Åtta kommuner har chans på Northvolts batterifabrik i Sverige

Uppdaterad
Publicerad

Åtta kommuner i Sverige är bland de som kan bli aktuella för Northvolts batterifabrik: Luleå, Skellefteå, Gävle, Västerås, Norrköping, Mariestad, Skövde, Göteborg och Malmö. Det meddelar företagets vd Peter Carlsson, under en presskonferens på onsdagen.

Batterifabriken ska producera litiumjonbatterier till elbilar och vid full produktion kommer det att handla om mellan 2.000-3.000 arbetstillfällen.

– Det har varit ett enormt intresse från hela Sverige att vara med i den här processen, säger Peter Carlsson.

Flera kriterier

I uttagningen har man sett till en rad egenskaper.

–  Alla de här orterna har förutsättningarna: mark, tillgång till energi och förutsättningar att hålla tidplanen, säger Peter Carlsson och tillägger att närhet till universitet med teknisk kompetens, för att nå närhet till forskning och kompetent arbetskraft, också spelat in.

Dessa egenskaper besitter samtliga åtta kommuner som nu är med efter första gallringen.

–  Sedan har de olika kvaliteter kring attraktionskraft, de har olika kvaliteter kring sina logistik-setups, och andra förutsättningar där vi nu går in och ser till nästa skede, vilka två som är de mest attraktiva.

Långt från finansiering

Förhoppningen är att uttagningen ska vara nerskalad till två intressenter kring juni-juli i år.

Om allt går enligt planerna med batterifabriken ska den vara fullt utbyggd år 2023. För närvarande befinner sig projektet i första fasen: ett projektkontor har etablerats i Stockholm och femton personer har anställts.

Fortfarande är Northvolt långt ifrån en färdig finansiering. Projektet beräknas komma att kosta 40 miljarder kronor. I mars hade företaget lyckats knyta till sig en bråkdel motsvarande 120 miljoner, uppger Ekot. Företaget hoppas knyta till sig privata finansiärer och få ta del av stora EU-fonder som kopplas till unionens gröna omställningsarbete.

Gröna batterier

Peter Carlsson menar att anledningen till att man valt att förlägga produktionen i Norden har att göra med att det här går att klara tillverkningen med lågt koldioxidavtryck.

– Det är de grönaste batterierna som finns på marknaden.

Enligt Peter Carlsson finns en enorm efterfrågan på energilagring, både inom transportsektorn och industrin.

– Det har att göra med att en el-motor är väsentligt mer energieffektiv än en förbränningsmotor.

– Om Europa ska ha möjligheten att möta efterfrågan som det här innebär krävs stora investeringar i batteriproduktion, förutsatt att inte alla batterier ska komma från Asien.

Hoppas på byggstart maj 2018

I första fasen av projektet, de kommande 18 månaderna, ska totalt 30-35 personer anställas. Northvolt har som ambition att sätta det första spadtaget i maj 2018.

– Det ställer stora krav på både plats och organisation, och inte minst olika typer av tillstånd, säger Peter Carlsson.

Initialt tillfrågades ett 20-tal kommuner och gensvaret har varit stort. Några av de som visat intresse är Oskarshamn, Växjö, Uppvidinge, Alvesta, Boden, Skellefteå, Södertälje, Ljungby, Karlskrona, Västerås, Sundsvall.

Finland möjlig placering

Utöver de åtta svenska kommuner som nu är med efter första gallringen tittar Northvolt också på finska Vasa och Fredrikshamn som möjliga placeringsorter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.