”Vi har slösat”

Publicerad
Uppdrag granskning ·

Läs manuset till reportaget “Vi har slösat” och ta del av delar av det källmaterial som samlades in. I spalten ”relaterat” till vänster finns materialet samlat i en lista. Reporter är Valeria Helander och producent är Sophia Djiobaridis.

R: Hej, Valeria heter jag. Jag kommer från SVT Uppdrag granskning. Och jag har ett kvitto här. Abacus, vad är det?

XX: Abacus. Det är en klädaffär.

UG – ”Vi har slösat”

Programledare: Uppdrag granskning ikväll. Arlaledningens lyxliv på böndernas bekostnad.

Jonas Karlsson, f.d. mjölkbonde

JK: Det verkar som att vem som än kommer upp där, på den nivån, så börjar det på det här viset.

R: Vad är det ni säljer här, är det golfkläder eller?

X: Ja

R: Säljer ni någonting annat än golfgrejer här?

X: Nej. Det är golfgrejer.

Programledare: Mjölkjätten Arla fick stora rubriker i höstas när man bestämt sig för att lägga korten på bordet . Arlas VD berättar i en artikel om hur chefer slösat med företagets pengar på golf, middag och dyr representation. Men om det inte hade varit för reportaget ni nu kommer få se ikväll, hade nog vare sig allmänheten eller de hårt pressade mjölkbönderna, fått reda på hur det egentligen gått till på högsta ort inom Arla. För vi har tagit del av interna dokument, som innehåller uppgifter om betydligt värre saker, än ett pengaslöseri.

Arla har fler mjölkbönder knutna till sig än något annat mejeri i Sverige. Devisen är att om du köper deras produkter, så stödjer du mjölkbönderna. För det är bönderna som äger kooperativet Arla.    

Men det är hårda tider för Arlas ägare. Företaget försöker lugna bönderna med löften om att man i alla fall har ett fast grepp om kostnaderna.  

Anonym röst:

Vi ser hela tiden över kostnader

…om inte Arla hela tiden haft stenhård kontroll på kostnaderna…

Ur intern informationsfilm, augusti 2015

Peder Tuborgh, Koncernchef Arla Foods 

PT: Its both structural changes in the company. But it´s also lean managment and all kinds of other measures. Less travelling, less projects, theres not one coin thats not investigated here.

”Varje krona har granskats”, enligt koncernchefen. Men vi har fått tag på interna dokument, som visar att det inte stämmer. 

Det är fakturor som visar hur Arlas anställda har använt sina företagskort och även andra kostnader som företaget har haft. Det handlar om tusentals poster från 2014, ett av de värsta krisåren för svenska mjölkbönder. Och på fakturorna märks det inte att det är hårda tider i mjölkbranschen.    

Man ger bort guldklockor och presentkort på smyckesaffär för över en halv miljon och även .  

Representation hålls på flotta innekrogar med stjärnor i Guide Michelen som Mathias Dahlgren, Frantzén och Oaxen.

Och när det kommer till konferenser och teambuilding, så ser det inte ut att sparas på någonting.   

Som exempelvis här, på racerbanan i Sturup där man i samband med en konferens på Ystad Saltsjöbaden, haft körutbildning med bland annat slalomkörning, för drygt 50 personer.   

Men man har också passat på att åka racerbil med racerförare några varv runt banan, så kallad high-speed körning.   

Allt som allt kostade det

På Kulla gård i Vimmerby träffar vi Johanna och Jonas Karlsson. Vi har bett att få komma hit och visa lite av de kostnaderna vi har hittat. 

Jonas och Johanna tog över den gamla mjölkgården för åtta år sedan och satsade fullt ut på mjölkproduktionen. Men efter sju år och ett allt för tufft 2014 med många sänkningar av mjölkpriset, tvingades dom att ge upp, sälja mjölkkorna och säga upp medlemskapet i Arla. Och istället för mjölkkor är det nu köttdjur man satsar på.   

Jonas Karlsson, f.d. mjölkbonde  

Jonas Karlsson: Arla sa att de tyckte det var tråkigt att vi gick i de tankarna. I övrigt så har det väl mest varit ett konstaterande, att ja det är så det är.  

Det var deras eget beslut, och de vill absolut inte se sig som offer för omständigheterna. Men faktum kvarstår, att fyra till fem svenska mjölkbönder per vecka hamnar i Jonas och Johanna situation. Man tvingas ge upp, eller sadla om till något annat.   

Jonas Karlsson och Johanna Karlsson, fd mjölkbönder  

Jonas Karlsson: De två kvarvarande gårdarna i Pelarne socken har ju slutat nu i höst.  

Johanna Karlsson: Så här i Pelarne är det ingen kvar utan nu är det slut sen så finns det längre bort men inte i det närmsta här.    

När jag går igenom fakturorna, är det en som får mig att haja till. . Och det är namnet på resenären som väcker mitt intresse. För det ser ut som att det är VDns fru som fått resa till Paris på Arlaböndernas bekostnad.   

Jag får tag på VDn som är på semester i Spanien, och frågar om detta stämmer.    

Henri de Sauvage Nolting, VD Arla Sverige 

HS: Ja, för att det var jobbrelaterat. Så det var flygbiljett var en kostnad för min fru. Jag sitter i styrelsen med DLF. Och det var vi, var att bjuda med alla, vad heter det, alla fruar och man, både man och fru, för en studieresa för fyra dagar till Paris.   

Men att respektive skulle följa med på den där resan till Paris, fick var och en bestämma själv, enligt arrangören, dagligvaruleverantörers branschorganisation DLF.  

Jörgen Friman VD DLF  

JF: Eftersom det var fredag till lördag så de som ville bekosta det själva och ta med sig respektive har varit välkomna att göra det.   

R: Mmm. Ok. Så det är ingenting som är uttalat från er sida att ni ser gärna att respektive följer med?   

JF: Det är upp till var och en att ta dom besluten och som sagt var, alla har inte med sig respektive.     

Henri de Sauvage Nolting, VD Arla Sverige 

R: Jag förstår ju att du måste åka, men jag tänker vad får bönderna ut av att din fru åker dit på deras bekostnad?  

HS: Ja kanske är det för att jag inte får någon betalning för den uppgift jag har i DLF. Men du jag gärna, jag kan gärna berättar mer om det, men kanske mer rimligt när jag är tillbaka.

R: Då hörs vi då.

HS: Ok.

Men när jag återigen kontaktar Arlas VD tar han inte längre emot mina samtal.   

Och det är inte bara Paris-resan jag har frågor om. Det är många märkliga inköp på företagskorten, där jag inte kan se någon som helst koppling till Arlas verksamhet, det ser snarare ut som att tjänstemän och chefer använt korten till privata inköp.   

Christer Stenström, regional försäljningschef Västra Götaland

R: Jag undrade över några kostnader där. Till exempel en på Delsjö golfklubb, jag undrar vad det var du gjorde där för Arlas räkning?    

CS: Delsjös golfklubb?    

R: Ja. I Göteborg. 

CS: ja

R: I...

CS: Ohörbart

R: Du vet inte det?   

CS: Nej, jag kan inte svara på det på rak arm. Jag får kolla så får jag återkomma.   

R: Jag undrar även över

CS: Yes. Återkommer

R: Brukar ni köpa kläder på era företagskort?   

CS: Jag återkommer.   

Men han återkommer inte. Och en annan av Arlas anställda utmärker sig, en tjänsteman, som har fått förtroende att ha företagskort då han delvis arbetat utomlands. Hos honom hittar vi vad som ser ut som i princip varje månad. Till exempel så köper han sportkanaler och gör inköp på Hugo Boss. Han handlar i mataffärer och på Systembolaget där han bor, och han handlar för flera tusen på Globen på helgerna.

R: Valeria Helander, SVT Uppdrag granskning.  

XX: Hej.   

R: Jo det är så att jag har information här om olika kostnader som Arla Sverige har haft under en tidsperiod, bland annat företagskort. Jag skulle vilja prata med dig om lite kostnader som du har haft som jag inte kan klura ut vad det är. Bland annat då Globen finns det en del kostnader på i Stockholm, kan du komma ihåg vad det var som du gjorde där för Arlas räkning?   

XX: Nej det kan jag inte.  

R: Du kan inte det?   

XX: Nej.   

R: Sen har jag en del kostnader i en, i matbutiker där du ju bor.   

XX: Ok.   

R: Jag undrar hur det kommer sig att de har hamnat på företagskortet?  

XX: Jag har inte tid att prata med dig just nu tyvärr.   

R: Nej ok. Men jag behöver faktiskt ha svar på de här jag förstår liksom inte riktigt hur, vad det här har med Arla att göra.  

XX: Nej men jag kan inte prata med dig just nu, tyvärr. Hej då. 

Det är svårt att se vad golfbutiker, klädaffärer och sportkanaler har med Arla att göra.  

Men ju mer vi ringer runt, desto färre svar får vi.   

Anonym telefonare 1

XX: Kontakta presstjänst så får du den informationen du vill ha om vilka som… ja de har alla uppgifter som jag har också.

R: Så du vill helt enkelt inte prata med mig? Det är det det handlar om?   

XX: Jag vill inte prata med dig nej. Korrekt.  

Vi får inte ens svar på vem de här 49 presentkorten på Systembolaget var ämnade för.   

Anonym telefonare 2

XX: Jag får be dig ringa våran pressjour, jag kan tyvärr inte svara på några frågor.  

R: Pressjouren svarar inte. 

XX: Tack o hej  

R: på det här utan  

XX: tack o hej  

Vi har vid det här laget varit i kontakt med presstjänsten i flera veckor, men inte heller där får vi några svar. Istället får vi beskedet att Arla startat en egen utredning för att reda ut hur det kommer sig att vi har fått dessa uppgifter.

Till slut får vi en tid för intervju med Vd:n, förutsatt att Arla får våra frågor i förväg.  

Och tio timmar efter vi skickat över frågorna händer det här.

Arlas VD går ut i en debattartikel i Dagens industri där han erkänner att Arla har använt mjölkböndernas pengar på ett oansvarigt sätt, så som till golf, middagar och dyr representation.  

Henri de Sauvage Nolting, VD Arla Sverige 

HS: I’m Henri

SD: Sophia, hej

HS: Hej Sophia.

HS: Yes, shall we sit here?

R: När vi skickade våra frågor till er för några dagar sedan så gick du ut i Dagens industri i en debattartikel där du erkände vissa av de missförhållande som vi hade pekat på hur kommer det sig att du gjorde det?   

HS: I used the debate article to really show to our owners that we are taking action and I think we also both realized that you got our cost report plus the lot of the attachments so I felt that it was really important to talk to our owners and show that we are doing something here in Sweden on the cost side to help them in these difficult times.       

Det Henri de Sauvage syftar på är Arlas egen kostnadsutredning som han initierade i början av 2014, strax efter att han tillträtt som VD. I den uppmärksammades det att böndernas pengar har använts på felaktiga sätt.    

Man såg alltså redan då att pengar har använts till dyr och onödig representation, events och konferenser men först nu, när vi berättar vad vi vet, väljer man att gå ut med detta till sina ägare och allmänheten.  

Men det är mycket jag har frågor om, som det inte står något om i den där debattartikeln.  

Till exempel tjänstemannen, som har använt sitt företagskort till att handla på Globen på helgerna och i matbutiker och Systembolaget där han bor.   

Hos honom hittar jag vad som ser ut att vara privata inköp för tusentals kronor. Det rör sig om inköp av körkortsteori, inköp på leksaksaffärer och även en flygbiljett till London, åt en familjemedlem.   

Dessutom hittar jag på fakturan från juli månad, flera kontantuttag och ett restaurangbesök på turistorten Antalya i Turkiet.   

Henri de Sauvage Nolting, VD Arla Sverige

HS: Unacceptable yeah so we have taken care of that I know exactly what you are talking about I'm not going into details because I'm also here as the employer of people.     

R: Ja men hur har ni tagit hand om detta?   

HS: Because this was poor cost culture that we were not fast enough in addressing these things  why have we not addressed it earlier that's a good question I think it's a broader question I think it is why did Arla have such a poor cost culture I'm not going to reflect back I'm only going to reflect forward.  

Henri de Sauvage hävdar att Arla haft ett system för företagskorten där anställda har fått lov att göra privata inköp, för att sedan varje månad betala tillbaka det som varit privat. Men han medger att detta system inte fungerat.   

Henri de Sauvage Nolting, VD Arla Sverige

HS: As from the first of May 2015 we have changed that zero tolerance on private purchases but I'm also responsible for the period beforehand so we went back and we said okey all the people who have used this privately and it's a handfull of people have actually paid back all these private purchases. 

R: Så ni har sammanställt alla?

HS: So if the example you just mentioning is private purchase I don't know but then you can be rest assured that that money has come back to Arla.    

Men när vi ber att få veta vilka privata inköp tjänstemannen faktiskt har betalat tillbaka, och när – om det var före eller efter att vi börjat ställa frågor – så vill Arla inte visa någon typ av dokumentation som styrker att detta skulle ha skett.   

Men det var ju inte bara it-supporten som hade kostnader som jag undrar över. Det var ju även ett flertal klädinköp, till exempel på herrbutiken Brothers.  

Henri de Sauvage Nolting, VD Arla Sverige

HS: For the 50 and or 60 birthday people can, the manager of these people they can choose up to a certain amount of money to buy a present and it can be many things and for these occasions they have bought a  yeah, a clothing or something like that.     

R: Okej så den här kostnaden från Brothers då på för 2793 kronor det är alltså en present till någon?    

HS: I don't, I hope you excuse me, I don't know all the invoices bur there are very strict policies. I can reassure our owners that the gift we have given to people turning 50 or 60 have been all checked and are within the policy. As from the first o January we don't give gifts any more from the company when the people are turning 50 and 60.  

R: Men först säger du att det här är en present sen säger du att du inte vet vad det här är och sen säger du att ni har kontroll alltså?   

HS: Valeria you tell me, you throw in a few invoices I'm the MD of Arla you cannot expect me to know each single invoice of this company.

