Bank-id drabbades vid 20-tiden på tisdagskvällen av en driftstörning och låg nere i ungefär en timme. Även betalningstjänsten Swish meddelade i sin app att möjligheten att genomföra Swish-betalningar kunde påverkas av Bank-id-problemen.
Bank-id används också bland annat för identifiering hos myndighetssidor och för att genomföra köp hos internetbanker.
Vid 21-tiden på tisdagen började Bank-id fungera igen. SVT Nyheter har dock varit i kontakt med användare som vittnar om fortsatta problem.
”De åtgärder vi har vidtagit kan medföra att användare upplever långa svarstider eller att tjänster är svåra att nå även under sen kväll/natt”, skriver Malin Wemnell i ett mejl till SVT vid 23.30-tiden.
Attack orsakade felet
Anledningen till felet var en överbelastningsattack. Vem eller vilka som ligger bakom attacken vet Bank-id inte.
– Vi vet inte heller vad syftet kan ha varit. Vi går till brottsbekämpande myndigheter när man blir utsatt för något sådant här, säger Malin Wemnell till TT.
Resultatet av attacken, en så kallad ddos-attack, var att tjänsten helt låg nere eller var väldigt långsam mellan 19.45 och 20.15, uppger Bank-id. Nu ska tjänsten vara i gång igen.
– Vi vidtog tekniska motåtgärder och stoppade attacken. Vi har rutiner och processer för att hantera sådana här attacker och våra användare kan känna sig trygga, säger Wemnell.
Hon betonar att överbelastningsattacker är ett hot mot alla verksamheter som har en digital närvaro. Någon annan attack i samband med ddos-attacken har företaget inte upptäckt.
E-legitimationen Bank-id har åtta miljoner användare och används bland annat för identifiering hos myndighetssidor, för att genomföra köp hos internetbanker och för betaltjänsten Swish.