För barn som inte har det bra i sin familj kan julledigheten bli en riktigt tuff tid. Skola, fritids och sportaktiviteter tar paus under lovet samtidigt som ångest, stress och depression inte gör det.
Jullov tar inte heller kuratorerna på Bris, Barnens rätt i samhället. Varje jul brukar omkring 1 200 barn och unga kontakta Bris via telefon, mejl eller chatt. Det är varken fler eller färre än ”vanliga” veckor, men barnens problem ändrar karaktär under julen, berättar Sara André:
Drickande och konflikter
– Samtalen börjar oftare handla om vuxna som dricker för mycket, bråk och familjekonflikter som blossar upp när alla är hemma tillsammans eller oro för att pengarna inte räcker till.
Dessutom är förväntningarna inför jul ofta högt uppskruvade hos både barn och vuxna, och det är lätt hänt att någon blir besviken när firandet inte blir lika perfekt och mysigt som ”alla andras”. Många barn tar också på sig stort ansvar för vuxnas beteende och lägger skuld på sig själva.
Hitta strategier
Under julen har Bris stödtelefon öppet både helger och vardagar. Mellan tre och tio personer är ständigt i tjänst för att lyssna och hjälpa barnen i att hantera sin situation. Tillsammans med barnet försöker de hitta strategier för att få barnet att må bättre och – om otryggheten i hemmet är stor – ta hjälp av vuxna i närheten (se faktaruta).
– Vi hjälper till att kartlägga vilka personer barnet kan vända sig till för att berätta om problemen. Och är det riktigt illa så håller polis, socialjour och andra akuta stödfunktioner öppet under jul. Bris har ju också en vuxentelefon dit man kan vända sig om man känner oro som anhörig, säger Sara André.
Allt fler av de som hör av sig till Bris gör det också via chattmeddelanden eller mejl (se faktaruta 2).