Allt färre bilister väljer idag den blåa pumpen när de ska tanka sina bilar. Foto: TT

9 av 10 etanolbilar tankas med bensin

Uppdaterad
Publicerad

I Sverige finns 228.000 bilar som kan köras på etanol (E85) eller bensin. Men nio av tio av dem tankades med bensin senaste halvåret. Miljömålsberedningens ordförande Anders Wijkman kallar det tragiskt och ett hot mot klimatstrategin. 

För tio år sedan sköt försäljningen av etanolbilar i höjden. Politikerna lockade med miljöbilspremie, lägre fordonsskatt, slopad trängselskatt och låg skatt på bränslet. Det lönade sig att tanka etanol, trots att motorerna blir lite törstigare när man kör på E85. Då tankade nära 90 procent sina etanolbilar med E 85.   

Men för fem år sen hade den andelen sjunkit till 60 procent. Fördelarna började försvinna. 2014 var andelen nere i 25 procent. Och första halvåret i år visar SVT:s genomgång att inte ens var tionde etanolbil tankades med E 85.  

– Det är tragiskt. Alla styrs inte av plånboken, men många gör det. Vi måste göra det lönsamt att göra ”rätt”, annars blir det luddigt och dåligt, säger Anders Wijkman, som är ordförande i miljömålsberedningen, en parlamentarisk grupp med sju partier som enats om huvuddragen i framtiden miljöpolitik.  

Den rödgröna regeringen fick mycket kritik när de höjde skatten på etanol mer än på bensin i vintras. Åtgärden skapade rekordstarka ekonomiska incitament att välja bensin till etanolbilarna.

Nu har skatten justerats en bit nedåt. Regeringen menar att skattehöjningar på etanol varit en anpassning till EU, som har en skeptisk inställning till bränslen som bygger på grödor. Etanol görs oftast på socker, majs, eller vete. 

Oönskade effekter

Per Kågesson är idag pensionär, men har tidigare varit professor i miljösystemanalys på Kungliga Tekniska Högskolan, KTH. Kågesson var kritisk till satsningen på etanolbilar. Idag säger han att etanol kan vara ett bra bränsle, men att riktigt storskalig produktion i världen som bygger på grödor kan ge oönskade klimateffekter. 

– Om det blir mycket kan det skapa behov av nya jordbruksmarker globalt, med risker att man skövlar skogar, och dikar ut värdefulla våtmarker, säger han.

Flera nya alternativ

Men petroleum- och biodrivmedelbolagens organisation SPBI tycker inte det argumentet håller i Europa idag. Man poängterar att etanol är världens viktigaste biodrivmedel, och kommer vara det länge till, och att alla förnybara alternativ behövs om vi skall klara klimatet. 

– Dagens etanol har bra klimatprestanda. Vi har obrukad åkermark i Sverige och Europa. Då är det bättre att odla råvara till biodrivmedel som kan ersätta olja som vi idag importerar mest från Ryssland, säger vd Ulf Svahn.  

Dagens bilister har flera olika alternativ att välja mellan om man vill bidra till att minska utsläppen. Men SVT:s siffror visar att all miljönytta av dagens cirka 100.000 bilar som går på el, gas eller som hybrider äts upp av att etanolbilarna inte längre tankas med etanol. 

– Ja den beräkningen stämmer. Det är naturligtvis olyckligt att skattelättnader medges för bilar som inte tankas med det drivmedel som ger den avsedda klimatnyttan, säger Noak Westerberg, drivmedelsexpert på Energimyndigheten 

Många etanolbilar fick miljöbilspremie på 10.000 kronor när de köptes. Och fortfarande är fordonsskatten väsentligt lägre på etanolbilarna. Skillnaden kan vara 600 kronor per år för en vanlig bil i golfklassen, och uppåt 2.000 kronor per år för en stor familjekombi. 

”Har fallit ihop”

Det betyder att flera hundra miljoner i subventioner pumpas ut till bilar som körs på vanlig bensin.  

Anders Wijkman är kritisk till att regeringen inte lyckats med styrmedel som bättre uppmuntrar de goda alternativen.  

–  E85 var en bra och klok satsning, men som genom skatteregler har fallit ihop, säger han. 

Miljömålsberedningen har presenterat en strategi för klimatmålen där utsläppen från personbilar skall ner med 70 procent till 2030. I deras strategi är såväl etanol, som biogas och biodiesel viktiga delar på kort och medellång sikt, innan elbilar tros kunna ta över på bred front. 

–  Regeringen måste göra detta till en huvudfråga och sätta hårt mot hårt och kräva undantag i Bryssel. Annars faller vår klimatstrategi, säger Anders Wijkman. 

Fakta: Etanol

* I den svenska bilflottan finns idag 42.000 bilar som kan köras på gas. Det ger miljövinster på 65 procent, eller mer om man tankar ren biogas.

* Det finns 42.000 elhybrider och 10.000 laddhybrider som kan minska utsläppen mellan 40 och 80 procent. Och därutöver 4.700 rena elbilar.

* Men det finns 228.000 etanolbilar som kan minska utsläppen med mellan knappt 50 och ända upp till 90 procent beroende på vilken typ av etanol.

EU

* Europeiska Unionen har tyckt att etanol ”överkompenseras” av svenska skatter.

* Sverige har både hög energiskatt och co2 skatt på alla drivmedel. Biodrivmedlen har gynnats, men skilnaderna minskat.

* Sverige har ett undantag, men bara till 2018 på etanol och 2020 på biogas att få skattegynna dessa biodrivmedel. 

* EU har krav till 2020 om minst 10 procent förnybara bränseln. (sverige har redan 14) men man tillåter bara max 7 procent från grödobaserade drivmedel. EU tillåter inte ”dubbla styrmedel”, vilket betyder att det blir svårt att både ha lägre koldioxidskatt på vissa drivmedel och en kvotplikt

KVOTPLIKT,

Eller ”reduktionsplikt” (finns bland annat i Tyskland ) En kvotplikt tvingar bensinbolagen att succesivt öka andel fossilfria bränslen man säljer. Båda system gör att biodrivmedel med extra låga utsläpp värderas högre. Miljömålsberedningen har föreslagit någon form av reduktionsplikt i Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.