Foto: TT

Hot från al-Qaida bakom nya flygförbudet mot elektronik

Uppdaterad
Publicerad
Nya metoder att gömma bomber i elektronik ligger bakom de nya teknikförbudet på flygningar från utvalda länder, uppger amerikanska CNN.
Enligt källor till den amerikanska underrättelsetjänsten ska en terrorgrupp kopplad till al-Qaida ha utvecklat nya metoder för att kamouflera bomber.

USA och Storbritannien har redan infört förbuden för elektronik för vissa flygbolag. Nu överväger Kanada och Frankrike att också införa nya flygregler.

Det är den amerikanska underrättelsetjänsten som under de senaste veckorna fått information om att en terroristgrupp, kopplad till terrornätverket al-Qaida, förfinat tekniker för att gömma sprängämnen i batteridelar och annan elektronisk apparatur.

Det ska enligt källor inom den amerikanska regeringen vara de uppgifterna som ligger till grund för förbudet, rapporterar CNN.

– Begränsningarna vidtas på grund av underrättelseinformation som vi analyserat, och vi tror att det är rätt sak att göra, och de rätta ställena att göra det på, för att garantera säkerheten för resenärerna, säger en högt uppsatt amerikansk tjänsteman, enligt TT.

Restriktionerna innebär att passagerare som flyger från vissa länder måste checka in all elektronik större än en mobil.

Läs mer: USA förbjuder elektronik för vissa flygbolag

Frankrike och Kanada överväger förbud

Bara timmar efter USA:s besked meddelade Storbritanniens regering att man inför samma förbud.

Enligt uppgifter från franska och kanadensiska statstjänstemän undersöker man nu underlaget för att införa förbudet också i Frankrike och Kanada, men ingen av ländernas regeringar har ännu fattat beslut, skriver nyhetsbyrån Reuters.

Det är oklart hur länge de nya flygreglerna kommer att gälla. Tyskland, Australien och New Zeeland säger att de i nuläget inte överväger att införa nya flygregler.

Experter har varnat

Flygsäkerhetsexperter har länge varnat för faran med att litiumbatterier kan fatta eld.

I februari 2016 tvingades ett somaliskt passagerarplan nödlanda efter att ett hål sprängts upp i skrovet. Det visade sig vara en bomb dold i en laptop som låg bakom explosionen. Terroristen som utlöste laddningen sögs ut genom hålet och omkom medan övriga ombord klarade sig oskadda.

I oktober 2015 dog 224 personer när att ett ryskt passagerarplan kraschade i Sinai, Egypten. Den efterföljande haveriutredningen pekar på att mindre sprängladdning orsakat kraschen.

”Säkerhetstjänsten vet något vi inte vet”

Enligt en talesperson inom den amerikanska flygbranschen, som i sin tur återger en källa inom säkerhetstjänsten, är beslutet välgrundat och inte bara uttryck för ett ”politiskt utspel”, uppger CNN.

Samtidigt finns det från flygbolagen en hel del frågetecken kring förbudet:
Om hotet utmålas som akut – varför ger USA:s inrikes-säkerhetsdepartement flygbolagen 96 timmars frist för justera sina rutiner, istället för att införa förbudet omedelbart?

Förbudet slår mot vissa selektivt utvalda flygningar från specifika länder och flygplatser.

– Det verkar som om inrikes-säkerhetsdepartementet analyserar säkerhetsdata som den breda allmänheten inte har tillgång till, säger Michael Daniel, senior tjänsteman inom den amerikanska flygsektorn, enligt CNN.

Teknikförbudet

Visa

De flygplatser som drabbas av teknikförbudet är:

Cairo International (CAI) – Kairo, Egypten

Dubai International (DXB) – Dubai, Förenade Arabemiraten

Abu Dhabi International (AUH) – Abu Dhabi, Förenade Arabemiraten

Ataturk International (IST) – Istanbul, Turkiet

Hamad International (DOH) – Doha, Qatar

Queen Alia International (AMM) – Amman, Jordanien

Kuwait International (KWI) – Kuwait

Mohammed V International (CAS) – Casablanca, Marocko

King Abddulaziz International (JED) – Jeddah, Saudiarabien

King Khalid International (RUH) – Riyadh, Saudiarabien

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer