Arkivbild Foto: Scanpix

Anmälare rasar mot Telephons säljmetoder

Uppdaterad
Publicerad

Företaget Telephon har vid upprepande tillfällen anmälts till Konsumentverket. Många känner sig lurade av företagets telefonförsäljare, visar breven till Konsumentverket.

Flera av de drabbade har trott att det har haft en konversation med sin egen telefonoperatör,  men de har egentligen pratat med en försäljare som jobbar för en helt annan operatör – Telephon Sverige AB.

En upprörd make har valt att göra en anmälan till Konsumentverket: ”Min hustru på 80 år fick ett samtal som hon uppfattade var ifrån Telia”.

En äldre dam nämner också detta i sin anmälan: ”Jag fick uppfattningen om att försäljaren ringde från Telia och erbjöd mig en billigare telefoni”.

I Västra Götaland har en kvinna valt att anmäla företaget eftersom hon menar att Telephon har lurat hennes morbror.

”De har spelat in ett vilseledande samtal och lurat min morbror, en äldre man, in i ett abonnemang som han inte har tackat ja till”.

”Jag fick ett iskallt bemötande”

En 82-årig kvinna från Värmland har gett en detaljerad beskrivning av vad som hände när telefonförsäljaren ringde.

”Jag blev uppringd av en försäljare som beskrev att mitt abonnemang eller telefonbolag som jag hade skulle på nåt vis upphöra så det var tvunget att teckna ett nytt”.

Hon känner också att allting gick väldigt snabbt.

”Allt gick så fort när försäljaren ringde så jag fattar inte än hur detta gick till”.

När hon senare valde att ringa upp företaget fick hon ett ”iskallt bemötande”.

”Jag skulle betala mina räkningar sa de. Vad tjänar ni på mig om jag får en hjärtinfarkt och dör sa jag.”

”Jag hör lite dåligt”

Även en äldre kvinna från Småland beskriver att försäljarna är otydliga och att det gått så fort att man har missat samtalets innerbörd:

”Han pratade väldigt fort och jag hör lite dåligt”.

En man från Mjölby som gjorde en anmälan till Konsumentverket efter att hans 81-åriga dementa mamma blivit uppringd förklarar i sin anmälan

”Jag påtalade muntligt på telefon det orimliga sättet att sälja abonnemang till min gamla dementa mamma som inte ens klarar av sina vardagssysslor själv.”

Uppgav att det var fel på telefonerna

I Borlänge skriver en av anmälarna så här:

”Mannen uppgav att det var fel på ett flertal telefoner i området och lyckades efter övertalning få abonnenten att läsa upp sitt och makens telefonnummer för att byta teleoperatör.”

Det finns även fler exempel på denna försäljningsteknik.

En man från Piteå beskriver vad han känner efter att han har haft kontakt med Telephon.

”Jag anser det som min medborgliga plikt att försöka se till så att några flera personer – ej blir drabbade av samma sak /.../ Jag kan inte med ord beskriva den vrede jag känner över Ert agerande”.

SVT fortsätter bevakningen av Telephons metoder, och startar nu också en stor granskning av försäljarbranschen tillsammans med publiken. Hjälp oss att kartlägga säljarnas metoder här.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

SVT granskar försäljningsmetoder

Mer i ämnet