Antalet flyttstädtvister har ökat kraftigt

Uppdaterad
Publicerad

Hyresvärden har underhållsansvaret för lägenheten och hyresgästen har vårdplikt. Vid flytt gäller att lägenheten ska lämnas mycket välstädad och åtgärdad vad gäller det som inte räknas som normalt slitage.

Men tvisterna om flyttstädningen har enligt Hyresgästföreningen ökat kraftigt de senaste tio åren.

– Det är svårt att veta vad det beror på. Kanske städar de yngre generationerna sämre än de äldre och kanske har de yngre en annan bedömning av vad som är välstädat. Man kan också spekulera i att all reklam där det verkar som att man bara behöver svepa lite med rengöringsmedel för att det ska bli rent spelar in. Kanske ifrågasätter och bestrider yngre generationer mer idag, säger Jan Erixon vd på det kommunala bostadsbolaget Vimarhem i Vimmerby.

– Flyttstädtvister är vanliga och har blivit klart mycket vanligare de senaste tio åren. Avflyttade hyresgäster som fått en städräkning men som inte håller med värdens bedömning, ska bestrida fakturan. Det är upp till hyresvärden att bevisa att städningen eller lägenheten inte är i tillräckligt bra skick, säger Susanna Skogsberg, jurist på Hyresgästföreningen centralt.

Gemensam besiktning viktig enligt båda parter

Det finns inga lagregler om hur besiktningen ska gå till. Den sker ibland med båda parter och ibland med enbart värden närvarande, enligt både hyresgästföreningen och fastighetsägarna. Båda organisationerna samt allmännyttans branschorganisation Sabo råder dock hyresgäster och hyresvärdar att komma överens om en gemensam besiktning efter städningen när lägenheten är tom.

– Besiktningar är en resursfråga och hur de sker varierar stort. Men vi tycker det är absolut lämpligt att värden och den avflyttande gör en gemensam slutbesiktning. Det är ett viktigt verktyg för båda parter, säger Sven von Randow jurist på Sabo och utbildare i frågor om besiktningar av flyttstädning.

– Som hyresgäst bör man se till att få avflyttningsbesiktning innan man lämnar nycklarna men man kan inte kräva att få det. Ofta görs besiktningen efteråt eller så blir den kommande hyresgästens klagomål avgörande för hur värden ser på städningen, säger Susanna Skogsberg jurist på Hyresgästföreningen.

Saftig räkning kan komma efter två år

Att som hyresgäst få en städfaktura flera månader efter avflytten är inte helt ovanligt. Enligt Hyresgästföreningen kan en sådan komma upp till två år efter att man flyttat. Det finns inget som säger att hyresvärdar som underkänner flyttstädningar måste ge hyresgästen en andra chans att städa efter avflytt.

– Att städa eller återställa lägenheten har hyresgästen endast rätt att göra under hyrestiden. Förutom för att det inte är tillräckligt bra städat kan hyresvärden kräva ersättning för vad det kostar att få i ordning det som bedöms som onormalt slitage. Det kan vara t ex skador till följd av rökning eller fettfläckar på tapeter, säger säger Sven von Randow jurist på Sabo.

– Det är inte kul att få en saftig räkning i efterhand. Vi råder hyresgäster att kontakta värden för att se till att få en gemensam avflyttningsbesiktning innan man lämnar nycklarna även om man kan inte kräva att få det. Bra kan även vara att filma och fotografera lägenheten både vid inflyttning och utflyttning, säger Susanna Skogsberg jurist på Hyresgästföreningen.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.