R: Nej det är klart.

HS: Yeah that is a bit unfair I think.

R: Ja men ni har fått information, ni har fått information om vad det är vi tänker fråga er om.  

Arla återkommer efter intervjun och säger att inköpet på Brothers var en herrkostym som man gav bort i 60-årspresent. Också  ska ha varit en 60-årspresent. Och kostnaden på Delsjö golfklubb som vi frågade om, var ett affärsmöte där man också golfade.    

Presentkorten på Systembolaget var så kallade sommarpresenter till medarbetare och både guldklockorna och banketten på Grand Hotel var gåvor till anställda som jobbar på Arla i 25 år. Arla uppger att de efter sin egen utredning ändrat gåvopolicy.

Jag ser också att det är mycket taxiåkande till och från huvudkontoret.  

Taxi verkar vara det vanliga sättet att ta sig runt i Stockholm, där huvudkontoret ligger och där många av cheferna och tjänstemännen bor. Och när jag pratar med människor som har jobbat inom Arla så bekräftar de att taxiåkande är en del av kulturen, oavsett vilken sträcka det handlar om.  

Dessutom ser jag att flera av cheferna och tjänstemännen som åker mycket taxi har en leasingbil betald av Arla.  

Till exempel en av de högsta cheferna som på mindre än ett år åkt taxi för närmare 30 000 kr bara i Stockholm.  

Monica Sander, strategisk försäljningschef  

R: Du har åkt taxi för 30 000 kr samtidigt som du har en leasingbil?   

MS: Jag ringer till presstjänsten så återkommer dom till dig. Det är bra. Hej.  

R: Fast du vet ju att dom inte gör det.

Henri de Sauvage Nolting, VD Arla Sverige 

HS: I'm the first one to agree with you that there are parts of the organisation still where we don't have achieved a cost culture that you should expect from a dairy owned company.   

R: Hon har ju åkt taxi ibland fyra gånger per dag och åkt in till stan med sin leasingbil parkerat på er bekostnad gått ut på representation och sen tagit en taxi hela vägen hem alltså varför kunde hon inte ta sin leasingbil då?   

HS: When somebody has a leased car to its availability and using so much taxi that is clearly a signal of poor cost consciousness. So when I’m talking about creating a cost culture and people really understanding that we are handling over here the money of farmers, this is a very good or let’s say poor example of what you don't expect from people.    

Jonas Karlsson och Johanna Karlsson, f.d. mjölkbönder  

Jonas Karlsson: Det verkar som att på den här nivån oavsett var man är i samhället där verkar pengarna vara en outsinlig resurs eller vad det heter.    

Johanna Karlsson: Ja det är så främmande allt det här det är ju en annan värld, vi inte kan relatera till det överhuvudtaget.

Jonas Karlsson: Vi lever ju inte riktigt på samma planet.    

Johanna Karlsson: Nej.     

Och så var det det där med fruns flygbiljett till Paris.  

Henri de Sauvage Nolting, VD Arla Sverige

HS: In 2014 DLF invited all the board members and their spouses for a board meeting in Paris. My initial judgement was that since it was work related I represent Arla over there and it was an official invitation from DLF that the cost of the ticket, because the rest was paid by DLF, that the cost of the ticket of my wife was work related so Arla bought the ticket.  

R: Fast det var ju inget krav att respektive skulle följa med på något sätt?    

HS: No but it was an official invitation from DLF for all the board members plus their spouses for a board meeting in Paris.    

R: Man fick välja om man ville ta med sig en respektive eller inte. Det var ju helt och hållet upp till varje styrelsemedlem.     

HS:  my initial judgment was that this was work related a work a lot for DLF and there was a long meeting on both the Friday and Saturday morning but you made me realize after you called me that this could be misinterpreted by people and that is something I don't like so then I decided to pay this myself.

R: Det här med att det här är arbetsrelaterat du får ju en VD lön som är ungefär en halv miljon kronor i månaden tycker du inte att du hade kunnat betala själv för din frus Paris resa?    

HS: I totally agree that my salary is very is very high it's a lot of a lot of money that is something i did not decide myself that was actually Arla who offered that to me in order to come to Arla so I think that is a different question.    

R: Du pratar om kostnadskultur och samtidigt så tycker du att det är fullt rimligt att Arlas bönder ska stå för din frus Paris resa och du betala inte tillbaka förrän jag ringer och påpekar detta?    

HS: So my… I just… eh… my initial judgment was that since it was all work related that it was Arla who paid for it you made me realize that this could be misunderstood I thank you for that and therefor I decided without anybody asking that it was better for me to pay this money back to Arla so reduction on my salary has been done somewhere to pay for this.  

