Elisabeth Nilsson är en av flera anhöriga efter Estoniakatastrofen. Till höger: En livbåt flyter i den gropiga sjön i samband med räddningsaktionen med att bärga passagerare. Arkivbild. Foto: SVT/TT

Elisabet förlorade sin man i olyckan

Uppdaterad
Publicerad

Natten mot den 28 september 1994 förliste fartyget M/S Estonia på Östersjön. 852 av fartygets 989 passagerare omkom. Elisabet Nilssons make var en av dem.

Elisabet Nilsson, som förlorade sin man i olyckan är inte förvånad över den franska domstolens beslut.

– Jag har sagt hela tiden att om det händer något nytt i Frankrike är det en sensation. Det har det inte gjort, säger hon.

Estoniakatastrofen

Hon uppger att hon kommit över sorgen, men är kritisk över rättsprocessen.

– Jag kan inte riktigt smälta att det inte har gjorts en rättslig prövning förrän nu. Det har med förtroende att göra.

Vill ta reda på sanningen

Gruppens advokat, Henning Witte, säger att skadeståndet aldrig varit det viktiga, utan sanningen.

– Vi vill inte ha något skadestånd eller att någon hamnar i fängelse. Vi vill veta vad som har hänt, det är viktigt för den framtida sjösäkerheten, säger han.

Han vet ännu inte om man kommer att överklaga.

– Det beror på kostnaderna. Nu när vi har förlorat innebär det att vi måste betala en del av den andra partens kostnader och undersöka hur mycket det kostar att ta det till nästa instans. Vi måste även försöka få tag på så många av de anhöriga som möjligt, säger han.

M/S Estonia

Estonia var en bil- och passagerarfärja som byggdes på det västtyska varvet Jos L Meyer-Werft i Papenburg och sjösattes 1980. Det hade då förvärvats av finländska Rederi AB Sally, och seglade i tio år på Östersjön under namnet Viking Sally. Vid tiden för sin sjösättning var färjan den största i sitt slag i trafiken mellan Sverige och Finland med sina 15 567 bruttoton. På färjan fanns 504 passagerarhytter, 1 186 bäddar och plats för 52 lastbilar och 460 personbilar.

Färjan genomgick flera ägarbyten innan hon köptes av Nordstrom & Thulin och började gå rutten Stockholm-Tallinn i ett samarbete med estniska Estline 1993. Hon fick då namnet M/S Estonia.

Källa: NE

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Estoniakatastrofen

Mer i ämnet