Foto: TT

Bedragare kapade Sofias identitet på Facebook

Publicerad

Bedragaren kapade Sofias Facebook-konto och kontaktade hennes vänner för att komma åt deras mejlkonton. Polisen uppmanar alla att vara misstänksamma när bekanta ber om inloggningsuppgifter på sociala medier. ”Det kommer in nya anmälningar varje dag”, säger
Anders Olsson på polisen.

Sofia kontaktades av en kompis som berättade att hennes lösenord hade ändrats, kort efter en konversation de hade haft på på Facebook-chatten kvällen innan.

– Jag förstod ingenting och frågade: ”Vad pratar du om?”, säger Sofia, 23, som vill vara anonym.

När vännen berättade vidare förstod hon att någon loggat in på hennes konto och utgett sig för att vara Sofia i en lång konversation med vännen.

”Sjukt obehagligt och integritetskränkande”

I chatten frågade kaparen om vännen kunde hjälpa till genom att ”låna ut” sin mejladress och lösenord, i syfte att hjälpa Sofia återställa sitt eget lösenord. Efter att vännen senare uppgett sina inloggningsuppgifter kunde bedragaren kapa vännens mejl.

Dagen efteråt polisanmäldes händelsen. När sedan Sofia skrev en status på Facebook, i syfte att varna sina bekanta, framgick att bedragaren hade skrivit till flera av hennes kompisar. Bedragaren hade också lyckats komma över minst ytterligare ett lösenord.

– Det är sjukt obehagligt och känns integritetskränkande. Jag vill uppmana folk att vara uppmärksamma, säger Sofia.

Polisen: Oftast unga som drabbas

På polisen är man väl bekant med den här typen av bedrägerier. Varje dag kommer nya anmälningar in, säger Anders Olsson, brottsförebryggare på polisens nationella bedrägericenter.

– Det är främst unga som drabbas. Vi ser det här som ett stort problem.

Det vanligaste är att bedragaren försöker komma över bankuppgifter genom att fråga efter lösenord till bankdosor. Men även mejl-konton och uppgifter till sociala medier är värdefulla för bedragaren, säger han.

– Man ska vara oerhört noga med lösenorden till mejl och sociala medier. Har man tillgång till mejlen kan man hitta kontouppgifter till olika sajter eller beställa varor på kredit. Och efter att man hackat ett Facebook-konto är det lätt att hitta information som gör att man trovärdigt kan utge sig för att vara någon annan, säger Anders Olsson.

Varna och polisanmäl

Om man misstänker att en bedragare kommit över ens identitet på sociala medier är det viktigt att man byter lösenord, varnar sina vänner och sedan polisamäler ärendet, säger Anders Olsson.

– Tro inte att det är dina vänner som kontaktar dig, utan kolla alltid upp med personen. Och lämna aldrig ifrån dig dina egna bankuppgifter, utan det är troligtvis någon som försöker lura dig, säger han.

Tänk på att:

Visa
  • Var misstänksam mot personer som ber om inloggningsuppgifter.
  • Var noga med lösenorden. Använd svåra lösenord även till mejl och sociala medier.
  • Lämna aldrig ut personliga koder via telefon, mejl eller chatt (även om personen ifråga påstår sig ringa från banken eller från polisen.)
  • Alla koder från bankdosan är personliga och kan inte användas av någon annan.
  • Varna dina vänner om du misstänker att en bedragare är i farten.
  • Polisanmäl om du blivit utsatt.

Källa: Swedbank, Polisen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer