Julhandeln är i startgroparna och för 31:a året i rad har Handelns Utredningsinstitut HUI Research utsett årets julklapp. Vinnare är det återvunna plagget.
Hit räknas både kläder av återvunnet material och second hand-plagg.
Ökande oro för klimatet
Motiveringen är att det speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö.
”Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion”, skriver HUI Research.
– Det här är en produkt som lever upp till tre kriterier som vi har att ta ställning till: Den ska spegla den tid vi lever i, vara en nyhet eller finnas ett nyväckt intresse för den och svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i ett stort antal enheter, säger Emma Hernell, vice vd på HUI Research.
Speglar tidsandan
Hon menar att årets julklapp alltid speglar tidsandan. Spikmattan och råsaftcentrifugen var till exempel tecken på konsumenternas växande hälsointresse. De senaste åren har det varit fokus på teknik med aktivitetsarmband, robotdammsugare, VR-glasögon och elcykel.
– Det kommer ofta nyheter i den branschen, eftersom det tillfredsställer konsumentens behov.