Han skriver att förmedlingskontoren ”inte alltid är den självklara platsen för att möta de sökande och arbetsgivarna”. Därför ska man jobba mer flexibelt och mobilt, och möta människor till exempel över nätet.
Inga medarbetare ska sägas upp till följd av nedläggningen av kontoren.
Ger kritiker rätt
Arbetsförmedlingen har fått kritik från många håll för att den fungerar dåligt. Generaldirektör Mikael Sjöberg har sedan han tillträdde i februari fört en dialog med både medarbetare, arbetsgivare och arbetssökande för att få en bild av myndighetens brister och vad som behöver göras.
– Det är ingen slump att vi har ett lågt förtroende. Vi har inte hängt med i en normal utvecklingstakt, vi har ålderdomliga arbetssätt, vi har ålderdomliga rutiner och ålderdomliga IT-system. Så en hel del av kritiken är befogad, och många medarbetare har samma uppfattning som våra kunder och vår omvärld, säger han.
– Det här har skapat en väldig frustration bland våra medarbetare, man är inte frustrerad över att vi får kritik utan man är faktiskt frustrerad över att saker och ting inte har utvecklats på ett bra sätt.
Förnyelsearbete
Ett förnyelsearbete inleds nu som ska göra Arbetsförmedlingen till en ”effektiv och modern myndighet”. Bland annat ska kontakterna med arbetsgivarna förbättras, vilket innebär mer uppsökande verksamhet, samt att fler digitala tjänster ska lanseras och arbetsförmedlarnas administrativa börda ska minskas. Arbetsförmedlingen ska också lägga ner mer kraft på dem som som bedöms ha bättre förusättningar att få ett arbete.
– Dels är ju regeringen tydlig med att vi ska lägga ner mer prioritering på dem, men vi kan också se själva att det väldigt viktigt att ha en bra dialog initialt med de som är nyarbetslösa. Inte minst för att identifiera dem som vi tror kan bli långtidsarbetslösa, säger Sjöberg.