Kampanjen där Therese Lindgrens ansikte syntes på Natalie Erikssons kropp tillsammans med texten ”hade hon blivit en mäktig influencer?” väckte starka reaktioner i höstas. Foto: TT/Privat.

Arbetsförmedlingen betalar skadestånd efter kritiserad kampanj

Uppdaterad
Publicerad

Arbetsförmedlingens kampanj ”Gör Plats” fick utstå massiv kritik. Nu går de med på att betala skadestånd till influencern Natalie Eriksson.
– Det är klart att jag helst skulle slippa gå igenom detta. Men att begära skadestånd var självklart för mig, säger hon till SVT Nyheter.

Kampanjen där Therese Lindgrens ansikte syntes på Natalie Erikssons kropp tillsammans med texten ”hade hon blivit en mäktig influencer?” väckte starka reaktioner i höstas.

Inte minst för Natalie själv, som varit influencer sedan hon var 14 år gammal. Hon menade att hon inte ska ha fått information om hur kampanjen skulle vinklas och kritiserade även fotograferingen.

”De gjorde allt för att förvärra min CP”, skrev hon i ett inlägg på Facebook.

Efter att ha utstått massiv kritik på sociala medier valde Arbetsförmedlingen att be om ursäkt och plocka ned den, vilket SVT Nyheter rapporterat om tidigare. Även Therese Lindgren gick ut med en ursäkt på sin Instagram.

Arbetsförmedlingen: Väldigt olyckligt

Natalie valde att begära skadestånd –  vilket Arbetsförmedlingen nu går med på att betala.

– Mitt uppdrag har varit att driva en kampanj för att få upp allmänhetens ögon för den kompetens som finns men som aldrig ens får chansen att komma på intervju på grund av sin funktionsnedsättning, säger Katarina Pettersson Brdarski, enhetschef på Arbetsförmedlingen och fortsätter:

– Uppenbarligen har det blivit en kommunikationsmiss mellan Natalie och leverantören och det är väldigt beklagligt. Eftersom hon känt sig diskriminerad, vilket är den absoluta motsatsen till det vi velat, har vi kommit överens om ersättning.

Natalie Eriksson, som har en cp-skada, var kritisk till budskapet i bilderna som hon menar sänder ut fel signaler då hon själv varit influencer sedan hon var 14 år. Foto: Privat.

”Det känns bra att de förstått sitt fel”

Natalie menar att Arbetsförmedlingen kunde ha satt modellerna i en kontext, genom att skriva in deras yrkestitel någonstans för att förhindra att osynliggöra dem.

– Arbetsförmedlingen har sagt att det aldrig varit deras avsikt att såra mig. Jag tror inte de tänkt till riktigt. Jag tror att produktionen gick lite fort.

Hon säger även att hon inte kommer att samarbeta med varken Arbetsförmedlingen eller reklambyrån som var involverad i kampanjen framöver. Valet att begära skadestånd var principiellt viktigt och grundade sig i att hon ville att de skulle tänka tilll, vilket hon tror och hoppas de gör nu.

– Det är klart att jag helst skulle slippa gå igenom detta. Men att begära skadestånd var självklart för mig. Jag är väldigt modig när det gäller mina rättigheter. Det känns bra att de förstått sitt fel.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer