Även i Danmark har alkoglass varit på tapeten. Foto: TT

Alkoglass fall för Konsumentverket

Uppdaterad
Publicerad

Konsumentverket har de senaste dagarna fått in flera anmälningar mot en landsomfattande reklamkampanj för glass spetsad med alkohol. Glassen räknas inte som dryck och omfattas därför inte av alkohollagen.

– Lagstiftningen är inte anpassad till att alkohol kan serveras i andra former än som dryck. Vi ser det absolut som ett problem eftersom marknadsföringen träffar barn och unga. Teoretiskt skulle vi kunna pröva frågan utifrån reglerna om marknadsföring av alkoholdryck i alkohollagen men det finns inget ärende öppnat i dagsläget, säger Kristina Wallin, jurist vid Konsumentverket, till TT.

Glassen, som började lanseras under fjolåret, innehåller fem procent alkohol och finns i fyra ”drinksmaker”. Enligt företaget bakom den frusna cocktailen finns alkoholen med ”för smakens skull” och på hemsidan förklarar man att glassen är klassificerad som matvara och inte kräver några särskilda tillstånd. Köparen ska dock vara över 18 år och kunna legitimera sig.

Tillbaka i sortimentet

Glassen får enligt nuvarande lagstiftning säljas inom dagligvaruhandeln. Sveriges största digitala matvarubutik, mathem.se, tog under en period bort varan ur sitt sortiment men säljer nu på nytt alkoglassen till kunder som är över 18 år.

– Vi ville först kontrollera att försäljningen följde alla lagar och regler. Sedan såg vi att våra kontrollfunktioner fungerade precis som när det gäller utlämning av exempelvis folköl och receptfria läkemedel. Vi gjorde också en undersökning bland våra kunder som visade att man ville ha möjlighet att köpa produkten, säger Tomas Kull, vd för mathem.se.

– Jag ser det här som en kraftig storm i ett vattenglas. Vill någon berusa sig finns det både billigare och enklare sätt, säger Tomas Kull.

Kan omdefinieras

Folkhälsomyndigheten bedömer att produkttypen kan definieras som ett ”alkoholhaltigt preparat”.

– Vill man att de bestämmelserna som finns i alkohollagen ska tillämpas rörande servering av alkoholhaltiga drycker behöver lagstiftningen ses över. Frågan har kommunicerats med Socialdepartementet. Vi håller just nu på att se över våra föreskrifter för att se om det finns något vi kan göra, säger Carina Amréus, utredare vid Folkhälsomyndigheten.

Fakta: Så säger alkohollagen

  • Alkoholhaltiga preparat får, med de begränsningar som följer av denna lag, säljas inom landet under de villkor som gäller för handel i allmänhet.
  • Alkoholhaltiga preparat får inte säljas eller lämnas ut om det finns särskild anledning att anta att varan är avsedd att användas i berusningssyfte.
  • Vid marknadsföring av alkoholdrycker till konsumenter ska särskild måttfullhet iakttas. Reklam- eller annan marknadsföringsåtgärd får inte vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av alkohol. Marknadsföring får inte rikta sig särskilt till, eller skildra, barn eller ungdomar som inte har fyllt 25 år.

Källa: Sveriges riksdag

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.