Foto: TT

Betygen har fortsatt stiga

Uppdaterad
Publicerad

De nya betygskriterierna skulle få bukt med betygsinflationen, ändå fortsätter niondeklassarnas meritvärde att stiga.

Enligt forskaren Jonas Vlachos på Stockholms universitet kan det antingen bero på att eleverna blivit bättre eller på att lärarna inte följer reglerna.

Tidningen har granskat meritvärdena i årskurs nio från 1998 till vårterminen 2014, och de har stigit sedan den nya betygsskalan infördes höstterminen 2011. Det skriver Svenska Dagbladet.

”Behöver utvärdering”

– Man får hoppas att de stigande betygen beror på det kunskapsfokus som det har blivit med den nya läroplanen och det nya betygssystemet, säger Bo Jansson, ordförande i Lärarnas Riksförbund.

Han medger samtidigt att det är osannolikt att kunskapslyftet skulle ha gått så fort.

– Det är bara spekulationer vi kan ha. Vi behöver en bättre utvärdering och få koll på det så fort som möjligt.

Bo Jansson säger att det generellt är alldeles för många lärare som vittnar om press från rektorer att sätta högre betyg – samtidigt som tiden för varje elev inte räcker till.

– Är det något våra medlemmar uttrycker så är det att de behöver mer tid – och där har utvecklingen gått åt motsatt håll.

Lärarförbundet: Mer stöd behövs

– Vi har haft fyra nya betygssystem på fyra decennier. Lärarnas tid har varit intecknad i att hela tiden implementera nya reformer, säger Eva-Lis Sirén, ordförande på Lärarförbundet.

Eva-Lis Sirén lägger inte alltför stor vikt vid det nya betygssystemet. Problemet är snarare lärarnas förutsättningar och att man hela tiden byter system.

– Lärarna har en kvart före och efter lektionerna i dag. Vill man bygga kvalitet i ett betygssystem – oavsett hur det ser ut – så behövs mer stöd till lärarna. De olika systemen har haft helt olika kriterier och lärarnas kunskap om dem har varje gång behövt byggas upp på nytt. Man har underskattat lärarnas förutsättningar.

Fridolin inte förvånad

Utbildningsminister Gustav Fridolin (MP) är inte förvånad över resultatet.

– Det här är tyvärr det resultat man får när det har varit viktigare med snabba rubriker om nya betygssystem än att faktiskt se till att betygssystemet är förankrat bland alla dem som ska göra de svåra bedömningarna, säger han till TT.

Fridolin säger att det blir betygsinflation när en lärare inte får en ordentlig fortbildning när ett nytt system införs.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.