Jonas Karlsson och Johanna Karlsson, f.d. mjölkbönder

Jonas Karlsson: Hade Arla varit en förening med 100 medlemmar

Johanna Karlsson: De hade haft lite bättre kontakt med hela företaget och sett hur

Jonas Karlsson: Då hade ägarna...

Johanna Karlsson: de på marken har det men nu är det det är för stort vi har ju det känns ju som att vi har ingenting med dem att göra över huvud taget och de känner väl att de inte har någonting med oss att göra över huvud taget. Det är mjölkbönderna som får betala med sina gårdar, de som faktiskt får ge upp dem som går till auktion.    

Samma månad som Arla meddelar sina hårt ansatta bönder att mjölkpriset återigen sänks, anordnar man ett golfevent här. En liten tävling för sammanlagt 26 personer där man golfar, äter och dricker på Arlas bekostnad. Det hela kostar drygt 116 000 kr. kan man läsa att det har köpts tävlingspaket, men ingenting om någon jobbrelaterad konferens eller liknande.  

R: Hej hej, Hej Valeria heter jag, jag kommer från SVT Uppdrag granskning och jag har ett kvitto här. 

I tävlingspaketet ingår det boende, middag, lunch och inträde på golfbanan, så kallad greenfee. Men man har även gjort inköp för flera tusen kronor på någonting som heter Abacus.   

R: Abacus vad är det?  

XX: Abacus

XX2: Det är en klädaffär  

R: Det är det här?   

XX: Jajamänsan   

R: Ok e det, vad är det ni säljer här är det golfkläder eller?

XX: Ja, det är det bland annat då.

R: Vad är det mer än golfkläder?   

XX: Nej Abacus har bara kläder och ingenting annat och mössa har dom också. 

R: Ok så om det står Abacus på ett kvitto så är det...   

XX: Då är det köpt någonting i klädesväg.  

V: Det är golfkläder

XX: Ja.

XX2: mmm

R: Det är ingenting annat där inne?

XX: Nej

XX2: Nej

R: Inget kontorsmaterial eller liknande…  

XX: Nä hä skratt   

XX2: Nej det e ingenting annat.

R: Ok men vad bra, då vet jag.

Utöver tävlingspaketet har man alltså även fått golfkläder. Och på restaurangnotan ser vi att deltagarna kunnat beställa i princip vad dom vill.   

V: Det, alltså om det står så här kan det va något annat än cigaretter?   

XX: Nej det är slaget på det här för det står likadant här så det är det. Det är cigaretter.

V: Ok  

Arla har alltså stått för golfande, vin, öl, starksprit, godis och till och med cigaretter, allt som allt till en kostnad på omkring 4500 kr per person – varför? Och till vem?   

Arlas dåvarande kundansvarige för ostgrossister, Hans Engberg, står som referens för golftävlingen så jag ringer honom för att få reda på lite mer om vad som gjordes och vilka som varit med.   

Hans Engberg, dåvarande kundansvarig ostgrossister Arla

HE: Engberg.  

R: Ja hejsan, Valeria Helander här från SVT Uppdrag granskning  

HE: Jaha hejsan. 

R: Det handlar om en golftävling där du står som referens, kommer du ihåg den?   

HE: Ja.   

R: Ja. Det var, som jag förstår det 26 personer med i den här tävlingen.  

HE: Vad är, vad vad ska du ha reda på det för?   

R: Jag vill ha reda på vad det var som pengarna användes till.  

HE: Varför ska du ha reda på det frågar jag?  

R: Varför? För att det är mitt jobb.    

HE: Nej du får… Det där lägger vi ner alltihopa. Behöver du ha information så vänd dig till informationsavdelningen på Arla i så fall.   

R: Fast de vet inte vad du har använt ditt kort till.

HE: Du. Hör du vad jag säger nu? Ring inte mig, ring dom. Tack. Hej  

R: Fast det är du som är ansvarig för dina inköp, eller hur?

Det finns också två poster  på sammanlagt 4 000 kr, som ser ut att vara dragna samma dag som golfen ägde rum. Och jag undrar om det kan finnas ett samband så jag ringer säljaren för att kolla.    

R: Om det var ett inköp som gjordes i augusti från en kortläsare, det kan jag ju se här

XX: ja

R: för en summa på 1500 och en annan på 2500…  

XX: Aaaa och det här är Arla eller hur?   

R: Hur så?   

XX: Arla, det det e Arla.  

R: Hur, hur vet du det?   

XX: Därför att Arla har ringt mig. den här killen som har ansvar, man har ju såna där golftävlingar liksom, och då med kunder. Arla hade en golftävling med kunder. Och eftersom han kände mig så fick alla byta typ några puttergrepp. Han har ringt mig om det också.   

R: Ok, ja. Det var alltså golfgrepp som han köpte av dig?   

XX: Ja, det var ett sånt där du vet företagsevent. Företagstävling.   

R: Ok  

XX: Företagsgolftävling var det. Då köpte han, då fick de köpa puttergrepp.   

Säljaren som sålde golfgreppen till deltagarna fick alltså uppfattningen att det inte bara handlar om Arlaanställda utan att även kunder till Arla har varit med vid den där golfen. Om det stämmer, ställer det saker och ting i en helt annan dager.   

För även om det kanske inte är lämpligt att bjuda sina anställda på greenfee, starksprit, cigaretter och golfutrustning och golfkläder, så får i slutändan företagen göra som dom vill, så länge dom ser till att dom anställda betalar skatt för det.  

Men om man ger den typen av gåvor till kunder, och inte i samband med en konferens eller presentation av produkter, alltså om det bara är en nöjestripp till golfbanan, med mat, alkohol och presenter så kan det bli fråga om något helt annat.   

Vad företag får och inte får ge till kunder och leverantörer är reglerat i den svenska mutlagstiftningen och på Institutet mot mutor har man bra koll på dessa regler.   

Helena Sundén, generalsekreterare Institutet mot mutor  

HS: Det viktigaste när det gäller event det är att det finns en naturlig koppling till arbetet, så är det sånt som bara rör privat umgänge, sånt som man bara tycker är trevligt utifrån ett privat perspektiv, då kan det vara tveksamt utifrån mutaspekten. Fokus i alla dom här situationerna är ju ändå på affärerna o på bästa nyttan för aktieägarna i bolagen och att alla ska kunna konkurrera på lika villkor. Det ska ju inte handla om att ett företag vinner en affär för att man har den trevligaste golftävlingen eller rallybilskörning eller vad det nu kan vara för någonting. 

Vi lyckas så småningom få tag på deltagarlistan till golftävlingen. Och när vi går igenom namnen hittar vi, förutom ett antal tjänstemän från Arla, den dåvarande inköpschefen på hotellkedjan Scandic, mellanchefer på grossistfirmorna Kobia och Menigo och kändiskockar från Stockholms innekrogar.   

Peter Johansson VD/Kock B.A.R.  

PJ: Jag var med på företagsgolf  

R: Företagsgolf ja. Och var det så att Arla stod för kostnaderna eller gjorde ditt företag det?   

PJ: Jag var inbjuden av Arla.   

R: Ja, så de var dom som stod för kostnaderna?

PJ: Ja  

R: O det var bara helt enkelt en trevlig golftävling? O inget annat om man uttrycker det så?   

PJ: Ja precis  

R: ja

Alla vi kontaktar uppger att det inte varit fråga om någon konferens eller presentationer av Arlaprodukter utan att det var golfande och umgänge som stod i centrum, något Institutet mot mutor ser som en varningsflagg.

I Näringslivskoden, en uppförandekod framtagen av Institutet mot mutor kan man läsa att det är viktigt att de företag vars anställda blir bjudna på event, känner till att eventet äger rum, och hur mycket den anställde blir bjuden på.

Helena Sundén, generalsekreterare Institutet mot mutor  

HS: Det ska vara öppet o det ska vara måttfullt. Då kommer man ju till, det ska finnas en öppenhet, det ska vara godkänt inom företaget, det ska vara öppet att man deltar, man ska se att man har en nytta av det för är det så att en specifik person blir bjuden utan att det är förankrat i företaget, utan att det är godkänt, då rör det sig om en typ av erbjudande som inte är tillåtet.   

Vi kontaktar bolagen som hade anställda med på golfen. På Menigo säger man att deltagandet hade stämts av med den anställdes chef, och de ser ingen anledning till att de själva skulle ha betalat för golfen, maten, login eller annat som Arla bjöd på.  

Men VDn på bagerigrossisten Kobia berättar tvärt om att han INTE kände till att två av företagets chefer var inbjudna till golfen. Och hade han vetat det hade han inte tillåtit dem att bli bjudna på detta, det strider mot företagets policy.  

Och även hotellkedjan Scandic hade ju en deltagare med på eventet. En inköpschef som hade hunnit bli pensionär vid själva golftävlingen, men som fortfarande arbetade när han fick inbjudan.  

Per-Erik Runvik, dåvarande inköpschef Scandic      

R: Gjorde du nåt annat än åt och bodde och spelade golf eller?   

PR: Nej  

R: Nej. Du funderade aldrig på det här, att det skulle kunna vara olämpligt att låta en leverantör bekosta ditt golfande?   

PR: Nej, nej det gjorde jag inte.   

R: Nej  

PR: Nej, nej  

R: Du känner att det e normalt?   

PR: Normalt vet jag inte om det är. Det törs jag inte säga.   

SD: Brukar du bli bjuden på golf av dina leverantörer?  

PR: Ja, en del har bjudit in tidigare, ja.   

