Foto: TT/SVT.

Arbetsförmedlingens IT-projekt skulle spara hundratals miljoner – havererade

Uppdaterad
Publicerad

Satsningen ELDA skulle digitalisera Arbetsförmedlingens pappershantering och spara 170 miljoner om året. 13.000 anställda utbildades och fem miljoner papper förbereddes. Men allt havererade. SVT Nyheter har granskat projektet där det nu tre år efter deadline blir en domstol som får avgöra vem som bär ansvaret.

På en skärmdump syns en SMS-konversation som nästan hade kunnat komma från ett sprucket kärleksförhållande.

”Hej Som du förstår så blir det inget möte i dag.”

”Hej! Varför inte? Vi är på väg till er.”

”Som vi skrev i går så har vi inget att diskutera eftersom vi inte har haft tillräckligt med underlag från er!”

”Vi ska diskutera oklarheter med mål att lösa dem!”

”Det blir inget möte i dag.”

Konversationen är en del av bevisningen i ett mål som pågått i två år i Stockholms tingsrätt. Arbetsförmedlingen har stämt IT-bolaget CGI på drygt 40 miljoner och bolaget har svarat med att stämma myndigheten på nästan lika mycket.

Allt började med ett regeringsuppdrag 2010. Arbetsförmedlingen uppmanades att digitalisera sin hantering av dokument. De gamla mapparna med papper, de arbetssökandes akter, skulle ersättas av filer på datorer.

Projektet kallades ELDA, och CGI fick uppdraget att förverkliga visionen. Regeringen hade satt en deadline till slutet av 2013 och därför skulle det nya systemet vara på plats i september samma år. ELDA bedömdes kunna spara 170 miljoner om året åt Arbetsförmedlingen.

Påverkade många anställda

Inför sjösättningen utbildades 13.000 anställda på Arbetsförmedlingen, och fem miljoner papper förbereddes för inscanning. Arbetet kom att påverka en stor del av myndighetens personal, eftersom det var komplicerat att använda akterna i den vanliga verksamheten under förberedelserna.

Men det blev ingen sjösättning i september 2013. Arbetsförmedlingen testade systemet och hittade 316 fel – varav 277 betecknades som så allvarliga att de enligt Arbetsförmedlingen hindrade ett godkännande.

Felen handlade om allt från krångel kring skapandet av mappar, till allvarliga problem med behörigheterna – som kunnat leda till direkta brott mot både lagstiftningen och regeringens direktiv. Till exempel kunde användare söka på kombinationer av namn och begrepp som ”alkoholproblem”, och på så sätt hitta information man inte hade rätt till.

Starten sköts upp och CGI försökte rätta felen, men för varje rättelse hittade Arbetsförmedlingen nya.

När det inte fanns ett system utan allvarliga fel på plats vid det sista startdatumet i mars – två månader efter regeringens ursprungliga deadline – drog Arbetsförmedlingen i nödbromsen. Man stoppade samarbetet och prövade inte ens den nya version som bolaget kom tillbaka med.

”En katastrof”

I oktober 2014 skickar Arbetsförmedlingen in en stämningsansökan mot CGI, som alltså snart svarar med en motstämning. I skriftväxlingen avslöjas hur samarbetet havererade mellan parterna. SMS-konversationen där Arbetsförmedlingen avböjer ett möte som CGI redan är på väg till, är bara ett av flera uttryck för den bottenfrusna stämningen.

Arbetsförmedlingen skriver att ”redan leveransen i januari 2014 var en katastrof och det blev tyvärr inte bättre. Agerandet /.../ har inte kännetecknats av vad som kan förväntas av en stor internationell IT-leverantör”.

Enligt myndigheten tog sig arbetet ”allt märkligare former. I stället för att öppet redovisa problem och försöka arbeta framåt gick det mesta av projektarbetet ut på att försöka lägga 'skulden' på Arbetsförmedlingen och hitta fel och brister i arbetet. Helt orealistiska tidsplaner presenterades, felaktiga uppgifter lämnades”.

Eget system

CGI menar å sin sida att myndigheten orsakade en stor del av problemen själv genom att skicka för många och felaktiga felrapporter, och att Arbetsförmedlingen i praktiken motverkade projektets genomförande. Bolaget tycker att man uppfyllt sina åtaganden och att Arbetsförmedlingen avbröt samarbetet på felaktiga grunder.

I dag beskriver Arbetsförmedlingens biträdande generaldirektör Clas Olsson det avbrutna samarbetet som ett nödvändigt ont.

– Det är inte bra ur ett internt perspektiv, för systemet skulle bidra till en effektivisering av vår verksamhet. Men vi var tvungna att dra i nödbromsen, för annars hade vi fått betala för en produkt som vi inte kunnat använda.

Några månader efter avbrottet startade Arbetsförmedlingen utvecklingen av ett eget, enklare system för digitalisering. Det beskrivs som en nödlösning och har kostat totalt 25 miljoner kronor.

Under torsdagen hålls slutpläderingar i målet i Stockholms tingsrätt. Arbetsförmedlingens advokatkostnader har under processen uppgått till över sju miljoner kronor.

CGI har avböjt att kommentera konflikten.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.