt så kallade journalföringsbrister, men varningarna är ofta ”riktiga” felbehandlingar. Dessutom är journalfelen inte bagateller – OM något går fel, är en ordentligt förd journal ofta din enda chans som patient att bevisa det som hänt dig.

Lasse: Sorry, jag menar att de skulle kunna, redan i stolen, avslöja felaktiga diagnoser. Det skulle ju ge en väldigt bra utgångspunkt för ett reportage, att en ”billig” tandläkare undersöker en patient, utan att veta att patienten också är tandläkare med friska tänder. Det vore ju intressant om den ”patienten” blir föreslagen några behandlingar i munnen.

Kristina Hedberg: Aha. NU trillade poletten ner. Tack för uppslaget!

John: Kan SVT tänka sig göra en ”Spöke program” som TV4+? Om nej, var för?

Karin Mattisson: Som sagt, ockulta företeelser är väldigt inne så vem vet, men att låtsas som att det skulle vara ett dokumetärprogram, det har jag väldigt svårt att tro..Nej.

Lyssnare: Ang pat, rättsäkerhet är det anmärkningsvärt att inte svartlistade tandkäkare är att tillgå för allmänheten, för vad fyller annars myndigheternas koll och egentliga roll om inte allmänheten kan få insyn?

Kristina Hedberg: Jo, men, det är offentligt. Allmönheten kan få insyn. Men man måste fråga efter informationen.

Lasse: Hellre tandtroll än spöken...? (Förlåt)

Kristina Hedberg: Välkommen till Göteborg!

Birgitta Anar: Efter att ha blivit arbetslös,och gått ned till 65% i a-kassa så var jag i ett stort behov av att få in pengar. Jag kontaktade då via nätet ett medium,fjärrskådare... jag skulle få ett horoskop gratis och någon amulett.. fick efter ca 1 vecka ett brev hem,där jag med tårar i ögonen läste att nu skulle jag minsann vinna miljoner... oj ojoj jag blev så glad... men sen uppenbarades sanningen om detta medium. skulle vilja berätta mer om detta.

Karin Mattisson: Oj oj, det finns mycket pengar i den här branchen! Tyvärr kommer det kanske inte alla till godo, som utlovas ibland.

Marika B: Jag har själv anmält min fd tandläkare t HSAN, där det visade sig att han var välkänd... HUR kan man som privatperson påverka myndigheterna till att få bort dessa oseriösa tandläkare. Detta diskuterades även i Tv-programet, ”ta bort legitimationen”, gör nåt! Nu går jag hos Folktandvården o har fått en fantastastisk hjälp.

Kristina Hedberg: Ja, det är lätt att bli lite uppgiven kring detta. Och fenomenet går ju igen också bland läkare och annan vårdpersonal – en del får skrämmande många varningar utan att hindras i sin framfart.

Joacim: Varför frågade ni inte Giertz om hon hade belägg för att det gick att prata med döda? Hon sa ju själv att det är dokumentärt.

Karin Mattisson: Den frågan missade jag förstås. Men jag antar att det handlar om tro, hur man nu domumterar det..

Frida: Tack för inslaget. jag har själv blivit felbehandlad av tandläkare men inte orkat bråka eller anmäla, eller säga nåt. Räkningen blev hög så jag tog lån av bank

Karin Mattisson: Alla tandläkare ska ha en försäkring, och det finns en patientskadelag som ska skydda patienter, ibland är det svårt att få rätt ändå men det är verkligen värt ett försök.

Gunsan: När jag fick mina framtänder utdragna var jag bara 19 år, har efter den dagen varken kunnat skratta eller äta som en normal människa. Detta har påverkat min hälsa hela livet. Idag är jag 65 och önskar inget högre än att få inplantat , men finns det någon ekonomisk hjälp att få till detta när jag nu lever med en mycket låg pension?

Kristina Hedberg: Åh, så sorgligt. Idag finns det ju ett högkostnadsskydd inom tandvården, men det är klart – några tusen måste man betala innan man når dit – och redan det är ju för mycket för många.

Christina: Det finns även ”dyra” tandläkare som gör fel inte bara lågpriskliniker!!! Tandläkaryrket är ett svårt yrke och man bör kontrollera alla färdiga tandläkare hur de jobbar och även de som har arbetat under en längre tid. Nu när amalgamet försvunnit och nya material och tekniker tagits fram är det en djungel därute.... Patienten måste själv studera och kontrollera för att skydda sig men det är inte lätt och det kostar pengar, sveda och värk....en som vet

Kristina Hedberg: Absolut. Lågpris är inte alltid likvärdigt med dålig vård. Och högpris är absolut inte alltid likvärdigt med god vård. Det vi gjort är en sammanfattande iakktagelse, bakom de generella tendenserna döljer sig mängder av individer som bryter normen, eller följer den. Man måste skapa sig en egen uppfattning om den tandläkare man själv går till.

Heléne: Mycket arg över dagens program om ”Det okända”. Jag tycker det är helt oacceptabelt att ringa upp folk och prata om deras döda släktingar/anhöriga och påstå att de spökar!! Det finns gott om människor som älskar att delta i sådana program, varför tvingar man sig på sådana som inte vill? Jag skulle bli väldigt förbannad om någon ringde upp mig och påstod saker om mina döda släktingar, jag skulle be dom dra åt helvete. Det är i högsta grad kränkning att göra som dom gör, dom har ingen rätt att ens nämna mina döda släktingar och särskilt inte göra tv-program av det!!! Det är oetiskt och mycket upprörande, har någon funderat över vad de s.k. döda personerna egentligen tycker om saken? Skulle programledarna vilja att någon okänd jäkla journalist ringer upp dem och påstår att deras släktingar spökar och att de gör tv av det!? Jag blir riktigt skitförbannad!

Karin Mattisson: Oetiskt tyckte även granskningsnämnden om de efterlevandes reaktion. Men det råder uppenbarligen delade meningar om att få ett sådant samtal...

Maggan: Jag tycker att frågorna till Giertz var jättebra. Jag och min mamma ropade ut You Go Girl rakt ut. Snacka om att det bara fanns en journalist i rummet.

Karin Mattisson: Det var roligt att höra! You go too!

tandsköterska: Det är MYCKET jobbigt att sitta bredvid och se på när tandläkaren felbehandlar patienter, men som tandsköterska så är ju ens åsikter ofta inget värda :( och skulle man våga säga något så sopas det under mattan.

Kristina Hedberg: Det stämmer ju med vad Mahnaz i vårt reportage berättat. Men, slå larm, om du ser missförhållanden på jobbet. Det går att anmäla anonymt till Socialstyrelsen.

aalva: hej! vilken tandkräm är bäst för gula tänder ?

Karin Mattisson: vem vet.. inte jag..

Lennart: Har folktandvården fler HSAN anmälningr än privata tandläkare ?

Kristina Hedberg: Vi har tittat på fällningarna, inte anmälningarna, men vad gäller varningar etc så är svaret: Nej. De fördelade sig – så vitt jag minns – ganska jämnt. Alltså ungefär lika stor procent av fällningarna, som de har procent av patienterna.

Christina Kullb: Jag har ingen fråga, men en åsikt. Det okända är det bästa program som finns önskar att svt vågar ha lika djupa program. Alla vi som varit hos ett riktigt bra medium vet vilken tröst det ger när man förstår att livet inte tar slut när den fysiska kroppen dör. Terry är ett av världens bästa medium. Hade kvinnan inte dömt ut det hon inte känner till skulle hon kunna få en enorm tröst i att få träffa ett bra medium. Sorgen går antagligen aldrig över men den kan mildras när man inser att andevärlden är runt oss och vill oss väl.

Karin Mattisson: Ja, jag tror att många finner en stor tröst i det men alla delar ju inte den här uppfattningen, och man kan väl få välja själv? Det här är ett tv-program som jobbar så här och inte någon välgörenhetsorganisation. Eller hur?

Karin: Kommer det sjuka programmet Det okända få fortsätta att sändas??

Karin Mattisson: Det rullar på för fullt så det kommer säkert fortsätta.

Karin: Kommer det sjuka programmet Det okända få fortsätta att sändas??

Karin Mattisson: Det rullar på för fullt så det kommer säkert fortsätta.

Karin: Kommer det sjuka programmet Det okända få fortsätta att sändas??

Karin Mattisson: Det rullar på för fullt så det kommer säkert fortsätta.

Lena: ps. TACK för ett mycket bra program – när följs det upp? Lena

Karin Mattisson: Tandläkarna vet jag inte om det blir någon uppföljning på, när det gäller spöken så tar Debatt upp det i morgon, troligtvis!

Olle: Hej, i Kalmar uppdagades att 30-50 miljoner kronor har förts ut ur Sverige till engelska kanalöarna av en grupp privatpraktiserande tandläkare. Överdebiteringarna i branschen är grov, du som patient betalar 5-6000 kr / tim. Det finns utrymme för lågpristandvård av många anledningar, att sätta likhetstecken mellan lågt pris = dålig kvalitet är ju inte korrekt. Det handlar om prissättning på samma tjänst under förutsättning att tandläkaren kan och gör sin sak. Tycker inte redaktionen att priskonkurrens är bra, var går gränsen för ”lågt pris” enligt er för t.ex. undersökning + lagning 2500, 2000, 1500, 1000 kr?

Kristina Hedberg: Visst. Privat tandvård är en mycket lukrativ bransch. Enligt en granskning Rapport gjorde för något år sen är det tom den MEST lönsamma av alla. Så visst finns det marginaler. Och vi påstår inte att lågt pris alltid är dålig kvalitet. Men den kategorin tandläkare drar på sig fler fällningar än övriga. Alltså verkar det vara högre risk för felbehandling där.

PerHbg: Karin: Det finns en belöning på 1 miljon dollar att hämta för den som kan bevisa att han kan tala med döda eller annat övernaturligt. Om dessa gubbar nu kan göra det så kan man ju undra varför ingen hämtat ut belöningen som ligger och väntar sedan 1996. http://www.randi.org/site/index.php/about-the-foundation.html

Karin Mattisson: Å va spännande, jag ska kolla in det här vid senare tillfälle... som sagt, det finns mycket pengar i spök-branchen!

Maggan: Tandvården måste bli en del av den allmänna sjukvården.

Kristina Hedberg: Det är ett argument som återkommer... varför är inte tänderna en del av kroppen? Det är en politisk fråga som jag inte kan svara på.

gunilla westber: Hej! Blev besviken på så kallade spöken? Ni får allt ha mer bevis på att det inte finns jag hade blivit glad om dom ringde mej

Karin Mattisson: vem har bevisat nåt? Det här handlade ju om hur man förhåller sig till livs levande människor!

Hugo Lindstedt: Tror ni på spöken?

Kristina Hedberg: Nej, inte jag.

Patrik: Märkligt att man idag kan sända sci-fi program och sedan säga att det är dokumentär... Vad händer? Kommer granskningsnämden göra något mer?

Karin Mattisson: Granskningsnämnden gör inget om ingen anmäler, det är upp till vem som helst att anmäla ett program som man tycker borde granskas!

Britta: Det är faktiskt inte så lätt att göra en anonym anmälan på en liten klinik. Där kan man ganska enkelt räkna utvem detär. Tyvärr!!!

Kristina Hedberg: Det förstår jag. Men om man formulerar anmälan så att den lika gärna kunde komma från en patient, eller en anhörig till en patient? Då blir ju skaran av ”misstånkta” större.

Ella: Har jag som patient rätt att få en kopia på min journal från min tandläkare? Om jag vill byta tandläkare – hur sker journalöverföringen till den nya tandläkaren?

Kristina Hedberg: Ja det har du. Och nästa tandläkare har också rätt att få den skickad till sig på begäran.

Cy Hall: Har själv upplevt mycket egendomliga och oförklarliga saker i England med Terry Evans. Vet ni övehuvudtaget han är. Och vad hela detta ntressanta och spännande område handlar om. Sluta kalla det för spöken.Det är primitivt o barnsligt!Läs på!

Karin Mattisson: Men vad ska det kallas för menar du? Visst kan oförklarliga saker hända, det tror jag att många kan skriva under på. Men det här handlade ju inte riktigt om det.

Sune: Ni borde följa upp med fler reportage angående import av tandtekniska arbeten från från länder där icke utbildad personal utför arbeten som sedan säljs dyrt till Svenska patienter. Tack för ett bra reportage.

Kristina Hedberg: Det där är ett tips som kommit från många håll under dagen. Kanske blir det något av det framöver. Har du konkreta egna erfarenheter, eller uppgifter som kan hjälpa oss att komma vidare så får du gärna maila till mig direkt: kristina.hedberg@svt.se

micke: Cynismens bottennapp Först mutar BAE regeringar för att sälja krigsmateriel. När det uppdagas gör man en ”ekonomisk uppgörelse” med rättsväsendet. Mao. man mutar rättsväsendet för att slippa åtal, fängelse och svartlistning. Vad blir då sens moral? Mutor funkar alltid, överallt, i alla instanser. Vilken hjävla RÄTTSSTAT!!!!

Karin Mattisson: ja, vart tog den vägen?

Indra: Tack även för ett mycket bra reportage om tandläkarfusk. Skrämmande, men det gör att man får upp ögonen på ett helt annat sätt. Hoppas att eran granskning sätter fart på kontrollerna av dessa oseriösa tandläkare nu. Jag tycker absolut att det borde vara oanmälda besök när dom ska kontrolleras. Det är väl inte svårt att dölja det man har för sig när man vet att det är kontrollanter på väg. Vill man inte veta vad som egentligen pågår? Eller finns det någon lag mot oanmälda kontroller?

Kristina Hedberg: Faktum är att tillsynsenheten på Socialstyrelsen precis antagit en ny policy som omfattar just fler oanmälda inspektioner, så på den punkten kan det faktiskt hända något mycket snart.

andyy: vilken munsölj ska men helst använda?

Karin Mattisson: Nämen nu skojar du nog, för vem vet det på redaktionen!!?? Hallå! jag önskar jag hade ett bra svar på den frågan..

