Facebookdata nytt propagandaverktyg för svenska partier

Uppdaterad
Publicerad

Facebook är en guldgruva för personuppgifter som svenska företag samlar in och säljer. För politiska partier erbjuder Facebooks data en sällan skådad chans att påverka enskilda journalister – särskilt i valtider.
– Om journalisterna tror att en kampanj är skitstor är sannolikheten större att de skriver om det, säger Jakob Ohlsson på reklambyrån Reform Act.

I veckans avsnitt av SVT:s Agenda diskuteras personuppgifter i sociala medier, och hur dessa i sin tur används för politisk marknadsföring.

I programmet medverkar Malte Andreasson och Jessica Westin från nätverket United Screens, som jobbar med just sådan marknadsföring. De två fick tillgång till Facebook-konton tillhörande två riksdagsledamöter – Emilia Töyrä (S) och Lars-Arne Staxäng (M).

Från ledamöternas konton fick de fram listor med hundratals olika intresseämnen som Facebook registrerat och kopplat till respektive konto. Det utifrån vad ledamöterna interagerat med på Facebook.

Bland ämnena fanns konjak, löpning, tyska ledaren Angela Merkel och Netflix.

– Uppgifterna ligger öppna, om man vet var man ska leta, säger Malte Andreasson.

Orwell-parallell

Facebook ”vet” alltså mycket om sina användare, genom denna insamlade information.

När Lars-Arne Staxäng får se sin lista drar han en parallell till den engelske författaren George Orwells roman 1984, som handlar om ett totalitärt övervakningssamhälle.

– Ett samhälle där makthavarna och marknaden har fullständig koll på medborgarna är ett samhälle jag egentligen är väldigt rädd för, säger han.

Omfattande journalistregister

Facebook framhåller att de insamlade uppgifterna låter företaget hjälpa dess användare att hitta intressant innehåll på nätet. Men den används också i marknadsföring, och Facebook-data kan möjliggöra en detaljerad kartläggning med noggrant riktade budskap. Även politiska sådana.

För politiska partier är en viktig del av detta att rikta kundernas budskap mot journalister, särskilt i valtider. Detta genom ett omfattande journalistregister utvunnet ur Facebook.

Kommunikationsbyrån Reformklubben räknar bland annat svenska och danska Socialdemokraterna och nederländska Groene Links bland sina kunder.

Annonsmålgrupper

Jakob Ohlsson, kampanjchef för Reformklubbens reklambyrå Reform Act, förklarar för Agenda att de skapat ett omfattande register över svenska journalister genom att använda så kallad ”data mining” – datautvinning – på Facebook.

Till denna målgrupp skickar de riktade annonser från kunderna. Syftet kan, enligt Ohlsson, exempelvis vara att stärka en kampanj inför så många journalistögon som möjligt.

– Om journalisterna tror att en kampanj är skitstor är sannolikheten större att de skriver om det.

Kan ge obalans

På United Screens ser man också att partier köper annonser riktade mot andra partiers väljare – exempelvis köper Moderaterna i Stockholms län annonser riktade mot Sverigedemokraternas väljare. Malte Andreasson menar att dessa metoder kan ge en obalans inför valet.

– Risken är att vi har ett val framför oss där vissa politiska partier och organisationer är mycket bättre än andra på att använda nya mediers verktyg.

I Agenda söndag 18 mars medverkar Socialdemokraternas, Moderaternas och Sverigedemokraternas kommunikationschefer för att diskutera riktade, databaserade politiska budskap och deras betydelse inför årets val.

Med start torsdag 22 mars kl 21 sänder SVT1 en serie i tre delar om hoten mot demokratin, gjord av Jan Scherman.

”Big data” är en term för databaser som lagrar såpass massiva mängder digital information att de är svåra att analysera med traditionella databasmetoder. Facebook och andra sociala medier-jättar är exempel på detta.

”Data mining”, eller datautvinning, syftar på processen att med speciella metoder och verktyg analysera och söka efter mönster, samband och trender i stora mängder data.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Agenda

Mer i ämnet