– Lagstiftningen är inte anpassad till att alkohol kan serveras i andra former än som dryck. Vi ser det absolut som ett problem eftersom marknadsföringen träffar barn och unga. Teoretiskt skulle vi kunna pröva frågan utifrån reglerna om marknadsföring av alkoholdryck i alkohollagen men det finns inget ärende öppnat i dagsläget, säger Kristina Wallin, jurist vid Konsumentverket, till TT.
Glassen, som började lanseras under fjolåret, innehåller fem procent alkohol och finns i fyra ”drinksmaker”. Enligt företaget bakom den frusna cocktailen finns alkoholen med ”för smakens skull” och på hemsidan förklarar man att glassen är klassificerad som matvara och inte kräver några särskilda tillstånd. Köparen ska dock vara över 18 år och kunna legitimera sig.
Tillbaka i sortimentet
Glassen får enligt nuvarande lagstiftning säljas inom dagligvaruhandeln. Sveriges största digitala matvarubutik, mathem.se, tog under en period bort varan ur sitt sortiment men säljer nu på nytt alkoglassen till kunder som är över 18 år.
– Vi ville först kontrollera att försäljningen följde alla lagar och regler. Sedan såg vi att våra kontrollfunktioner fungerade precis som när det gäller utlämning av exempelvis folköl och receptfria läkemedel. Vi gjorde också en undersökning bland våra kunder som visade att man ville ha möjlighet att köpa produkten, säger Tomas Kull, vd för mathem.se.
– Jag ser det här som en kraftig storm i ett vattenglas. Vill någon berusa sig finns det både billigare och enklare sätt, säger Tomas Kull.
Kan omdefinieras
Folkhälsomyndigheten bedömer att produkttypen kan definieras som ett ”alkoholhaltigt preparat”.
– Vill man att de bestämmelserna som finns i alkohollagen ska tillämpas rörande servering av alkoholhaltiga drycker behöver lagstiftningen ses över. Frågan har kommunicerats med Socialdepartementet. Vi håller just nu på att se över våra föreskrifter för att se om det finns något vi kan göra, säger Carina Amréus, utredare vid Folkhälsomyndigheten.