Julia hotades efter att skrivit ett inlägg på H&M:s facebooksida. Foto: SVT

Hotades att stenas och våldtas

Uppdaterad
Publicerad

Det handlade om ett tryck på en tröja. Hennes & Mauritz marknadsför en tröja med en bild av den världsberömda raparen Tupac Shakur. En musiker, som sköts till döds 1996, med miljoner fans som dyrkar hans musik. Men han var också dömd för sexualbrott i USA.

21-åriga Julia ville veta hur klädjätten tänkte när de tryckte upp tröjan och skrev ett – som hon uppfattade det – ofarligt inlägg på deras Facebook-sida:

UG – Näthat

”Hej HM. Igår spatserade jag in på HM och upptäckte att ni har tryckt en tröja med motivet av en dömd våldtäktsman och marknadsför det som nåt coolt. Hade en T-shirt av Hagamannen varit lika okej?”

Tråden exploderade snabbt av inlägg. Men den debatt som Julia ville ha uteblev helt. Istället fylldes sidan av hatiska kommentarer – mot Julia.

– Jag trodde att folk säkert skulle bli arga och att jag skulle behöva förklara hur jag tänker, och argumentera för min sak. Jag trodde även att jag skulle få mer stöd, att det var fler människor där ute som tänkte så här. Och jag trodde också att H&M skulle komma med ett vettigare svar än vad de gjorde, säger Julia till Uppdrag granskning.

Det skrivs 2800 inlägg och det är Julia som är måltavlan.

”Äckel, ta självmord”. ”Snälla skjut dig själv”. ”Käften, jag hoppas du blir våldtagen”. Människor vill slå och kränka Julia, spotta henne i ansiktet och de uppmanar henne att ta livet av sig.

Hon ska våldtas, stenas, hängas och dränkas.

En person tycker att det skjuts för lite människor i Sverige och ett tag ligger Julias adress ute helt öppet i tråden.

– Sen när jag skulle gå hem, och det var mörkt ute. Då var jag nästan lite rädd för det var ju så många som hade hotat med saker de skulle göra med mig. Så då fick min sambo komma och möta mig för jag ville inte gå själv, säger Julia.

Vid ett enda tillfälle är Hennes & Mauritz inne och uppmanar dem som skriver att använda ett vårdat språk. H&M skriver då att de kommer att ta bort alla kommentarer som är onödigt otrevliga eller innehåller svordomar.

Men det gjordes aldrig.

Vad tänker du om att HM låter det här stå på sin Facebook-sida som riktar sig mot dig?

– Det är för jävligt. Det är nog det värsta. Jag kan skita i vad folk skriver, men att ett sånt företag bara skiter i en. Det är ju vuxna människor. Man blir besviken. Ja. Usch, säger Julia.

När Uppdrag granskning träffar Hennes & Mauritz säger de att de raderat tusentals kommentarer. Men mängder av kränkningar och hot fick stå kvar i minst en månad.

”Vill du bli förnedrad, för jag pissar dig jättegärna i ansiktet.” Den tyckte ni var lämplig att stå kvar?

– Den har vi nog tagit bort nu, säger Miriam Tappert, globalt ansvarig för sociala medier på Hennes & Mauritz.

Ok. ”Käften äckel, hoppas du blir våldtagen”. Den fick också stå kvar?

– Den har vi nog också tagit bort. Alla sådana typer av kränkningar, de har vi tagit bort.

”Nu tänker jag våldta dig och be H&M trycka en tröja med mitt ansikte på”.

– Det är fruktansvärt, jag håller med.

Du säger ju att ni tagit bort dem, men de här har ju vi ändå hittat över en månad efter att de skrevs?

– Vi har gått in nu i efterhand och rensat bort alla kommentarer vi tycker är olämpliga. Vi skulle naturligtvis ha gjort det här mycket mycket snabbare. Det är inte OK att det här får leva kvar. Det var ett sånt stort flöde som kom in på en gång, det var tusentals kommentarer som inte vi hade möjlighet att hantera, säger Miriam Tappert.

Men flödet tar ju stopp efter ett par dagar, redan då kan ni ju gå in och rensa bort allt, varför gjorde ni inte det?

– Återigen, vi skulle gjort det mycket snabbare, och det är vi verkligen ledsna över att vi inte gjorde.

Ni är ledsna över att ni inte gjorde det, men hur kommer det sig att ni inte gjorde det då?

– Ja, det enda vi kan säga är att vi är otroligt ledsna över att de här hatiska inläggen fick ligga kvar, säger Miriam Tappert.

Julia har polisanmält hoten. Ärendet lades först ner men polisen har nu tagit upp det för ny utredning.

Reporter: Nicke Nordmark och Hasse Johansson

Text: Magnus Johansson

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – Näthat

Mer i ämnet