Berit: Billig tandvård: Man får vad man betalar för – så sant som det är sagt! Det är väl bra att våra politiker har öppnat upp för denna fantastiska marknad, d.v.s. billig utländsk arbetskraft?! Spökjournalistik: Något för den fantastiska DO: Jag hade kännt mig synnerligen kränkt över påståendet att mitt barn var ett spöke – begär skadestånd av TV4+ genom den fantastiska K. Linna. Tipsa kvinnan som blev uppringd av TV4.!.

Kristina Hedberg: Okej. Härmed framfört.

Birgitta Anar: Kommer ni att ta upp i något program om medier som lurar pengar av folk? i såfall har jag en del att berätta om det. är själv utsatt. men önskar att fler inte går i den fällan.

Karin Mattisson: mejla mig gärna om saken, gå in på svt.se/granskning och ge tips! Tack

nina: Tack till er granskning-att ni visar våras vanliga kallas fattiga svenska--verkliga liv.

Kristina Hedberg: Tack själv för att du tittade!

Rikard: Hur kan jag kolla om min tandläkare är anmäld för felbehandling?

Kristina Hedberg: Kontakta Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd och fråga. Det är offentliga uppgifter.

Garvarn: Kommer Uppdraga Granskning att följa upp spökinslaget med granskningar av medierna, till exempel Terry Evans?

Karin Mattisson: hej, vi granskade ju inte medierna här utan utgick från upplevelsen av hur mamman kände det här. Finns kanske en värld att granska?

PerHbg: Är det inte ganska uppenbart att om man går till en tandläkare som ”har provision” på dina tänder (eller är sin egen privata klinik) så kommer han att ”hitta fler fel” än en anställd tandläkare (folktandvården) som har fast lön?

Kristina Hedberg: Så kan det kanske vara. Men en ”egen” tandläkare måste ju så klart också vara rädd om sitt rykte för att få kunder, och överleva, så det där sambandet är nog inte helt glasklart.

Carl Björklund: Vilka offentliga register använder sig TV4 av för att lokalisera familjerna som förlorat en anhörig? Jag har diskuterat detta med vänner tidigare då min familj blivit kontaktad av försäljare med olika typer av relax-erbjudande, spa mm, en tid efter att min bror gått bort. Tack för att ni lyfter en viktig fråga.

Karin Mattisson: Deras eget svar var de gick på de offentliga register som finns via, tex skatteverket etc men framför allt död-boken, och landsarkiv har en del uppgifter om avlidna.

Carl Björklund: Vilka offentliga register använder sig TV4 av för att lokalisera familjerna som förlorat en anhörig? Jag har diskuterat detta med vänner tidigare då min familj blivit kontaktad av försäljare med olika typer av relax-erbjudande, spa mm, en tid efter att min bror gått bort. Tack för att ni lyfter en viktig fråga.

Karin Mattisson: Deras eget svar var de gick på de offentliga register som finns via, tex skatteverket etc men framför allt död-boken, och landsarkiv har en del uppgifter om avlidna.

Lyssnare: Ang tänderna är det numera bevisat att dåliga tänder kan leda till andra sjukdomar i kroppen bl a till hjärtproblem, varför talas det så lite om detta att hela kroppen hänger ihop, bättre tandhälsa skulle således minska kostnaderna för annan vård

Kristina Hedberg: Dett har jag också hört. Mycket intressant.

Micke: Vill bara säga tack för ännu ett angeläget och engagerat program. Uppdrag granskning behövs och jag måste säga att Karin Mattisson är en sällsynt begåvad reporter och programledare som både behärskar att ge obehagliga frågor en välbehövlig spets mot dom som förtjänar det och en ärlig empati till dom som behöver det. Fler sådana reportrar behövs på SVT. Keep up the good work, Karin!!! //Micke

Karin Mattisson: Vilket fint mail för egot, tar med det bara därför och tackar så oerhört ödmjukt!

Bo Sidbrant: Varför är myndighetspersoner så bekväma och konflikträdda? Man blir lätt förtvivlad när man ser killen på socialstyrelsen. Tänk att få säga till honom – ”sätt fart, gör ditt jobb och ta legitimationen nu”

Kristina Hedberg: hmmm. Jag tyckte nog inte att just han var så konflikträdd. Han erkände ju brister och tog diskussionen.

Magnus: Förstår inte varför man inte får ringa till en människa som har sorg? Det är absurt! Är känslor farliga? Knappast – tvärtom! Människors lättkränkthet hålller på att bli en folkrörelse större än golf!

Karin Mattisson: Golf! Jag tycker inte att det handlar om att vara lättkränkt när man får ett sånt samtal efter att ha förlorat ett barn. Nä, där håller jag inte med.

moderator: Nu stänger chatten! Tack för att ni var med. Fortsätt gärna diskutera på svt.se/granskning God natt Axel Gordh Humlesjö – Moderator

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.