Arkivbild. Foto: Erik Simander/TT

Arbetsförmedlingens nya kampanj sågas: Utskämd inför hela Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Natalie Eriksson, som har en cp-skada, syns i Arbetsförmedlingens kampanj som ska få människor med funktionsvariationer in på arbetsmarknaden. Men nu riktar hon kritik mot hur hennes kropp har använts på reklamaffischerna.

– Det är jäkligt beklagligt, säger Mikael Hvinlund, kommunikationsdirektör på Arbetsförmedlingen.

Det har varit mycket skriverier om Arbetsförmedlingens nya bilder för kampanjen ”Gör plats” under måndagen. Kampanjen frontas av influeraren och youtubern Therése Lindgren som på bilderna sitter i rullstol, något hon inte gör annars – men kroppen är inte hennes utan Natalie Erikssons.

Natalie Eriksson, som har en cp-skada, berättar för SVT Nyheter att det enda hon fick veta i förväg var att Therése Lindgrens huvud skulle redigeras in i bilden.

– Det enda jag fick veta var att jag skulle bära Therése huvud.

I ett inlägg på Facebook väljer hon att rikta kritik mot hur själva fotograferingen gick till väga.

”Sänder ut fel budskap”

”Jag blev tvingad att göra saker med min vänstra hand som är den mest skadade delen av min kropp. Mina ben skulle peka utåt vilket de aldrig gör. De gjorde allt för att förvärra min CP”, skriver hon.

I sitt inlägg tar hon även upp textraden ”hade hon blivit en mäktig influencer?” som står på bilden. Hon menar att det sänder ut fel signaler till dem som lever med en funktionsvariation.

– Jag har varit influencer sedan jag var 14 år gammal och har massor av fina barn och unga som ser upp till mig. Det (textraden) sänder fel budskap och säger att man inte kan det på grund av sin funktionsvariantion, säger Eriksson.

”Det är jäkligt beklagligt”

Arbetsförmedlingen beklagar situationen, och menar att det måste ha blivit någon miss mellan partnerna.

– Det är jäkligt beklagligt tycker jag. Vi har varit tydliga med byrån att de i sin tur måste vara tydliga med dem som medverkar i kampanjen. Det har de sagt att de har varit. Vi har inte haft någon anledning att misstro dem, men här är det uppenbarligen något som blivit tokigt då hon (Natalie Eriksson) lyfter fram de här tankarna, säger Mikael Hvinlund, kommunikationsdirektör på Arbetsförmedlingen.

Just nu för man en dialog med henne, men planerar inte att göra några ändringar i den befintliga kampanjen.

– Vi har inga planer på det. Det är för omfattande, man får bara lära sig av sina misstag, säger Mikael Hvinlund.

SVT Nyheter söker Therese Lindgren för en kommentar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.