Speditörerna skrattar åt svenska löner

Uppdaterad
Publicerad
Uppdrag granskning ·

Priskriget i åkeribranschen håller helt på att konkurrera ut de svenska lastbilschaufförerna. Utländska förare utnyttjas till låga priser och speditörer skrattar åt svenska chaufförslöner.

När experter i transportbranschen räknar ut vad en åkare med en svensk chaufför behöver ta betalt landar summan på 111 kronor per mil. Och då är ingen vinst för åkeriet inräknad.

Men när Uppdrag gransknings reporter utger sig för att representera ett nystartat åkeri och besöker några av de största speditörerna med prisförslag visar sig verkligheten ligga långt från kalkylen.

UG – åkeribranschen

NTEX, en medelstor speditör i Sverige, erbjöds körningar till priset 115 kronor per mil.

– 115!? Haha, nej det är inte aktuellt, säger en mellanchef på NTEX.

Vad kan du tänka dig då?

– Ni måste vara seriösa. 115, det är ju inte marknadsmässigt över huvudtaget.

Men vad pratar vi för pris då?

– Nja det... bulgarer, rumäner, med deras bilar då kanske vi pratar en 80 kr milen. Jag har de som kommer in från Lettland och Estland, de kör för 65 kr milen. Och ändå tappar vi mycket kunder mot de som kör billigare, säger mellanchefen på NTEX.

En svensk chaufför kostar ett åkeri ungefär 30 000 kronor i månaden. De utländska chaufförerna som Uppdrag granskning pratat med tjänar mellan 6 000 och 12 000 kronor brutto. Och då slipper åkeriet dessutom betala sociala avgifter.

Allt är korrekt och helt enligt lagen. Utländska chaufförer tjänar sina pengar i Sverige och betalar skatt i sitt hemland där de har betydligt lägre levnadsomkostnader.

Hos Schenker, som är den största speditören i Sverige, uppger man mycket låga priser när Uppdrag granskning ställer frågor i en dold inspelning.

– Vi har lågprisåkare som ligger på 7,5 euro milen ungefär. Vi har kvällsdragningar från hamnen upp till Oslo, där ligger vi på 3 400 kr för en rundtur. Det är 65 mil, säger en trafikledare på Schenker.

Var hamnar vi då?

– 52 spänn milen.

Med transportpriser så låga som 52 kronor per mil får till och med arbetskraft från de billigaste länderna i Europa svårt att tjäna pengar. Priset täcker inte ens upp kostnaderna för diesel och lastbil. Och svenska chaufförer har inte en chans att konkurrera.

– För ett år sen hade vi kanske 80 procent svenska chaufförer. Vi är kanske nere i 50 procent nu. Vi måste  pressa priserna så mycket att vi inte kommer att ha många svenska chaufförer kvar, säger en trafikledare på Schenker.

Uppdrag gransknings kartläggning visar att de utländska chaufförerna arbetar under usla förhållanden. Många bor i sina lastbilar månader i sträck och lagar mat på spritkök vid vägkanten.

– Livet är hårt, mycket hårt när man bor i en lastbil, säger en turkisk chaufför på en parkeringsplats utanför Stockholm.

Men en andra trafikledare på Schenker som Uppdrag granskning pratat med menar att de inte har några betänkligheter när det gäller att anlita utländsk arbetskraft.

– Nej vi har inga moraliska aspekter alls, säger trafikledaren.

Hos DFDS, en dansk speditionskoncern, säger man sig vilja betala max 80 kronor för en utländsk chaufför. Och att man känner till hur det ser ut på vägarna.

– Det är våra kunder som kräver en viss prisnivå. Och det är klart, hänger inte vi med där, då har vi heller inga uppdrag, säger en logistikkoordinator på DFDS.

Men moraliskt – jag snackade med en kille som stod i Jönköping, vid Eurostop, och kokade mat?

– Jag håller med dig, jag tycker själv att det är lite beklämmande när man ser att de sitter där på sin tältstol.

Uppdrag granskning har varit i kontakt med speditörerna och de uppger samtliga att det som krävs av de åkerier de anlitar är att de ska följa de lagar och regler som gäller i Sverige. Samt ha ersättning enligt de minimivillkor som gäller i de länder chauffören arbetar.

Reporter: Michael Syrén & Jorun Collin

Text: Magnus Johansson

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

UG – åkeribranschen

Mer i ämnet