Scandic har svarat Uppdrag granskning att de inte kände till att den dåvarande inköpschefen varit med på detta event, att det inte är förenligt med deras policy och att man ser på hans deltagande som oacceptabelt.   

Helena Sundén, generalsekreterare Institutet mot mutor  

HS: Det är också väldigt viktigt att man verkar för att man är öppen och transparant i affärsrelationerna så att inte nån på nåt sätt kan ifrågasätta, vänta nu här, skulle nån kunna vara påverkad eller inte? För det i sig är ju illa nog. Sen är det också självklart viktigt att det överensstämmer med de policys som finns. Har företagen riktlinjer för vad som gäller, så är det dom som ska följas.  

Henri de Sauvage Nolting, VD Arla Sverige  

R: Vet du att det är ditt ansvar

HS: Yes

R: …att känna till policina…

HS: Yes

R: för de andra företagen?    

HS: Why, it is my responsibility to know

R: Visste du dom då?

HS: when signing contracts with companies 

R: Nej det är ert ansvar

HS; and my own policy    

R: Nej när ni bjuder in till sådana här event att ta reda på de andra företagens policy    

HS: Valeria, it is my responsibility to know the law and it is my responsibility to make sure that we stay within the law.

Helena Sundén, generalsekreterare Institutet mot mutor 

R: Vems ansvar är det då att ta reda på vilka policys som finns?   

HS: Den inbjudande parten har ju ansvaret. Den som anordnar evenemanget ska ha koll på vem är det jag bjuder in? Och är det här förenligt utifrån det regelverk som dom parterna lever efter?   

När Arla bjuder in andra företags anställda till event så är det, enligt Institutet mot mutor, Arlas skyldighet att också känna till dessa företags policys. Hade de tagit reda på dessa hade de förmodligen sett att ett event till ett värde på i snitt 4500 kr per person är långt över den tillåtna beloppsgränsen för vad de inbjudna företagens anställda får ta emot i gåva.  

I detta belopp ingick också dom där klädinköpen i golfbutiken Abacus. Dessa, säger Arla, var priser i golftävlingen.

Henri de Sauvage Nolting, VD Arla Sverige  

HS: In this golf tournament there was prize winners and that it was money related to prize-winners getting in a first, second, third and fourth prize or the longest I don’t know exactly, but I checked it as well because I wanted to be sure that we are also staying within the legal boundaries of what is allowed within the Swedish law when you are entertaining costumers.

Helena Sundén, generalsekreterare Institutet mot mutor  

R: Har det nån betydelse att man säger att en gåva är ett pris i en tävling t.ex.?   

HS: Nej, det har ingen som helst betydelse. Det finns det också rättsfall som visar på. Och just det här att frågan är; vad är syftet med att lämna det här överhuvudtaget?  Så en muta i sig behöver inte ju inte ens betinga ett ekonomiskt värde, bara det att man blir erbjuden något som skulle kunna påverka en så är det i sig illa nog.

Vad gäller dom där golfgreppen, säger Arla att de erbjöds dom till alla deltagarna, och var värda så lite att de inte kan räknas som en otillåten gåva. Men det finns inga beloppsgränser för mutor, enligt svensk lag.  

Dessutom är alla dessa golfrundor, golfkläder, golfutrustning, flygresor, kläder och så vidare skattepliktiga förmåner, d.v.s. de anställda som får detta av Arla, måste betala skatt för det. Och det är Arlas ansvar att se till att detta sker.  

Henri de Sauvage Nolting, VD Arla Sverige  

HS: That is a private matter for them how everybody is handling their own tax return.   

R: Är det inte ditt ansvar att era anställda betalar skatt?    

HS: Yeah but not on the private skatt.   

SD: Jo, det är Arlas ansvar!

R: Jo men ni om de får presenter av er som är skattepliktiga förmåner så är det ert ansvar att de betalar skatt för det.    

GG: De har betalat skatt för det 

HS: Ok. Ok. They have paid tax on that.     

Även här ber vi om att få se något som visar att det stämmer att de chefer och tjänstemän som fått skattepliktiga förmåner, har skattat för dem, men något sådant vill Arla inte visa oss. Och då det inte gjordes någon notering om vem som tog golfgrepp eller hur många, torde det vara omöjligt för Arla att hålla koll på vem som ska skatta för vad.   

Henri de Sauvage Nolting, VD Arla Sverige  

HS: I had the same questions as you so I asked our law company Setterwalls to do an investigation of all the cases were I felt let say in doubt and so far I only heard yes Henri it is a lot of money which you can not completely explain to the farmers but you are staying outside of the danger zone

R: Kan du förstå…

HS: that is the fact I have right now.    

R: Kan du förstå att det här utifrån den fakta jag har kan du förstå att det här ser ut som en misstänk muta?   

HS: No I can understand that our farmers when they hear this kind of amounts aren't happy with the amount of money which we spending on that, that I can absolutely underline.     

R: Men det är inte det jag frågar, jag undrar kan du förstå att det här ser ut som en misstänkt muta?    

HS: But I want to come back to where the fact are I don't want to speculate.    

R: Du vill inte svara på min fråga helt enkelt. 

HS: No but I give you an answer I've had the same questions as you have I have asked my law firm to look at all this cases. I know this is not a risk we have stayed within the framework of the law within Sweden.   

Helena Sundén, generalsekreterare Institutet mot mutor  

HS: Vad är goda affärsrelationer idag kontra med för 5, 10 år sen? Just den här typen av evenemang som inte har någon naturlig koppling till arbetet, det är ju sånt som utifrån allmänna bilden i näringslivet faktiskt inte är ok.   

R: Enligt Arla då så har dom ju hållit sig inom ramarna för den svenska lagstiftningen när det kommer till detta event. Från det som jag berättat för dig, låter det som att det stämmer? 

HS: Där kommer man ju till en bedömning som åklagarna på riksenheten mot korruption får göra. Men bedömningen görs utifrån hela evenemanget, allting man har fått ifrån middag till övernattning till golfspelet och det läggs liksom ihop och därifrån gör åklagarna sin bedömning av ärendet.   

Henri de Sauvage försäkrar oss om att Arla efter sin egen kostnadsutredning har dragit in på golfevent, taxiresor, presenter och andra onödiga utgifter.

Men bara för drygt ett halvår sedan bjöd Arla 200 Ica-handlare och anställda på en trerätters bankettmiddag, under ett annat golfevenemang.   

Henri de Sauvage Nolting, VD Arla Sverige  

HS: I think what you mean is that we were sponsor one of the sponsors one of the 15 sponsors to an ICA golf tournament and this was where this is quite an important event because we have indeed a lot of ICA store owners and all these ICA store owners are customers to Arla we had a big monter I think you call it in Swedish with all the Arla products so I think that is a very effective way actually to communicate with costumers so that is an example where it was in my opinion money well spent.  

Peder Tuborgh, koncernchef Arla foods  

PT: It’s both structural changes in the company. But it’s also lean management, and all kinds of other measures. Less travelling, less projects, there’s not one coin that’s not investigated here.

Jonas Karlsson och Johanna Karlsson, f.d. mjölkbönder 

R: Vad tänker ni när ni hör detta?  

Johanna Karlsson: Ja men det känns väldigt tråkigt man förstår inte alls hur det kan få vara så att vi går på knäna och många mycket värre än går på knäna att man faktiskt inte kan hålla på alls det är det är inte rätt.    

R: Vilket av det?    

Johanna Karlsson: Att de ska ja, spendera pengar på detta viset på saker som faktiskt inte är, ja det får man väl säga vad man vill om det är nödvändigt det kanske de tycker men i det stora hela är det inte nödvändigt för, inte för mjölkbönderna i alla fall och då, ja… nä man blir ledsen. 

Johanna Karlsson: Det känns inte så solidariskt för dem att leva lyxliv med våra pengar   

Jonas Karlsson: Vårat statement det blir ju att vi producerar inte mjölk till det här låga priset därför slutar vi och går ur Arla det är ju det är ju det är ju slutsatsen.

Henri de Sauvage Nolting, VD Arla Sverige  

R: Ni bjuder på banketter, ni bjuder på lyxrestauranger, ni bjuder på allt från golfutrustning till kläder till sprit vad är det för kostkultur ni har här?    

HS: Let’s… let’s… eh? Let's keep it to the fact so we did an    

R: Det här är fakta.    

HS: We did cost investigation 2014 we found a lot of things which we have taken out, yeah? We have saved 10 million SEK yeah. A lot of the examples you are mentioning are indeed from 2014 where we started to implement. I'm happy on one end with the progress we made in 2015. But I'm not happy because we are not completely there yet so there still needs to be more work on improved policies more work on getting our people trained more work on the cost culture itself and more focus on our leaders really getting responsible.    

Uppdrag granskning har gått igenom många, men långt ifrån alla, fakturor för inköp och event som Arla Sverige har lagt pengar på under 2014. Det vi har kunnat se, förutom rent slöseri på dyr representation, taxiresor och banketter, är även att anställda låtit bönderna betala för privata inköp på företagskorten, till synes utan större kontroll eller risk för repressalier.  

Vi har kunnat se att anställda, inklusive vd, på böndernas bekostnad, fått gåvor och förmåner för privat bruk, men som de vägrar visa oss att de faktiskt skattat för. Dessutom har vi tittat närmare på ETT av Arlas många event för kunder och anställda. Ett event där varningsflagg för misstänkt muta kan resas på punkt efter punkt. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – ”Vi har slösat”

Mer i ämnet