Experten om flygplatsköer: Svårt att få ersättning

Uppdaterad
Publicerad

Ett hundratal SAS-resenärer missade flyget efter att ha fastnat i Arlanda-köerna på lördagen och bokades om till andra avgångar.

Resenärer som missar flyget på grund av den här typen av problem kan inte räkna med ersättning på försäkringen enligt experten Anna-Karin Baltzari Danfors.

Den som fastnar i kö till incheckning och säkerhetskontrollen och missar flyget kan inte räkna med ersättning på försäkringen för sina omkostnader. Det förklarar Anna-Karin Baltzari Danfors, chef för Konsumenternas försäkringsbyrå, som ger vägledning till konsumenter. 

– Reseskyddet du har i hemförsäkringen täcker inte den här typen av problem. Jag råder konsumenter att i första hand lita på flygbolagets goda vilja och försöka få till en ombokning. I andra hand framställa krav både till flygbolaget och flygplatsen.

Coronapandemin

Ställs krav på fler dokument

Numera krävs ofta vaccinationsbevis och covidtest för att bli insläppt i ett land. En del länder, som till exempel Thailand, kräver även intyg som visar att reseförsäkringen täcker vårdkostnader upp till ett visst belopp. De hårdare kraven på dokumentation, liksom ett ökat antal resenärer har bidragit till helgens köer på Arlanda. 

“I går var en av årets mest intensiva resdagar på Arlanda vilket sammanföll med ökade nya krav nya på dokumentation”, säger Freja Annamatz, presschef på SAS i en skriftlig kommentar.

Krävs helt ombokningsbar biljett

Köerna gjorde att runt 100 SAS-passagerare inte hann med sina flyg. 

“Dessa passagerare har bokats om utan extra kostnad. Generellt gäller dock att ombokningen sker utifrån biljettreglerna, det vill säga om du inte har en helt ombokningsbar biljett så behöver du betala själv för den nya biljetten eller mellanskillnaden”, säger Freja Annamatz. 

Flygplatsbolaget Swedavia hänvisar resenärer som missar flyget på grund av köer till respektive flygbolag.

Missade flyget efter tre timmar i kö

Det har varit köer på Arlanda även på söndagen. En SAS-resenär berättar för SVT att han efter tre timmars köande till incheckningen fick reda på att han inte skulle hinna med sitt flyg till Malta, och bokades i stället om till ett flyg med två mellanlandningar.

– Jag har rest en del under pandemin och varit på olika flygplatser men har aldrig varit med om maken till kaos. Personalen på plats kämpar på, men de var för få och överlag kändes de inte alls förberedda med rutiner för att kolla till exempel covidpass, berättar han.

Enligt Swedavia var köerna kortare på Arlanda på söndagen än lördagen, på grund av mer utspridd trafik.

Hör Anna-Karin Baltzari Danfors i klippet ovan om vad som gäller för den som fastnar i köer på flygplatsen. 

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Coronapandemin

Mer i ämnet